handdator

Visa fullständig version : Finns det garanti på stambyte?

zarra
2012-02-28, 19:54
Mitt badrum är stambytt 2002 och nu börjar golvet att knarra när jag går på det, vet inte om det kan vara en vattenskada. Hallväggen som går till badrummet har det blivit en bubbla genom tapeten så jag tog bort lite och det var grönt under. Nu undrar jag om det finns garanti på stamrenovering? Man har bytt rör i hela huset. Innan renoveringen hörde jag inte när grannen bredvid mig duscha det låter som en motor i köket och badrummet, samma sak när dom sätter på kranen, man hör till och med när dem stänger av kranen. Till och med när grannen (han) ovanför mig kissar, vill inte säga till det är helt enkelt för känsligt.
Under mig finns det högtrycks tvätt för bilar och det låter för jäkligt när dom spolar det går genom väggen. Vet inte om jag var döv innan stamrenoveringen men nu hör man allt. Jag skyller inte på grannarna utan något måste brista i stamrenoveringen med rören. Kan det vara så? Vad kan man göra?

Så tacksam för svar

Admin
2012-02-28, 21:03
Självklart finns det garantier, men dels förmodar jag att bara styrelsen i din brf vet eller kan ta reda på vad dessa garantier innebär och dels lär garantierna ha gått ut vid det här laget.

Dessutom knappast troligt att detta med ljudisolering ingår i garantierna. Det är säkert missat.

Vad säger styrelsen om detta?

Efter stamrenoveringen i min fastighet så är det avsevärt högre ljud vid avsevärt fler tillfällen från alla håll, så det verkar vara en konsekvens vid dessa typer av arbeten (många andra har sagt likadant).

Alla de ljud du hör (utom högtryckstvätten) hör jag också, trots att denna fastighet nog är mer välisolerad ljudmässigt jämfört med många andra fastigheter. När grannen sätter på sina kranar så hörs det ungefär lika mycket som om jag själv sätter på mina kranar.

Inte mycket att göra åt saken, skulle jag tro.

zarra
2012-02-28, 21:52
Självklart finns det garantier, men dels förmodar jag att bara styrelsen i din brf vet eller kan ta reda på vad dessa garantier innebär och dels lär garantierna ha gått ut vid det här laget.

Dessutom knappast troligt att detta med ljudisolering ingår i garantierna. Det är säkert missat.

Vad säger styrelsen om detta?

Efter stamrenoveringen i min fastighet så är det avsevärt högre ljud vid avsevärt fler tillfällen från alla håll, så det verkar vara en konsekvens vid dessa typer av arbeten (många andra har sagt likadant).

Alla de ljud du hör (utom högtryckstvätten) hör jag också, trots att denna fastighet nog är mer välisolerad ljudmässigt jämfört med många andra fastigheter. När grannen sätter på sina kranar så hörs det ungefär lika mycket som om jag själv sätter på mina kranar.

Inte mycket att göra åt saken, skulle jag tro.
Så det finns eventuellt garanti på stambyte av badrum. Låt oss tänka så här man har stamrenoverat badrummet men det är fel gjort vid tätskicktet, och det tar tid innan sådant upptäks. Då borde det finnas garanti på det jobbet i allafall om det skulle visa sig vara ngt fel på golvet och att det är på väg att bli vattenskada el ngt likande. För jag anser inte att det ska knarra när man går på klinkers golvet, ja jag har aldrig hört ngt liknade hos ngn som också har klinkers i sitt badrum. Jag har inte hört av mig till brf men ska maila dom snarast.

Ang ljudisolering efter stambytet har jag hört att man kan täta rören så ljudet minskar, då man oftast använder plaströr vid stambyte. Vet du ngt om det?

Jag vet inte men många accepterar saker och ting istället för att säga ifrån, jag kommer i allafall inte att göra det jag ska må bra i min lägenhet och inte känna att ljud och dyligt hindrar mig att må bra när jag är hemma!

skanke
2012-03-01, 13:41
Ett problem vid stambyte är att de nya vatten och avloppsrören i vissa fall dras på ett helt annat sätt jämfört med de gamla vilket ibland kan göra att det låter mer efter stambytet. Eller låter på andra ställen än tidigare. Och det som inte tidigare har varit störande blir det plötsligt.

Så är det i vår lägenhet. Vatten och avlopp från köket gick tidigare rakt ner, men efter stambytet är både vatten och avlopp draget ut i hallen där det ansluter till de nya huvudstammarna. Dessa går i en ful inneslutning som inte fanns före stambytet. Så nu låter det mer i hallen jmf med tidigare eftersom rören nu går där.

Likaså i badrummet har vatten och avloppsledningarna ny dragning och här låter det markant mer. Klart störande eftersom två av sovrummen ligger i anslutning mot badrummet. Så det är störande när grannen ovanför duschar sent på kvällen eller natten. Kanske det också är så att plaströr låter mer jmf med de gamla gjutna rören.

Vet inte om det här med ljudbiten är något man väger in vid stambyte, men hos oss verkar det inte så. Det är kanske en prisfråga. Skall det vara tyst blir det dyrare. Men det är ju irriterande när det bullrar mer efter ett stambyte.