handdator

Visa fullständig version : Hemsida

Dante
2012-02-29, 13:51
Slänger bara ut en fråga på måfå:

Vad finns det för för- och nackdelar med att ha en hemsida för BRF?
Hur svår skall accessen vara? Lösenord?
Kan man ha olika åtkomst för styrelsen och "vanliga" medlemmar?

m m

Admin
2012-02-29, 14:59
Nackdelar finns inga så länge hemsidan inte är beroende av någon enskild person/medlem för uppdateringar, underhåll, vidareutveckling, etc.

Någon i föreningen måste utses för att hålla webbplatsen uppdaterad.

Hemsidan måste introduceras på rätt sätt till föreningens medlemamr.

Maximalt enkel åtkomst.

Inga lösenord.

Åtkomst separat för styrelsen ska undvikas, men det hänger lite på styrelsen. Kan man enas i styrelsen om att alla arbeta via hemsidan, i stället för via mejl, så kanske.
Själv tror jag inte på detta, men det finns säkert brf:ar där det fungerar med separat styrelsedel av hemsidan.

tette
2012-02-29, 18:59
I hur stor utsträckning används hemsida i bostadsrättsinformation?
20%?

Fullt fungerade med veckouppdatering 10%.?

Hur många föreningar har tvättstugebokning i mobilen?

Orsak, fel folk i styrelserna?

skanke
2012-03-01, 11:53
Ev nackdel med en hemsida är om man inte orkar med att hålla den uppdaterad. En hemsida skapar en del förväntningar bland medlemmarna på att man skall få bättre info. Tycker det kan vara väldigt irriterande när hemsidor inte uppdateras och mest innehåller inaktuell info.

Många föreningar tycks tro att bara man har hittat en person som kan bygga upp en snygg hemsida så är jobbet gjort, och sedan behöver man inte bry sig om den så mycket. Precis som Admin är inne på så bör man inte vara beroende av en person för att sköta sidan. Framförallt så bör samtliga i styrelsen kunna uppdatera infon på sidan.

Hellre en lite halvful men funktionell hemsida som uppdateras regelbundet och innehåller värdefull info jämfört med en snygg hemsida som sällan uppdateras.

kluringen
2012-03-01, 13:00
Ev nackdel med en hemsida är om man inte orkar med att hålla den uppdaterad. En hemsida skapar en del förväntningar bland medlemmarna på att man skall få bättre info. Tycker det kan vara väldigt irriterande när hemsidor inte uppdateras och mest innehåller inaktuell info.

Den irritation som du beskriver behöver inte vara en nackdel. Den kan ge inpiration till att ta tag i saken. Finns det ingen hemsida alls tänker man inte ens på att det skulle kunna vara bra att ha en.

Hellre en lite halvful men funktionell hemsida som uppdateras regelbundet och innehåller värdefull info jämfört med en snygg hemsida som sällan uppdateras.

Instämmer helt. För att svara på TS frågor lägger jag ut den här länken (http://www.lavetten11.se/hemsidan.php) Vi hade också en sida som inte blev uppdaterad.

Vår första hemsida (http://www.lavetten11.se/spara/index.php) var tekniskt sett mycket bättre än den som är. Den har uppladnings- och editerings funkton om man loggar in som styrelsemedlem, men det var för svårt ändå att lägga ut allt man ville få ut. Strukturella förändringar är omöjligt att ge sig på om man inte är superproffs.

Dante
2012-03-01, 14:03
Finns det ingen nackdel med att sidan är helt öppen för alla? Det finns ju en "internetskräck" bland en del äldre människor. Man vill inte att alla skall kunna gå in och läsa om aktiviteterna i bostadsområdet. Tänk om man t ex skulle göra en bussresa till Danmark och "tjuven slår till". Ja, det är lite nojigt men sant.

Pensionär
2012-03-04, 12:41
Finns det ingen nackdel med att sidan är helt öppen för alla? Det finns ju en "internetskräck" bland en del äldre människor. Man vill inte att alla skall kunna gå in och läsa om aktiviteterna i bostadsområdet. Tänk om man t ex skulle göra en bussresa till Danmark och "tjuven slår till". Ja, det är lite nojigt men sant.

Jag tycker inte det du nämner är skäl nog att tveka i valet mellan smusslandet eller öppenheten.
Om vi tänker oss en framtid där:

1 alla föreningar har hemsida.
2 alla kan enkelt (om de vill och har intresse) jämföra sina resultat med andra föreningars.
3 alla föreningars hemsidor har en väl synlig länk till detta forum.
4 alla kan här ta upp saker de undrar över, till öppen diskussion med massor av andra medlemmar med stora erfarenheter och kompetenser.

Fundera över vilka möjligheter som då skulle öppna sig för oss alla att lära, och lära av varandra.
Misstag kunde observeras, och varnas för, innan alla ramlat i samma fälla. Innovationer, som visat sig ge vinster, kunde snabbt spridas och tillämpas av flera.
Bara själva attityden, att agera öppet, samtalande med varandra, skulle innebära en revolution.
Behöver man ens fundera längre än så för att inse att framtiden, omöjligen kan få styras av "gamlingarnas skräck".
Går det att demokratisera Afrika, borde det även kunna ske i Svennarnas bostadsrättsföreningar.
Jag har ofta funderat över frågan om fördelar, respektive nackdelar med små och/eller stora föreningar.
Hur ska vi någonsin få något bra svar, och till stånd någon vettig intern utbildning, om alla föreningar tiger och hemlighåller. Inte ens föreningarnas egna medlemmarna får veta vad styrelsen vet eller gör.?
Med stor möda har jag letat fram och knappat in några föreningars månadskostnad/kvm boarea.
Funnit att det redan i mitt ytterst ringa material finns oförklarligt stora skillnader. Jag ser värden på över 80kr/kvm, men också under 10Kr/kvm. Detta är säkert bara skrap på ytan. Skillnaderna är sannolikt mycket större i ett större material. Vad beror dessa skillnader på? Det går inte för oss att idag studera. I en öppen värld, där kommunikation och samarbete vore honnörsord, skulle saken vara helt annorlunda.
Vad är ett rimligt styrelsearvode?
Jag visade i annan tråd en kurva över några föreningars styrelsearvoden. I små föreningar ses fullständigt oförklarliga skillnader. I många föreningar ingen ersättning alls, i några föreningar mycket höga, ända upp till i något fall 300 000kr/år. Det behöver inte vara orimligt. Kanske finns förklaringar? Men behöver vi finna oss i en situation som utestänger oss från att ta reda på orsak och verkan.

Nej jag kan inte se någon nackdel värt att ens nämna, vid sidan av mängden av galenskaper som nuvarande smussel, starkt understött och dirigerat av "vinnarna/parasiterna" HSB SBC m f, leder till.

Korsdraget
2012-03-04, 18:07
Pensionärs inlägg är som ljuv musik. Va bra, tusen tack!
Såklart vi skall ha hemsida och såklart det skall vara öppet, gärna mot andra föreningar också!

Men någon här sa att "gamlingarna" är misstänksamma mot datorer/hemsidor. Det är inte sant. Studie efter studie visar att äldre männesker har stor öppenhet och förmåga att lära sig datorer. De är skickligast då det gäller att gå in i tekniken, varför? Jo, äldre vågar göra bort sig. Äldre och kloka vill förstå varför och hur man gör, kort sagt. Så vart landar vi då: Jo, att tålmod och bra pedagogik är ett måste. Ingen skall hetsas och tvingas av ett IT-krav. Kanske skall de unga försöka släppa på prestigen att vara bäst och istället berömme de äldre som vill och kan. Information kan gå ut på det gamla sättet parallellt tills dess alla är i samma fas. Varför inte ordna med grannsamverkan, ja, det finns många olika lösningar utan att tillgripa tvång. Fantasi är allt som behövs.

(Jag hörde f ö härom dagen att en studie visar att de unga är sämst på att använda mobiltelefonernas "appar", ergo är de äldre bättre,)

Jag gillar olikheter!:8:

tette
2012-03-04, 19:25
Hemsidor är bra, men om man inte uppdaterar eller bara "lägger ner" sin hemsida blir det konstigt?

Exempel: Ett företag vill göra reklam för sitt arbete, och går ut på sin hemsida med vad man gör. sätter också som i detta fall ut ett slutdatum och länk till föreningen.

http://www.svgab.se/pagaende-projekt/brfloke

Föreningen bytte förvaltare och la ner hemsidan. I och för sig la man ner redan när det började braka med ADEX.
Hsb "expert"ledamoten borde i normalfallet tipsa styrelsen att det kan ses konstigt att lägga ner en hemsida man haft under många år, men HSB taktiken är stenklar, största möjliga tystnad är bäst för att få medlemmar att glömma?

Pensionär
2012-03-04, 19:57
Jag delar de flestas åsikter, framförda i denna tråd, men citerar endast några rader

Ev nackdel med en hemsida är om man inte orkar med att hålla den uppdaterad.

Tekniken är ännu ny, och svår för allmänheten. Vi behöver utveckla ett enklare verktyg för hantering av webb-sidorna.
Idag är det ännu för mycket av tävling bland ett fåtal datorhändiga i utvecklandet av tjusig design, och hemsidornas innehåll sätts ännu inte under lupp, och diskussion.
Att hemsidan är framtiden kan väl inte längre ifrågasättas. Jag har numera efter några datorhaverier placerat det viktigaste av min privata samling "ord och bilder" i molnet. Åtkomligt varhelst jag befinner mig, alla tider på dygnet.
Men för att det ska fungera bra för gemene man och alla föreningar krävs enkelhet i editering, dvs f a underhåll och uppdatering.
Jag skulle vilja fråga de mer avancerade användarna:
Att i t ex Word skapa enklare hemsidor är i sig en bagatell för alla. Dessa kan ju med en enkel knapptryckning omvandlas till HTML, dvs Webb-sidor.
Är det möjligt att skapa en färdig mall (med menyer)eller ram, i vilken man bara stoppar in dessa word-framställda webb-sidor?
Att länka till sidor från färdigställda menyer tror jag alla kan lära sig.

Hur som helst, vi kan inte sitta och vänta på att HSB, eller dessa andra som tjänar sina pengar på föreningarnas okunnighet, ska hjälpa oss i ärendet. De vill hålla oss kvar där i smusslandets, fifflets och okunnighetens träsk.

tette
2012-03-04, 21:12
googlar man tillexempel brf annedal får man upp nedan:
olika städer olika föreningar. I slutändan har man väl något annorlunda beteckning, men varför så många föreningar med samma namn?

http://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&cp=30&gs_id=3a&xhr=t&q=bostadsr%C3%A4ttsf%C3%B6reningar+annedal&pf=p&rlz=1R2ADRA_svSE425&sclient=psy-ab&pbx=1&oq=bostadsr%C3%A4ttsf%C3%B6reningar+annedal&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&gs_l=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=2442b4b94b0c8a18&biw=1366&bih=557

Fråga till admin som kan detta med goggleplaceringar.
alla dessa reklamsighter, hitta, 118, reco, gulex etc etc växer med blixtens hastighet, opåverkbart för föreningarna?

Annars håller jag med föregående tyckande, fler o bättre hemsidor och låt inte kolosserna HSB, Riksbyggen SBC styra hemsidestartandet.

skanke
2012-03-04, 22:50
Tekniken är ännu ny, och svår för allmänheten. Vi behöver utveckla ett enklare verktyg för hantering av webb-sidorna.
Idag är det ännu för mycket av tävling bland ett fåtal datorhändiga i utvecklandet av tjusig design, och hemsidornas innehåll sätts ännu inte under lupp, och diskussion.

Precis.

Ett problem som man ofta hamnar i är att hemsidorna i föreningar ofta är gjorda av någon kunnig medlem eller någon kompis till någon. Hemmahack är ofta svåra att förstå sig på för de stackars styrelsemedlemmarna, och man blir ofta beroende av den person som byggt sidan för att överhuvudtaget kunna göra någonting på sidan.

Vi hade det här problemet i en av landets alla (bil) märkesklubbar som jag är medlem i. Sidan var gjord av kompis till en av styrelsemedlemmarna och forumet skrivet i Perlkod. Det var svårt som attan att moderera forumet och det var väldigt svårt att göra uppdateringar och lägga ut information. Och oftast var man beroende av personen som gjort sidan. Därför släpade informationsuppdateringarna efter eller blev inte gjorda alls. De blev inte lättare när webkonstruktören försvann utomlands för att studera. Efter mycket vånda så bytte vi till ett standard upplägg, PHPbb forum och då blev sidan mycket lättare att administrera, och vi var inte längre beroende av en person. Inte snyggt och originellt men funktionellt.

Oftast är det samma typ av uppdateringar man vill göra på sidan dvs lägga ut infotext eller lägga upp äldre utgåvor av föreningens infoblad etc. Detta skall vara så enkelt att i princip vem som helst i styrelsen skall kunna göra dessa uppdateringar. Skall ungefär vara lika enkelt som att skriva ett inlägg här.

Är det för svårt, så är risken stor att uppdatering av informationen uteblir. I en del fall finns viljan, men man snubblar på det tekniska. Vilket är synd.

Pensionär
2012-03-05, 08:08
Detta skall vara så enkelt att i princip vem som helst i styrelsen skall kunna göra dessa uppdateringar.

Är det för svårt, så är risken stor att uppdatering av informationen uteblir. I en del fall finns viljan, men man snubblar på det tekniska. Vilket är synd.

Ja enkelhet och fokus på innehållet.
Men ansvaret för skötsel av hemsidan behöver inte vara lagt på styrelsen.
Tvärtom ska nog uppgiften läggas på dessa i föreningen som har ett intresse för just denna teknik. Ju fler medlemmar som på olika sätt är engagerade i projekt och arbetsgrupper, desto bättre.
Jag kan mycket väl tänka mig att en hemsida kunde ha samma upplägg som en fristående tidning har i riket. Styrelsen är ansvarig för sina beslut. Och de handlingar och den info de vill ha ut på hemsidan får givetvis inte nekas sin plats. Men varför skulle det demokratiska innehållet i föreningens verksamhet eller nyttan av egen hemsida ta skada av att hemsidan, precis som tidningar sköts och drivs av fristående medlemmar. Jag har själv varit ansvarig under en period för skötsel av en hemsida. Tog mig friheten att försöka få igång ett internt forum. Naturligtvis gick detta styrelsens ära för när, hur demokratiskt tänkt och rimligt det i sak än var. Kunde inte tolereras.
Det övertygade mig om att mycket av föreningars skötsel, i sak och princip handlar om samma problem som för samhället i övrigt. Hemsidan kan ibland fungera som en motkraft, kritiker och förslagsställare, förutom det rent informativa uppdraget. Kom i håg att det handlar om ny teknik, och ingenting säger att vi måste vandra vidare i gammalt slentriantänk.

Alltså, en grund av information som måste finnas där. Men utöver detta möjligheten att exprimentera med utökat innehåll, för att på olika sätt locka fler till engagerat föreningsarbete.

skanke
2012-03-05, 10:05
Ja enkelhet och fokus på innehållet.
Men ansvaret för skötsel av hemsidan behöver inte vara lagt på styrelsen.
Tvärtom ska nog uppgiften läggas på dessa i föreningen som har ett intresse för just denna teknik. Ju fler medlemmar som på olika sätt är engagerade i projekt och arbetsgrupper, desto bättre.

Håller helt med. Styrelsen behöver inte bygga eller driva hemsidan, det kan göras av andra. Det gäller bara för styrelsen att komma ihåg att man inte bara kan "glömma bort" hemsidan bara för att den sköts av andra.

Tog mig friheten att försöka få igång ett internt forum.

Jag tycker att forum är en jättebra sak att ha på en BRF hemsida. Det hade vi ett tag på vår BRF sida. I början var det inte så många som hittade dit, och det var mest inlägg av typen belysningen i trapphuset blinkade, och att någon ställt soppåsar utanför sophuset, plus beröm för att många deltog på städdagen. Men efter ett tag så blev diskussionerna mer intressanta. T ex när styrelsen föreslog att man skulle ta ut en avgift av alla som inte deltog på städdagarna, så ledde det naturligtvis till disskussion. Men det var hela tiden sanitärt och sakligt. Trots det beslutade styrelsen sig för att stänga ner forumet, så nu har vi inte längre något forum och hemsidan är numera en tämligen avsomnad historia:16:

Gusten
2012-03-05, 11:21
T ex när styrelsen föreslog att man skulle ta ut en avgift av alla som inte deltog på städdagarna, så ledde det naturligtvis till disskussion.

Hur gick det med "städavgiften". Drog styrelsen tillbaka förslaget eller införde man avgiften ?

skanke
2012-03-05, 11:31
Hur gick det med "städavgiften". Drog styrelsen tillbaka förslaget eller införde man avgiften ?

Egentligen började det hela med att man i föreningens infoblad förde fram denna idé. Efter diskussionerna på forumet med följande nerstängning av forumet har det inte hörts något mer ifrån styrelsen i den här frågan. Så just nu vet jag inte riktigt. Förhoppningsvis insåg dom att det var fel och skrotat förslaget, men helt säker kan man inte vara.

Det börjar ju lacka mot föreningsstämma så det kan ju tänkas att styrelsen tar upp det där.

Robarb
2012-03-06, 00:18
Beträffande föreningens hemsida kan ett förslag se ut om följande. Denna motion ställdes till föreningsstämman 2010 och styrelsens svar på motionen var som väntat, avslag. De vill inte ha någon intern debatt om verksamheten.

Motion
ang. webbforum mm

Förslag att föreningen till sin hemsida bl a ansluter ett webbforum för att möjliggöra en öppen debatt mellan föreningens medlemmar.

Hemsidan har legat nere under en längre tid med uppgift om att den är under omarbetning. En förening av Rönningeborgs storlek och omfattning bör definitivt ha en hemsida på webben för att informera presumtiva medlemmar om föreningens status och utbud av faciliteter.

En hemsida bör även ha ett webbforum för intern debatt om föreningens verksamhet och att möjliggöra information inom föreningen. En fri debatt är alltid utveck-lande för alla former av organisationer som inte är toppstyrda och odemokratiska.

Yrkande:

Föreningsstämman föreslås besluta.
• Uppdra till styrelsen att föreningens hemsida är uppdaterad med den information som är relevant för allmänheten som kan finna ett intresse av att förvärva en lägenhet inom föreningen.
• Uppdra till styrelsen att ordna så att hemsidan har flera nivåer så att den kan nyttjas för intern information till medlemmarna och dels intern information inom styrelsen.
• Uppdra till styrelsen att anordna ett webbforum för intern debatt om föreningens verksamhet och inriktning.

kluringen
2012-03-06, 11:10
Yrkande:

Föreningsstämman föreslås besluta.
• Uppdra till styrelsen att föreningens hemsida är uppdaterad med den information som är relevant för allmänheten som kan finna ett intresse av att förvärva en lägenhet inom föreningen.
• Uppdra till styrelsen att ordna så att hemsidan har flera nivåer så att den kan nyttjas för intern information till medlemmarna och dels intern information inom styrelsen.
• Uppdra till styrelsen att anordna ett webbforum för intern debatt om föreningens verksamhet och inriktning.

Jag håller med om dina krav enligt de två första punkterna men har invändningar mot den tredje om att ha ett internt forum.
Det är svårt nog att hitta minst en, helst flera som vill engagera sig att uppdatera och vidareutveckla hemsidan med allt det arbete som krävs för att göra det på ett bra sätt enligt dina första två punkter. Informationsmängden i en BRF är stor. Då man väl har hitta former för att hantera det, blir sidan ständigt större och större.

Att administrera ett forum är långt mera komplicerad, både tekniskt och administrativt.

Man måste införa databaser, flera scriptspråk och ett avancerat loginsystem som kan hantera personliga inloggningsuppgifter. Jag anser inte att det är OK med anonyma inlägg inom en BRF.
Någon form av censur måste det finnas som stoppar urspårade debatter med inslag av personliga kränkningar.

Däremot funderar jag på att upprätta en insändarsida, liknande som dagstidningarna har, där man kan föra öppna debatter under någorlunda kontrollerade former. Eventuell censur vid behov kan då ske i samråd med insändarskribentens godkännande. Det låter sig göras utan att man inför avancerade tekniker som åtminstone minst en person inom föreningen måste kunna hantera. Man kan visserlige anlita en webbyrå, men då förlorar man smidigheten jämfört med om föreningen kan sköta sin sida på egen hand.

Vill tillägga att vår befintlig sida är till 90 % byggd med hjälp av enkel HTML. Den är så pass välstrukturerad och väldokumenterad att man med enkelhet kan lära sig att administrera den utan nämnvärda förkunskaper på mycket kort tid.

Korsdraget
2012-03-06, 19:25
Är det ok att styrelsen stänger ner ett forum?
Jag menar att det är medlemmarnas forum och då bör stämman höras först, vad säjer andra om det?

Valberedningen borde kunna tillsätta någon att sköta den likaväl som valberedningen alltid har tillsatt studieorganisatör. Detta är en principiell viktig funktion i en förening.

Den som vill härska enväldigt har såklart inget intresse av att varken informera eller höra medlemmarna. Vad är alternativet i dag då alla helst vill ha kontakt med grannarna via dator?

Facebbok, finns det erfarenheter om det?
Tette talar om insändarsidor, det är väl kopplat till en hemsida, eller vad?

skanke
2012-03-07, 09:50
Är det ok att styrelsen stänger ner ett forum?
Jag menar att det är medlemmarnas forum och då bör stämman höras först, vad säjer andra om det?

I vårat fall så kom troligen idé om ett webforum ifrån styrelsen själva eller rättare sagt ifrån den styrelsemedlemmen som hade som sin uppgift att sköta hemsidan. Tyvärr gjorde man inte så mycket reklam för forumet så det var inte så många som hittade dit. På slutet var det dock fler och fler som började använda forumet och det var väl igång i ett par månader.

Eftersom forumet kom till på styrelsens initiativ så tyckte dom väl att dom också ägde rätten att ta stänga ner forumet. De som nyttjade forumet tyckte att det var trist att det stängdes ner.

Så mycket förklaring till varför det stängdes har vi inte fått mer än att ordförande vid något tillfälle uttryckt att han inte hade lust att debattera en massa saker på ett forum. Men det är ingen som har krävt att han måste det:12:

Sedan gnällde dom över att folk var anonyma på forumet, men i och med att det gick att göra inlägg trots att man inte var registrerad användare så är det ju klart att det blir anonyma inlägg. Den möjligheten borde man ju ha spärrat så hade det problemet varit ur världen.

Pensionär
2012-03-07, 15:15
Eftersom forumet kom till på styrelsens initiativ så tyckte dom väl att dom också ägde rätten att ta stänga ner forumet. De som nyttjade forumet tyckte att det var trist att det stängdes ner.

Admin har otaliga gånger exemplifierat hur enkelt regelverket sätts ur spel, utan påföljd för styrelserna.

Jag har i ett tidigare inlägg Demokratin i bostadsrättsföreningarnas värld berättat
en liten rövarhistoria http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13833&highlight=r%F6varhistoria

Gränssättningen, vad styrelsen har konkret att ansvara för blir överbetonad och helt överskuggande det faktum att det främst handlar om ett gemensamt projekt, att vårda vårt hus och vårt boende.

När vi pratar om hemsidorna, har vi inte mycket av förhållningsregler att följa.
Om vi då påminner oss om just detta, att det faktiskt handlar om "ett gemensamt projekt" så blir det läge för en friare och öppnare diskussion om vem som kan göra vad i hemsides-snickeriet. Det handlar mer om vad vi själva vill åstadkomma, än vad som uttryckligen står skrivet i lagar och stadgar.
Det är väldigt viktigt att alla förstår detta. Medlemmarnas passivitet och hyresgäst-mentaliteten måste bekämpas. Den är oändligt mycket skadligare än att lagarna ibland är svårtolkade.

Jag vill bidra med ytterligare ett avsnitt ur föregående rövarhistoria för att exemplifiera hur illa saker och ting kan gå när allt ansvar, slentrianmässigt och utan reflexion, överlåts till "styrelsen".

En av mina motioner gällde att styrelsen skulle restaurera,och återställa vår hemsida i aktuellt och fungerande skick.
Saken var nämligen den att vår hemsida plötsligt pga felprogrammering blivit obrukbar. Ingenting gjorde åt saken, trots påstötningar. När jag ånyo påpekar saken och kräver åtgärd, ifrågasätter ordföranden nyttan med hemsidan, med frågan "hur många besöker den?". Ca 1 ½ år senare skickar styrelsen ut en enkät med just frågan
"Hur många går in på hemsidan, och hur ofta? DVS vem kollar en hemsida som är obrukbar?
Alltså hela rövarhistorien i koncentrat:
1 Ovilja från styrelsen att driva hemsida överhuvudtaget.
2 Den försätts medvetet eller omedvetet ur användbart skick.
3 Trots stämmans bifall till min motion om att hemsidan skall restaureras händer inget.
4 Långt senare skickas i stället en förfrågan ut om hur många som besöker hemsidan?
5 Svaret blir naturligtvis bara ett. (Få människor ställer sig på en gammal hållplats och väntar på en busstur som lagts ned sedan flera år.)

Mot den rena dumheten hjälper inga lagar eller stadgar. Det är bara övriga medlemmars vakenhet som kan åstadkomma förändring.
Den bästa övningen och skolning i föreningsfrågor som vi kan få är genom att försöka få alla med på detta forum . Genom att vara aktiva här, exemplifiera och diskutera raden av de misstag som ständigt sker, kan vi samla den s k "kritiska massan" för att lära oss och varandra hur "slipstenen ska dras hemmavid". Den som deltagit här ett tag begriper omedelbart att frågan om drivandet av föreningens hemsida är ingen fråga exklusivt för styrelsen att hantera.

Det måste finnas flera medlemmar, aktiva, kreativa, kritiska och ibland oppositionella i en förening. Det har Admin och flera andra påpekat tidigare. Ensam kan man inte ändra på mycket i en förening som stagnerat.
Därför så viktigt att många medlemmar engageras på olika sätt i föreningens verksamhet.
Ju fler arbetsgrupper som det går att skapa, desto bättre! Valberedning, revisorsgrupp, hemsidesredaktion, gårdsgrupp, stadgegrupp som rensar rent från HSB:s slavkontrakt, etc.

kluringen
2012-03-07, 15:38
I vårat fall så kom troligen idé om ett webforum ifrån styrelsen själva eller rättare sagt ifrån den styrelsemedlemmen som hade som sin uppgift att sköta hemsidan. Tyvärr gjorde man inte så mycket reklam för forumet så det var inte så många som hittade dit. På slutet var det dock fler och fler som började använda forumet och det var väl igång i ett par månader.

En föreningshemsida ägs av föreningen och det är styrelsen som har ansvar för vad som publiceras på sidan. Jag är inte hemma på vilka regler som gäller, men det får inte förekomma kränkningar eller publiceringar som strider mot PUL.

Sedan gnällde dom över att folk var anonyma på forumet, men i och med att det gick att göra inlägg trots att man inte var registrerad användare så är det ju klart att det blir anonyma inlägg. Den möjligheten borde man ju ha spärrat så hade det problemet varit ur världen.

Jag är av den åsikten att man inte ska få vara anonym på ett internt forum på en BRF hemsida. Har man åsikter som påverkar föreningen ska man stå för dem. Gäller även små lappkrig som blossar upp emellanåt i tvättstuga och grovsoprum. Lappar som inte skrivs under med namn tas omedelbart bort. Underskrivna lappar får sitta kvar ett tag. Lappana växer till intressanta smådebatter ibland.

Tette talar om insändarsidor, det är väl kopplat till en hemsida, eller vad?

Det var inte Tette som föreslog insändarsidor istället för forum utan det var jag. Jag tycker att det kan vara ett bra alternativ istället för ett öppet forum. Då går alla inlägg via en webbredaktion som kan refusera anonyma inlägg eller korrigera olämpliga inlägg med insändarskribentens godkännande.

En sådan sida kan jag skapa på 5 minuter inom rammen för den teknik som sidan är byggd med. Att bygga ett forum vill jag inte ens tänka på. Har helt enkelt varken lust/ork att lägga ner så mycket tid som krävs för att skapa ett bra forum med alla de kontrollmöjligheter som behöver finnas. Det måste få vara någon måtta på hur mycket man vill jobba gratis för sin förening.

Föreningen kan så klart köpa utvecklingstjänsten, men det måste fortfarande finnas någon som tar ansvar för vad som skrivs på forumet. Om någon t ex kallar sin namngivna granne för ”hora” eller något annat kränkande måste man ingripa eller hur? Det har inget att göra med maktfullkomlighet, bara vanlig förnuft. Ett forum ska främja öppenhet och gemenskap utan risk för att skapa grannfejder med efterföljande rättsprocesser.

Pensionär
2012-03-07, 16:38
En föreningshemsida ägs av föreningen och det är styrelsen som har ansvar för vad som publiceras på sidan. Jag är inte hemma på vilka regler som gäller, men det får inte förekomma kränkningar eller publiceringar som strider mot PUL.

Det var inte Tette som föreslog insändarsidor istället för forum utan det var jag. Jag tycker att det kan vara ett bra alternativ istället för ett öppet forum. Då går alla inlägg via en webbredaktion som kan refusera anonyma inlägg eller korrigera olämpliga inlägg med insändarskribentens godkännande.
Alltså:
1 En hemsida
2 som med fördel kan innehålla insändarspalt. En utmärkt idé som borde stå varje förening att fritt prova.
Jag skulle med fördel rikta mina egna inlagor som läsbara av hela föreningen, och inte som nu enbart via mail till styrelsen, som enbart leder till mestadels avvisande svar från styrelsens ordförande, och allt stannar därvid.
3 En redaktion (som innebär att man lyckats engagera flera medlemmar)
4 Som i sitt förhoppningsvis kreativa arbete kan engagera ytterligare medlemmar att delta.
5 Ett godkännande av publicerad text (och alla andra påhitt av redaktionen), från styrelsen. Huvudsaken att fler medlemmar engageras.

En sådan sida kan jag skapa på 5 minuter inom ramen för den teknik som sidan är byggd med.
Menar du rent allmänt, eller gäller det bara inom den ram som gives av din egen skapade hemsida?

Ett forum ska främja öppenhet och gemenskap utan risk för att skapa grannfejder med efterföljande rättsprocesser.
Ja, och det krävs att några startar den processen, och det krävs att dessa pionjärer är synliga och vägvisare för andra intresserade föreningar. En inställning som pekar i rakt motsatt riktning än den våg av smusslande, hemlighållande och censur av allt, som nu pågår.

kluringen
2012-03-07, 18:11
En sådan sida kan jag skapa på 5 minuter inom ramen för den teknik som sidan är byggd med.

Menar du rent allmänt, eller gäller det bara inom den ram som gives av din egen skapade hemsida?

Både och. I min egen skapelse är det busenkelt att skapa nya sidor och nya understrukturer så, det är lätt att gruppera texterna som om de vore trådar på ett forum. Den hemgjorde skapelsen hanterar inte personliga logins, utan är på gruppnivå. På ett forum måste det vara personliga loggins. Att uppfinna hjulet på nytt och koda själv så det blir ett bra forum för både den som ska administrera sidan och för slutanvändaren är ett hästjobb.

Att ladda hem ett färgigt CMS (det finns tusentals) är inte så enkelt som många påstår. Jag har tittat lite och insett att det heller inte är nåt som jag har ork/lust att sätta mig in i. Även om man lär sig Joomla, Wordpress, eller något annat system måste man kunna göra anpassningar i koden innan man får till allt som man vill ha det.

Sen måste man också tänka på hur svårt det får vara när man ska lämna sidan i arv till nästa som vill engagera sig i sidans fortlevnad och vidareutveckling. Befintlig sida hanterar inga databaser och använder inga scriptspråk. Serverspråket PHP gick inte att unvika, men det är mycket korta programsnuttar som alla sidor använder på samma sätt.

Korsdraget
2012-03-07, 20:32
Tack tack, för bra svar och Kluringen, kan man göra som du föreslår på en hemsida upprättat av HSB, troligtvis på Bolina.

Sen vill jag också fråga om någon har erfarenheter om hur valberedningen skulle kunna skyltas? Jag tänker mig att en egen länk bredvid styrelsen vore bäst. Valberedningen samt internrevisorn är för undansymd nu. Om dessa lyftes fram så kan den allsmäktiga styrelsen få känna av att kontroll finns, det vore ju bra. Men vi har troligtvis Bolina, då kanske det inte går?
:7:

Pensionär
2012-03-14, 10:46
jag vill återkomma till ett inlägg av kluringen

Självfallet är det så.

Jag är av den åsikten att man inte ska få vara anonym på ett internt forum på en BRF hemsida.
Spontant håller jag med, men efter lite funderande blir jag mer osäker.
Det är väl klart att man inte bör få skända eller smutskasta utpekade personer anonymt. Under inga förhållanden. Inte ens om man skrivit sitt namn under, med stora bokstäver.
Men antag att någon har saklig kritik att framföra mot något förhållande, planerat, pågående eller avslutat. Dessa sakargument kan inte lämnas utan behandling, även om kritiken kommer från anonym källa.

Ett forum ska främja öppenhet och gemenskap utan risk för att skapa grannfejder med efterföljande rättsprocesser.
Du är minst lika intresserad av demokrati och öppenhet i föreningarnas verksamhet som jag. Din egen förening närmast föredömligt plogar, plöjer och sår för oss andra mindre aktiva och kreativa. Därför vill jag att du kommenterar denna rad.
Lite förvanskad, eller med någon illvilja, kan man säga att den mycket liknar ett standarsvar givet från de värsta demokratihatarna.
-säg ingenting, det blir bara bråk!-

Det verkar som att du flaggar för bråk. Ok,
öppenhet kanske ger en ökad risk för fejder ibland.
Om människors vilja får komma fram, visar det sig givetvis ibland att alla tycker inte alltid som styrelsen, eller delar sista insändarens mening och avsikt.
Men om fejden kan beskrivas som "grannfejd", betyder det väl minst två skilda åsikter med flera deltagare på båda sidorna. Skulle då "bråket" leda till efterföljande rättstvist, är det väl sannolikt en fråga av viss betydelse för föreningens medlemmar, och knappast någon förlust för helheten (oss alla) om den får ett rättsligt klargörande. Ett steg framåt på vägen mot ett klarare regelverk.
Alltså ser jag den "risken" snarare som en möjlig vinst.
Vad var det annars vi ville med allas möjlighet att uttrycka sin vilja och åsikt? Det är klart att överdrifter i formuleringar och rena kränkningar kan uppstå. Men det är inget skäl att försöka stoppa processen. Vi måste alla lära oss att samtala om svåra saker. Detta sker inte utan viss plåga.

kluringen
2012-03-14, 13:27
Spontant håller jag med, men efter lite funderande blir jag mer osäker.
Det är väl klart att man inte bör få skända eller smutskasta utpekade personer anonymt. Under inga förhållanden. Inte ens om man skrivit sitt namn under, med stora bokstäver.
Men antag att någon har saklig kritik att framföra mot något förhållande, planerat, pågående eller avslutat. Dessa sakargument kan inte lämnas utan behandling, även om kritiken kommer från anonym källa.

Jag anser att kritik från anonyma källor inte behöver beaktas internt i en BRF. Är källan anonym kan kritiken lika gärna komma utifrån, d v s från personer som inte har ett dugg med saken att göra. Det kan vara en motion, en insändare, eller ett inlägg på ett forum eller lappar i tvättstugan. Vill man inte stå för sina synpunkter får man finna sig i att synpunkterna inte beaktas. Anonym kan man vara på alla de sociala medier som finns.

Du är minst lika intresserad av demokrati och öppenhet i föreningarnas verksamhet som jag. Din egen förening närmast föredömligt plogar, plöjer och sår för oss andra mindre aktiva och kreativa. Därför vill jag att du kommenterar denna rad.

Vi har nog fler ”bråk” än ”musselföreningarna” som inte informerar sina medlemmar, men ändå ser vi oss själva som en fredlig förening. Sakligt underbyggda diskussioner leder för det mesta till något gott, även om några konflikträdda individer uppfattar det som bråk. Både inom och utanför styrelserummet.

Lite förvanskad, eller med någon illvilja, kan man säga att den mycket liknar ett standarsvar givet från de värsta demokratihatarna.
-säg ingenting, det blir bara bråk!-

Det brukar straffa sig att ”mörka” fakta för medlemmarna eftersom sådant uppdagas förr eller senare. Även det har förekommit i vår förening som inte är så perfekt som du tycks uppfatta oss som.

Det verkar som att du flaggar för bråk. Ok,
öppenhet kanske ger en ökad risk för fejder ibland. .

Nej, jag flaggar inte för bråk. Jag vill bara inte öppna dörrar som underlättar grannarnas möjligheter att kunna smutskasta varandra. Där går gränsen för vad jag anser måste censureras. För övrigt måste alla få ha vilka synpunkter de vill, kloka som dumma, dock inte anonymt.

Om människors vilja får komma fram, visar det sig givetvis ibland att alla tycker inte alltid som styrelsen, eller delar sista insändarens mening och avsikt.
Men om fejden kan beskrivas som "grannfejd", betyder det väl minst två skilda åsikter med flera deltagare på båda sidorna. Skulle då "bråket" leda till efterföljande rättstvist, är det väl sannolikt en fråga av viss betydelse för föreningens medlemmar, och knappast någon förlust för helheten (oss alla) om den får ett rättsligt klargörande. Ett steg framåt på vägen mot ett klarare regelverk.
Alltså ser jag den "risken" snarare som en möjlig vinst.
Vad var det annars vi ville med allas möjlighet att uttrycka sin vilja och åsikt? Det är klart att överdrifter i formuleringar och rena kränkningar kan uppstå. Men det är inget skäl att försöka stoppa processen. Vi måste alla lära oss att samtala om svåra saker. Detta sker inte utan viss plåga

Vi har en pågående balkongfejd, avgjord i högsta instans. Kan inte se att domstolsutslaget har varit någon ”vinst”, bara en massa kostnader för skattebetalarna.

Kammarrättsdom (http://www.lavetten11.se/pdf/kammarratt.pdf)
Avslag om prövningstillstånd i Högsta Förvaltningsdomstolen (http://www.lavetten11.se/pdf/hogsta.pdf)

Den förlorande parten söker efter kryphål och fortsätter tvisten i hyresnämnd, länsstyrelse och via motioner till föreningen. Det är som gjort för pajkastningar på ett öppet forum utan censur. Det är betydligt svårare att överklaga ett beviljat bygglov enligt gjorda ändringar i PBL. Fejden startade då den gamla lagen gällde, vi har ingen nytta av ändringarna.

Pensionär
2012-03-15, 13:31
Jag anser att kritik från anonyma källor inte behöver beaktas internt i en BRF. Är källan anonym kan kritiken lika gärna komma utifrån, d v s från personer som inte har ett dugg med saken att göra. Det kan vara en motion, en insändare, eller ett inlägg på ett forum eller lappar i tvättstugan.
För mig spelar det i princip mindre roll om människan har med saken att göra eller ej.
Får jag kritik för något, är det kritikens innehåll jag måste fundera över,... är den berättigad eller ej?

Sakligt underbyggda diskussioner leder för det mesta till något gott, även om några konflikträdda individer uppfattar det som bråk. Både inom och utanför styrelserummet.

Låt oss omfamna varandra.

Vi har en pågående balkongfejd, avgjord i högsta instans. Kan inte se att domstolsutslaget har varit någon ”vinst”, bara en massa kostnader för skattebetalarna.

Det kan mycket väl vara så. Men även demokratiska system har ett pris. Man kan i alla fall glädja sig åt att alla parter haft en möjlighet att fritt och utan fruktan slåss för sin tro och vilja. Det tycker jag att skattebetalarna ska fortsätta att betala för

Den förlorande parten söker efter kryphål och fortsätter tvisten i hyresnämnd, länsstyrelse och via motioner till föreningen.

Well, sådan är människans natur. Inte mycket att göra åt.
Det som gör mig personligen förbannad ibland är ju att systemet leder till att det vanligtvis är den som har råd med den bästa advokaten som vinner kampen.
Men kanske ska även det betraktas som ett steg framåt. Den bästa advokaten visade på systemets möjligheter.
Med lätt travestering av Lotta svärd: Något tål de att sväras åt, men mera att hedras ändå. :-{

kluringen
2012-04-22, 17:42
Jag har tagit till mig en del synpunkter på den här tråden och lagt in förbättringar på hemsidan. Klicka på länken i min signatur längt ner.

Är lyhörd för både ros och ris.

Ett problem som man ofta hamnar i är att hemsidorna i föreningar ofta är gjorda av någon kunnig medlem eller någon kompis till någon. Hemmahack är ofta svåra att förstå sig på för de stackars styrelsemedlemmarna, och man blir ofta beroende av den person som byggt sidan för att överhuvudtaget kunna göra någonting på sidan.

Ibland är hemmahack enda sättet att få igång en hemsida. Det blir av när någon tar tag saken. Även hemmahack kan bli riktigt bra.

Oftast är det samma typ av uppdateringar man vill göra på sidan dvs lägga ut infotext eller lägga upp äldre utgåvor av föreningens infoblad etc. Detta skall vara så enkelt att i princip vem som helst i styrelsen skall kunna göra dessa uppdateringar. Skall ungefär vara lika enkelt som att skriva ett inlägg här.

Jag har funderat länge över detta, nu har jag lagt in diverse hjälpverktyg. Inte bara för styrelsen, Arbetsgrupperna kan skriva sina egna sidor. Det har tillkommit en isändarsida också.

Tack tack, för bra svar och Kluringen, kan man göra som du föreslår på en hemsida upprättat av HSB, troligtvis på Bolina.

Jag vet inte vad man kan göra med HSB sidorna. Troligen kan man det om det finns någon som vet hur man gör och har behörighet att göra det.

kluringen
2012-04-24, 14:37
Svar på dina frågor. Jag inbillar mig att säkerheten för att få skriva är ok. Jag litar på att min ”robots” och loginscipt fungerar tillfredställande. Google har inte indexerat en enda skyddad sida eller tillhörande PDF fil under de två år som dessa skydd har funnits.

Är man inloggad som medlem, kan man bara skriva insändare. Till styrelsemedlemmar har jag delat ut ett antal "pennor" och "ladda upp" knappar, men endast till texter som är relevanta att ändra då och då. Statisk information behöver man inte kladda i. Arbetsgrupperna har fått egna unika inloggningsuppgifter och kan bara skriva på sina egna sidor. Inte ens styrelsen kan kan ändra arbetsgruppernas sidor.

Demosidorna för allmän beskådning kommer jag att ta bort när jag är nöjd med kommentarerna som jag får.

Det är svårt för mig att avgöra om funktionen är enkelt att administrera eller ej eftersom jag har följt min egen logik, men allt är väldokumenterat på hemsidegruppens sida. Jag använder inga databaser, bara enkel filhantering som är lättare att lära sig för oinvigda i programmerarnas värld. Det är samma PHP snuttar som används på samtliga sidor, ingen amatör eller halvnovis behöver bry sig om dem så länge de fungerar som de ska.

Varje gång funktonen öppnas sparas en kopia av den editeringsbara filen som hör ihop med sidan innan den återskrivs. Med tiden kan det bli rätt många såna filer som måste rensas bort då och då. Det kan alla betrodda som har tillgång till FTP åtkomst till webbhotellet göra. Mer administration än så behövs det inte tycker jag. Vem som har gjort vad är inte intressant tycker jag när det bara är ett begränsat antal människor som får skriva på sidan. En diciplinfråga att skriva datum o namn på vissa sidor (inte alla) som man ändrar i. Misstag är lätt att rätta till. Man tar bort den havererade filen och byter namn på den sparade versionen som man vill backa till.

kluringen
2012-04-28, 02:34
Ibland är det bra att beskriva saker verbalt. Efter att jag skrev svar på dina frågor kom jag att tänka på. Varför ska någon behöva städa bort filer? Så nu har jag begränsat antal versioner som sparas till max 5, så att systemet själv kan sköta den delen av administrationen . Det är väl det som kallas för utveckling? Som fint vin som bara blir bättre och bättre med tiden.

Passar på att tacka forumvännerna som har varit inne på test sidorna och lekt lite. Men ni är så försiktiga, det är inte mycket till test om man inte utmanar funktionerna för att hitta brister. Brister finns i alla program! Ni förstör inget, filerna kommer att skrotas när testtiden går ut. (Möjligen bevaras som kuriosa på hemsidegruppens sida. Jo, jag har äntligen lyckats få ihop en sån.)

Ett erbjudande: Vill ni planka vår hemsida till er egen förening kan jag tillhandahålla ett väldokumenterat "skal" att jobba vidare med. Du vill kanske hjälpa till Admin med en "download" länk här på forat?

I grunden bygger allt på några få enkla grundmallar. Det borde inte vara alltför svårt att anpassa innehållet till den egna föreningen.

Egentligen är det Pensionärs idé om ett "skal" på forumet :4: som jag har nappat på. On topic på denna tråd som anknyter till debatten om öppna protokoll. Ingen BRF hemsida i världen kan bli riktigt informativ med hemlighetsfulla styrelser som undanhåller information för medlemmarna.

tette
2012-05-03, 12:30
Information kan bli fel ibland?
I alla fall väldigt svårtolkad.
Adexförvaltning kan vara orsaken?

http://brfringen.com/Efterlysning.html

Denna förening har haft denna sida sedan Adex slutade förvalta och HSB tog över.
http://www.bygatan.nu/nyht.shtml

Är det bra för blivande spekulanter på köp av lägenhet?

Visar mest på att HSB inte är den experthjälp de tar betalt för?