handdator

Visa fullständig version : Styrelse som inte håller vad den lovat

aaad00
2012-02-13, 11:17
Jag flyttade in i min bostadsrätt 2009. Eftersom jag visste att en stamrenovering var på gång gjorde jag som informationen meddelat, vände mig till förvaltaren och bad om råd. Förvaltaren svarade mig att han inte kunde ge några råd, att han inte visste när stamrenoveringen skulle ske och inte heller vilken metod som skulle komma att användas. Grannar berättade att styrelsen hade förvarnat om stambyte så länge att ingen längre trodde på att det skulle ske utan gett upp och flyttat. Eftersom föreningen varnat om vattenskador och jag har två tonåringar boende hos mig så valde jag att trots allt renovera. Jag har inte känt mig särskilt orolig eftersom föreningen, på möten, hela tiden sagt att någon form av kompensation kommer det att bli för oss som renoverat. Vi har till och med uppmanats att lämna in kvitton för gjorda renoveringar, vilket jag har gjort. I slutet av förra året konstaterades att stambyte skulle påbörjas i januari i år och att alla vi som renoverat inte kommer att kompenseras på något sätt. I mitt fall ska jag alltså få ett sämre och fulare badrum, evakueras från min lägenhet i tre veckor och få en hyreshöjning på ca 1000 kr i månaden, kan man behandla sina medlemmar så här? om inte hur bär man sig åt för att få upprättelse?
Så ställer jag mig också frågande till om man verkligen måste bryta upp mitt badrum. Renoveringen är gjord av en fackman, allt är borttaget in till cementen både i väggar, tak och golv. Ny golvbrunn är installerad, nya rör som ligger utanpå väggarna. Det enda som är kvar är en liten rörstump under ytskiktet, på ca 60 cm, som leder från mitt badrum in till stammarna. Vid renoveringen förberedde vi för att stambyte skulle kunna komma att ske genom att inte lägga några elslingor på och runt omkring det här stället.
Om nu trots allt mitt badrum kommer att brytas upp så har styrelsen sagt att toalett, badrumsskåp m m som finns i lägenheten nu kommer att återinstalleras om vi vill, men då undrar jag om jag kan ha anspråk på de toaletter, badrumsskåp m m som skulle ha installerats i mitt badrum, men som nu blir över eftersom jag använder mina egna.
Kan någon hjälpa mig och ge mig råd?

Admin
2012-02-13, 11:33
Du har redan skrivit detta inlägg, och fått svar... men där du inte besvarat frågorna du fick i retur;

Styrelse som inte håller vad den lovat (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?p=33543#post33543)

Om du vill lägga till info (dina två inlägg tycks variera sig lite) så var vänlig och gör detta i din ursprungliga tråd.