handdator

Visa fullständig version : badrumrenoverings

melakr
2012-02-21, 21:47
Hejjjjj.Jag behöver hjälp.Jag har begärt offert för mitt badrumsrenovering och det blev så 44000 för arbetskostdnad och 21000 för material.I detta ingår inte kakel/kliners inte porslin inte värmeslingor.Det som ingår är skyddspapper,skyddsplast,tejp flytspakel tätskikt som lääs mellan våtrumsvägg ock kakel fix och fog för väggar/golv och silikon.sen har jag en stor del av kostnaden som består av material för el och rördragning enligt byggarbetarna.Kan detta verkligen stämma???El ledningar ska som innan inte dra några nya.Allt detta ska ske efter en fuktskada jag har i badrummet och föreningen ska ansvara för sin del dvs riva torka och sätta nya gipsväggar allt annat är det mitt.Låter det rimligt??Jag är tacksam för hjälp

Admin
2012-02-21, 21:54
Omöjligt för någon att svara på, men kostnaden för att renovera det minsta badrummet i bostadsrätt enligt standard från miljonprogrammets tid ligger säkert på den nivå som du har fått ett kostnadsförslag på. Med rotavdrag betalade jag själv 40.000 kr totalt exkl vitvaror, men då pressade jag priset rejält, mer än vad de flesta lyckas med.

Man kan säkert få det till ännu lägre pris, men då är sannolikheten för att slutresultatet blir katastrof ganska hög.

Dock, eftersom föreningen står för kostnaderna för material och arbete för det under ytskiktet låter det som överpris.
Materialkostnad för rör och el (som borde höra till föreningens del, om du inte ska ha något extra) måste vara försumbar i sammanhanget.

Du måste få in kostnadsförslag från minst 3, helst 5 eller fler, entreprenörer.

realtor
2012-02-21, 22:12
Låter det rimligt??Jag är tacksam för hjälp

En idé kan kanske vara att ringa till försäkringsbolaget och fråga vad de tycker är rimligt.
De har en lista avseende alla arbeten med kvadratmeterpris. Dessa brukar ligga tämligen högt så kostsammare borde det inte bli.

Jag kom på att jag "sprungit förbi" en artikel om kostnader för att bygga nytt badrum (http://www.byggahus.se/artiklar/kostnad-bygga-nytt-badrum?utm_source=Byggahus+Officiella+Nyhetsbrev&utm_campaign=d15717d9eb-Varning_prata_flera_banker_2_3_2012&utm_medium=email). Har inte läst den men kanske den ger hjälp på vägen.

.

melakr
2012-02-22, 13:28
Tack för svaret men måste fråga varför skulle föreningen stå för el och rör??Föreningen så att de är skyldiga att installera tillbaks de gamla rör och gamla porslin bara.Frågan är vad är det för skillnad gamla mot nya???Jag kommer att ha samma el dragningar men andra rördragningar.

melakr
2012-02-22, 13:30
Glömde säga att badrummet är 3.2 kvm