handdator

Visa fullständig version : Problem med fläkt

Gordon
2012-04-13, 19:01
Hej,

Vi har ganska så nyligen flyttat till en ny lägenhet. Vi har gjort en totalrenovering där vi bla. har flyttat köket till ett annat rum, nytt badrum, osv.
Huset är byggt i början av 1900-talet och vad jag har förstått så har OVK nyligen inspekterad och det ska inte vara några större problem med den.

I vårt nya kök så finns det frånluft med separatkanal, vi har däremot inte kopplat fläkten till frånluften utan använder kolfilter. Fläkten är av en bättre modell och alla installationer har skett fackmannamässigt.

Nu till vårt problem, vår granne ovanför klagar på matos. Han bor i en vindslägenhet precis ovanför oss (hans lägenhet byggdes på 80-talet, men renoverades ganska nyligen) och säger själv att vi inte delar någon frånluftskanal.
Han menar att matosen går igenom taket upp till honom, vilket inte känns rimligt.
Jag har pratat med både fläktleverantören (Kennys) och även arkitekten som var inblandad i renoveringen. Dom säger att matosen inte kan gå igenom taket och att vi inte har gjort något fel.
Problemet är att föreningen inte riktigt ser det så och har börjat gå på grannenslinje. Vad gör vi? Kan vi bara strunta i klagomålen sålänge vi inte har gjort något som bryter mot föreningensstagar? Kan matos ta sig upp genom taket?

Tacksam för alla råd och tips!

Nybörjare
2012-04-13, 19:23
Att matoset skulle ta sig till grannen genom taket låter helt osannolikt! Är ni säkra på att det är ert matos? Kanske kommer det från någon annan granne?

Har ni testat att stänga er frånluftsventil när ni lagar mat? Eller tar kanske matoset en smitväg och tar sig upp via en annan frånluftsventil?

Det verkar konstigt också, med tanke på att ni har en ny kolfilterfläkt. De brukar vara effektiva.

Om ni fortfarande är på "speaking terms" med grannen, kan ni testa vid några olika tillfällen under olika förutsättningar. Stängd dörr till köket, Stängd frånluftsventil, Öppet fönster, Stängt fönster osv. Eller ta dit någon som kan det här med ventilation.

Det finns duktiga medlemmar här på forumet, som säkert kan allt om den här frågan. T ex om det är särskilda ventilationskanaler till kök och badrum, där det är mer sprutt än i de andra rummen. I så fall kan det kanske bidra till problemet.

Om vindsgrannen inte alls är kopplad till de övriga ventilationskanalerna, skulle jag inte bekymra mig så mycket.

Ska bli spännande att följa frågan.
Lycka till!

Korsdraget
2012-04-13, 22:40
Det här är det svåraste av allt som har med byggnader att göra.

Det finns hus med självdrag och hus med självdrag+gruvstäder. Självdragshus besiktas av sotare och det skall ske varje 7 år tror jag, eller 9 år.

Med tanke på åldern på huset så är jag 99% säker på att det finns en skorsten och att det finns ett fyrkantigt galler i murstocken. Detta är hjärtat i självdraget. Där går den varme luften upp och ut. Jag misstänker att när det byggdes vindsvåning så togs det inte tillräckligt hänsyn till draget i skorstenen eller att det är spricker i den. Om det är så då betyder det att när ni lagar mat så kan matoset gå ut i murstocken och upp till vinden. Det är vad jag misstänker.

Så här skulle jag göra:
1. Fråga om OVK eller energideklarationen godkänts?
2. Fråga om och när någon behörig besiktat självdrag + gruvstäderna?
3. Om det skall göras måste byggritningarna fram och senare bygglov, detta är för att jämföra och se var påverkningarna kan ha gjorts. Arkitekter brukar inte kunna värme och ventilation.

Om allt detta har gjorts rekommenderar jag att stänga dörrarna i köket. Jag skulle kolla att utventilen i skafferiet är öppen. Jag skulle inte installera mekanisk fläkt.

Jag förstår hur det är byggt och hur det fungerar, men det som nu måste ske är att någon som har mätinstrument kommer och gör mätningar på plats.
Troligtvis skall kostnaden bäras av fastigheten eller av den lägenhet som påverkat byggnadsverket, självdraget+gruvstäderna. Hela kärnan!

Då det gäller den här typen av ventilation så är allt osäkert eftersom systemet är dynamiskt, dvs ett ingrepp ger påverkan var som helst i systemet och det är näst intill omöjlig att i förväg säja var.

Jag vill väldigt gärna höra ur det går och ber dig återkomma till mig via forumet.

Gordon
2012-04-14, 11:53
Tack för era svar!

Med tanke på åldern på huset så är jag 99% säker på att det finns en skorsten och att det finns ett fyrkantigt galler i murstocken. Detta är hjärtat i självdraget. Där går den varme luften upp och ut. Jag misstänker att när det byggdes vindsvåning så togs det inte tillräckligt hänsyn till draget i skorstenen eller att det är spricker i den. Om det är så då betyder det att när ni lagar mat så kan matoset gå ut i murstocken och upp till vinden. Det är vad jag misstänker.

Du har helt rätt att det sitter ett fyrkantigt galler vid murstocken. När "gnället" från grannen började komma och det påstods att vi saknade frånluft i köket så öppnade vi gallret ytterligare. Jag har testat med ett papper för att se om det är något drag, och det är vad jag skulle kalla bra drag.
Jag är inne på din linje att det är sprickor i murstocken eller att hans lägenhet på någotvis har kopplats på till våran frånluftskanal utan att han är medveten om detta. Vindsbyggen som gjordes på 80-talet höll antagligen inte riktigt den standarden som vi förväntar oss idag.

OVK och energideklaration har genomförts och är godkänd.
Vi har heller inte gjort någon åverkan på ventilationen under ombyggnationen eller förändrat något.
Spisen är placerad ca 3-4 meter från ovannämda galler.

Jag vill så klart lösa detta, så att det är trivsamt för alla i fastigheten. Det har dock varit extremt mycket gnäll på allt möjligt, så man börjar lessna lite.
Min stora fråga är därför egentligen, om vi inte har gjort något fel eller brutit mot föreningsstagar, vilka åtgärder kan då föreningen kräva att vi vidtar? Att undersöka sprickbildning eller täta ventilationskanaler måste väl ändå ligga på föreningsansvar, eller?

Tacksam för fler svar och/ funderingar!

Harald
2012-04-14, 13:51
Ventilationen är ett fastihetsägaransvar. Styrelsen utreder och åtgärdar. Fakturor vidarefaktureras till dem de berör OM man kan visa att någon Bostadsrättsinnehavare har gjort fel.

Klart.

Korsdraget
2012-04-14, 15:41
Svar:
Nej, nej, du skall absolut inte flytta. Det är precis som Harald säjer, detta är fastighetsägarens ansvar, dvs styrelsen som företräder er som ägare. Du skall inte offra dig, stå på.

Styrelsen, du och berörda grannar eller du ensam kan fråga kommunen om de i samband med vindsbygge också har godkänt den gjorda förändringen i självdraget enligt "Byggnadsverkslagen, BVL" . Besiktningsman värme- och ventilation skall svara, godkänt eller ej?

Har de inte sökt bygglov så har de ett svartbygge att reda ut. Berätta gärna för styrelsen och dina grannar om det här. Det är verkligen inte ditt problem. De skall stötta och hjälpa till, deras lägenheter är säkert inte ok de heller.
Om det är svartbygge kan kommunen kräva vitesföreläggande av byggherren! Det kan kosta föreningen/teknisk förvaltare skjortan, men skall gå på fastighetens försäkringar. Börja med samtal med styrelsen och de berörda grannarna.:54: