handdator

Visa fullständig version : FLYTT av server

Admin
2012-02-08, 10:44
Pga frekventa driftsstörningar kommer forumet att flytta till annan server, som förhoppningsvis ska lösa de flesta problemen.

Det kan bli nya problem istället eftersom flytten blir från en db-server med MySQL 4 till en db-server med MySQL 5, men jag kan inte göra mycket annat än att hoppas att det ska gå smärtfritt.

Vet inte exakt när flytten blir, men troligt är att det blir några minuter då forumet står helt stilla (eller genererar en felkod för databasen).

Om ni efter flytten (jag informerar om när det är klart) upptäcker problem med forumet (t ex att det inte går att skriva inlägg) så är det bra om ni tipsar om detta så att problemen kan lösas.

Admin
2012-02-08, 10:54
Om ungefär en timme ska det vara klart och forumet ligger då på annan server.

Förhoppningsvis ska ni då uppleva att forumet går snabbare. Berätta gärna om forumet känns snabbare efter flytten... eller om det kanske i stället blivit trögare.

realtor
2012-02-08, 13:24
Tusen tack!!!
Nu slipper jag gå och ta en fika medan sidorna öppnas :1:

Admin
2012-02-08, 14:12
Jo, det verkar som flytten löste problemet med sirapen i servern.

Databasservern fungerar alltså nu. Dock verkar det som att det även finns ett problem med webbservern, vilket innebär att kontakten med webbservern försvinner helt. Det varar förvisso bara några sekunder upp till 2-3 minuter och bara några gånger om dagen så det är inte lika allvarligt som den sega databasservern.

I dessa fall landar man i sökmotorn (Google) med webblänken som sökfråga eller så visas bara ett felmeddelande om att webbplatsen inte är åtkomlig.

Återstår att se om detta går att lösa.