handdator

Visa fullständig version : Byte av förvaltare

Neon
2012-02-28, 12:49
Hej,

Vi är en relativt lite förening med 44 fastigheter. Idag sköts förvaltningen av UBC. Vi betalar ett överpris och är heller inte nöjda med servicen. Där för tänker vi byta. Inget konstigt i det. Vårat bästa alternativ är att ta en firma som ägs av förälder till en styrelsemedlem där styrelsemedlemmen också jobbar. Fördelarna ser jag men, men vad finns det för nackdelar?

Mvh/Neon

schrapet
2012-02-28, 15:26
Utan att veta exakt vad firman har i sin produktportfölj så föreligger jäv situation i styrelsen. En medarbetare i firman sitter i styrelsen till en BRF som anlitar firman. Firman har därför full insyn i verksamheten. Behöver egentligen inte vara ett problem om t.ex. firman bara sysslar med EN sak t.ex. ekonomi eller trädgårdsskötsel men om den har en bred verksamhet förändras citationen. Diskussionen i styrelsen kan därför kretsa mycket kring vad just ”firman” anser varvid andra alternativ eller lösningar blir negligerade. :13:/SP

tette
2012-02-28, 16:22
Det verkar som massor med bostadsrättshavare inte har en susning om vilka och hur förvaltarnas organistaioner ät uppbyggda.

Den största har från ax till limpa har vi sett. Allt från ledamot i styrelsen till revisor som (skall) granskar.
jag slog på en förvaltare för en förening igår på alla bolag.

Visade sig att denna förvaltare sitter i 158 olika bolag, från ekonomisk förvaltning till Anticimex.

I det lilla räcker det med att denna förening anlitar "monopolföretaget" anticimex för skadedjursbekämpning för att "mjölet är riktigt rent"?

Kontrollanterna det vill säga media, är mer intresserade hur prinsessans sparkdräkt är stickad, än att granska bostadsrättsbranschen.

Admin
2012-02-28, 20:12
Förutom jävsituationen ser jag en annan klar nackdel. Det kan skapa konflikter i föreningen och styrelsen riskerar att medlemmarna tappar förtroendet för styrelseledamöterna, för gott. Även utanför styrelsen.

Jag kan inte se något som uppväger nackdelarna med att välja en förvaltare vars ägare är förälder till styrelseledamoten och där denna styrelseledamot också arbetar.

En möjlighet skulle vara att lämna över detta beslut till stämman, men jag tror inte det skulle hjälpa särskilt mycket. Nepotism är som regel av ondo, och ska verkligen undvikas i brf:ar i alla former. Styrelsen ska istället jobba för bättre sammanhållning mellan medlemmarna och undvika att skapa olika grupper som står mot varandra.

Neon
2012-02-28, 21:07
Tack för snabba och kloka svar. Ni har gett mig bra ammunition =)

För tydlighetens skulle borde jag ha sagt att det är ekonomidelen det handlar om.