handdator

Visa fullständig version : Vad är driftstillskott?

skanke
2012-04-13, 21:01
Jag undrar om det finns något som heter Driftstillskott?

I vår BRF så överskreds budgeten för snöröjningen förra året och därför bestämde styrelsen att en extra avgift som man kallar för Driftstillskott skulle tas ut av medlemmarna. Sammalagt 750kr extra per lägenhet som lades på utöver ordinarie avgift.
Det finns inget i våra stadgar som talar om Driftstillskott och jag har aldrig hört talas om denna term eller läst om det någonstans.

Så frågan är finns det något som heter Driftstillskott, vad är det, och är det isåfall något som styrelsen kan besluta om att debitera medlemmarna?

Admin
2012-04-13, 21:15
Nej, det finns mig veterligen inget som heter driftstillskott i en brf. Visst kan ordet användas, men det är inget specifikt för bostadsrätter. Och det är kanske inte ordet i sig som är viktigt utan vad du i övrigt berättar att styrelsen gjort.

Driftstillskott är alltså i detta fall egentligen snöröjningsavgift!

Första gången jag hört talas om en brf som lägger till en särskild avgift på årsavgiften. Mycket märkligt. Desperat åtgärd av styrelsen? Har föreningen ingen planering? Har föreningen inga reserver? Får föreningen inga lån? Är föreningen på ruinens brant?

Nu vet jag inte hur din brf ser ut, men jag kan ganska säkert säga att det styrelsen gjort får styrelsen inte göra.

Se bl a;
Avgifter i bostadsrättsförening (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=8610) (Faktabanken)

skanke
2012-04-13, 21:54
Driftstillskott är alltså i detta fall egentligen snöröjningsavgift!

Jo styrelsen har också använt ordet snöröjningsavgift.

Jag kanske skall förtydliga lite hur avgiften togs ut. Man bestämde alltså att ta ut 750kr/per lägenhet som en temporär åtgärd vilket fördelades över 3månader under förra sommaren. På avierna specades detta separat som en extra avgift utöver den ordinarie årsavgiften.

Desperat åtgärd av styrelsen? Har föreningen ingen planering? Har föreningen inga reserver? Får föreningen inga lån? Är föreningen på ruinens brant?

Desperat är nog rätta ordet. Jag har lite svårt att bedömma hur bra eller dålig ekonomin faktiskt är då jag inte direkt är någon klippa på att tyda årsredovisningar. Men som i de flesta relativt nybildade BRF så är väl ekonomin inte på topp, med relativt stora lån. De tre senaste åren har vi haft negativa resultat.

Reserverna gjorde man sig av med för några år sedan då den sk tilläggsköpeskillingen (en sorts skuld till förre fastighetsägaren pga BRF inte fick låna hela köpesumman hos banken) löstes in genom att ta alla pengar som fonderats för fönsterrenovering, gårdar etc. Men det är en helt annan historia.

De konstiga var att man vid något tillfälle hävdade att det inte fanns någon budget för snöröjning. Vilket man ju kan tycka är konstigt. Men troligen gjordes en rejäl groda då man gjorde en ny upphandling på markskötseln.

Enl en tidigare ordf så ingick snöröjning i det markskötselavtal som vi ärvde från tidigare fastighetsägare. I det avtalet som var till ett fast pris så ingick som sagt snöröjning. Det tyckte styrelsen var för dyrt så man bytte till en ny entrepenör som var billigare, men här ingick inte snöröjning. Misstanken finns att styrelsen inte förstod detta. Så det nya avtalet blev i och med det dyrare speciellt som snöröjningsfirman röjde per timme. Något som den gamla firman klarade av på ca 1-2timmar tog med den nya firman flera timmar.

Vet inte om detta är vanligt men jag tycker att sådana avtal är helt galna. Ju söligare och sämre man röjer snö dessto mer betalt får man:16:

Gusten
2012-04-13, 22:23
Om "snöröjningsbutgeten" överskrids så är enda möjligheten att ta ut kostnaden genom att göra en vanlig höjning av årsavgiften.
Styrelsen kunde ju ha höjt den vanliga årsavgiften tillfälligt under tre månader, och då blir ju den tillfälliga höjningen större
för stora lägenheter än för små lägenheter precis som det ska vara enligt stadgarna.

Uttaget vid sidan av årsavgiften om 750 kr för alla var alltså direkt olagligt.

skanke
2012-04-13, 22:35
Styrelsen kunde ju ha höjt den vanliga årsavgiften tillfälligt under tre månader

Jag glömde skriva att styrelsen också höjde årsavgiften bl a pga höga snöröjningskostnader. Men detta ansåg man inte vara tillräckligt utan man tog dessutom ut den här extra avgiften under en tremånaders period.

tette
2012-04-13, 22:39
http://www.vaduren.se/bo/gemensamt/medlemsinformation/vadureninfo

Snötillägg, skojeri kan man kalla det med ettt annat namn.
mygel är ett tredje.

Brf Väduren (901lgh) hade de 30 första åren HSB som förvaltare.
1996 tog man ut 1 700 000kr i markförvaltning + 300 000 omåret i massor av småkostnader (känd HSBtaktik som är mycket svårkontrollerad)
Nytt avtal med 46 anbud mellan 1 o 2 miljoner (HSB gick ner några 100 000kr på sitt anbud.
exakt 1 miljon blev kostnaden inklusive extra allt, och HSB satt med svansen mellan benen.
NU 15 år senare kan man läsa i årsredovisningen att marskötsel kosat 1 700 000kr om året
2010
http://www.vaduren.se/bo/gemensamt/medlemsinformation/arsredovisning

Så helt plötsligt tillkommer snökostnader på 2 300 000kr. (otroligt att en styrelse får ansvarsfrihet som kastar bort 2,5 miljoner,

ADEX som förvaltar och HSB ledamöterna som gärna ser att föreningen går år skogen så HSB kan komma tillbaka som förvaltare har gjort att denna stora förening har en styrelse som de förtjänar.
Rekord med 9 olika ordföranden senaste 10 åren, och valberedarna åker ut o in i styrelsen som en jojo. 5% går på stämmorna revisorerna blundar.
Just när det är på detta vis kan det tillkomma "snöavgifter" eller liknande mardrömmar.

Det är inte bra när förvaltarna även har massa andra avtal, och styrelserna inte ens orkar kolla att förvaltarna har andra bolag tillsammans med konsulter och en rad andra "TRIX"

skanke
2012-04-13, 22:50
Jaa, vi har ju samma förvaltare som i Väduren......
Vet inte om det var samma firma som röjde snö som hos Väduren här förra vintern, men nu har vi som av en tillfällighet samma firma som Väduren.

Ford P
2012-04-13, 22:54
Om "snöröjningsbutgeten" överskrids så är enda möjligheten att ta ut kostnaden genom att göra en vanlig höjning av årsavgiften.
Styrelsen kunde ju ha höjt den vanliga årsavgiften tillfälligt under tre månader, och då blir ju den tillfälliga höjningen större
för stora lägenheter än för små lägenheter precis som det ska vara enligt stadgarna.

Uttaget vid sidan av årsavgiften om 750 kr för alla var alltså direkt olagligt.

Exakt.
Föreningen i fråga kommer att få backa på detta.

Har ni haft en ekonomisk förvaltare? De borde väl ha insett det orimliga indetta förfarande?

skanke
2012-04-13, 23:09
Har ni haft en ekonomisk förvaltare? De borde väl ha insett det orimliga indetta förfarande?

Vi har en förvaltare som både sköter den ekonomiska och tekniska förvaltningen.

Vet inte vad förvaltaren anser om detta. Jag håller det inte för otroligt att det faktiskt är förvaltaren som kläckt idén och sålt in den till styrelsen.

Ford P
2012-04-13, 23:16
Vi har en förvaltare som både sköter den ekonomiska och tekniska förvaltningen.

Vet inte vad förvaltaren anser om detta. Jag håller det inte för otroligt att det faktiskt är förvaltaren som kläckt idén och sålt in den till styrelsen.

Vad heter förvaltaren?

skanke
2012-04-13, 23:19
Vad heter förvaltaren?

ADEX

tette
2012-04-13, 23:40
http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=46&highlight=en+f%F6rvaltare+f%E5r+fria+tyglar

Det äckliga med att förvaltare får skinna föreningar är att det sker med HSB:s goda minne och delaktighet.
Jag visade HSB 2 högsta chefer fakturor för 20 miljoner som var bluff med massa inblandade styrelseledamöter och förvaltare.
men eftersom HSB hade styrelsledamöter att försvara så la man ner.

revisorna är desamma i föreningarna som förvaltarna.(mycket skickligt av förvaltarna att övertala inte bara styrelserna utan också få stämmorna att besluta om nya revisorer)
Alltså likadant som HSB är uppbyggt.
Hur faan kan det få va på detta sätt utan att media o politiker öppnar ögonen?

Styrelser bör också lära sig att det är mycket enkelt att slå på alla bolag, så ser man att konsulter, förvaltare och entreprenörer kommer från samma adress.

tette
2012-04-13, 23:53
måste bara skriva ett par rader till även om jag är i periferiet avseende ämnet snötillägg.

Alla sanningar som kommer fram i detta eminenta forum kommer att gynna bostadsrättshavarna och det har vi admin att tacka för.

Jag läste idag i lokaltidningen att politikerna lovar att år 2020 skall alla i kommunen ha tillgång till 100Mbit.

Kan man hoppas att vid samma årtal har media och politikerna insett att bostadsrättshavare kan man inte bara blåsa skjortan av som tidigare?

tette
2012-08-01, 00:15
http://www.brfloke.se/felanmalan/

Driftigt tillskott?
"Observera att all tid utanför kontorstid går detta telefonnummer till jouren dit du ringer och anmäler akuta fel som inte kan vänta till nästa vardag. Fel som jouren rycker ut på och som visar sig inte vara akuta faktureras den enskilde medlemmen (minimidebiteringen är drygt 2.000kr). Anmäl alltid fel, störningar, skadegörelse och klotter till Kundtjänst."

Alla föreningar Adex fastighetsförvaltning är involverade i hittar man liknande.

Jag har ännu inte stött på det i någon av alla de andra sidor jag "kollar", inte ens i HSB förvaltade föreningar:1:

undrar var gränsen går för akuta fel?
störning som upphör?