handdator

Visa fullständig version : Balansräkning nyproduktion brf?

alexeliasson
2012-03-31, 14:00
Hej!

Kollar nyproduktion av bostadsrätter, just nu i Borås. Vi har ett par projekt i staden, vissa har inflyttning redan 2012 och sedan kommer det ett par andra helt nybyggda 2013,14,15 etc.

När man går in på deras resp. hemsidor/prospekt så pratas det mycket om avgifter och annat. Men aldrig om föreningens ekonomi vid bildandet? För föreningen kommer väl vara kraftigt belånad när entreprenören säljer ut? Eller tänker jag fel? Hur kan jag få mer information om detta? Borde man inte berätta om föreningens ekonomi likväl som man skyltar om avgifterna?

clabbe
2012-03-31, 16:54
Det ska finnas en ekonomisk plan hos Bolagsverket för föreningen. Där kan du väl se hur föreningen tänkt sig sin närmaste framtid ekonomiskt.

http://www.boverket.se/Boende/Ekonomiska-planer/Bostadsrattsforeningar/

alexeliasson
2012-04-01, 14:53
Tack för ditt snabba svar!

Har försökt bläddra runt på bolagsverket.se ett tag nu, kan inte lokalisera vart jag kan söka efter dessa ekonomiska planer. Tittar jag fel?

Admin
2012-04-01, 15:10
Om inte någon annan vill delge dig den ekonomiska planen måste du beställa den från Bolagsverket (vilket kostar en slant).

clabbe
2012-04-01, 17:28
Tack för ditt snabba svar!

Har försökt bläddra runt på bolagsverket.se ett tag nu, kan inte lokalisera vart jag kan söka efter dessa ekonomiska planer. Tittar jag fel?

http://www.bolagsverket.se/priser_avgifter/produkter_tjanster/

Borättexperten
2012-04-01, 18:56
Om man tittar på nätet på nyproducerade bostadsrätter så ser man naturligtvis bara glättade prospekt och tjusiga bilder. Så är det. :1:

Varje bostadsrättsförening gör upp en ekonomisk plan, men den görs upp ganska nära inpå själva inflyttningen, när bostadsrättsföreningen bildats. Men lägenheter brukar bokas och sälja 1-2 år innan, och då brukar det finnas en "förhandskalkyl" som byggaren tagit fram, en slags förenklad ekonomisk plan. Den kan alla spekulanter få del av, liksom den ekonomiska planen, när den är klar.

Är dessa kalkyler och ekonomiska planer tillförlitliga? Ja, i regel är de nog ganska tillförlitliga. Men bara ganska, för de flesta har ett visst mått av glädjekalkyl i sig, av naturliga skäl (det gäller ju att locka till sig köpare). Men det finns också fall av direkt bedrägeri, där det gjots upp kalkyler och ekonomiska planer som varit helt ohållbara från början, och där bostadsköparna alltså blivit grovt vilseledda. Alla ekonomiska planer ska visserligen granskas av Boverket, men det har funnits (och finns?) oärliga intygsgivare på Boverket. :15: Se mitt inlägg om detta på annan plats här i forumet Ruffel och båg i bostadsrättsbranschen (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?p=31550#post31550).

Hur stor belåning en nybildad förening har är väldigt olika. Ganska vanligt nuförtiden är att insatserna utgör 60% och lånen bara 40%. Men det byggs också föreningar där insatsen är 100%, som alltså blir helt skuldfria. Vilket som är bäst för bostadsköparen är inte självklart, det finns för- och nackdelar med bägge lösningarna. :13: Däremot byggs det inte längre föreningar med insats 10-20%, som det gjordes förr.

Många byggare försöker "sockra" sina erbjudanden med en avgiftsfri period, eller på andra sätt reducerade avgiften de första åren. Alltså samma försäljningsmetod som finns i många andra branscher. Mycket förrädiskt. :(

tette
2012-04-01, 19:26
Hakar på borättexperten
http://dave1bs.wordpress.com/2012/03/28/okningstakten-for-bolan-lagsta-pa-15-ar-bubblan-spricker/

För första gången på 20 år finns en massa nyproduktion bostadsrätt till salu, men då tog köparna slut?

I alla fall till de priser som byggherrarna räknade ut när dessa projekt planerade o började byggas.

Tillbaka till 1992, när Riksbyggen o HSB stor med överproduktion av bostadsrätter och "bjöd" på årsavgifter för att få lägenheterna sålda.

Se tillexempel Visättra ängar, där avgifterna idag närmar sig 10 000kr i månaden för en normaltrea. (också ett exempel på hur avgifterna påverkar priserna. Billigast i stockholm 200 000kr för en normaltrea)
Detta i Flemingsberg, alltså inte Östermalm eller innerstan.

Jag undrar om man öppnade de rum man plomberade för att få dessa lägenheter sålda och hålla avgifterna nere?