handdator

Visa fullständig version : IT/hemsidekonstruktion

muhammedyussif
2011-12-24, 09:18
Jag har just blivit IT-ansvarig i min förening och håller på att göra en hemsida. Den är nästan klar och ligger ute för synpunkter och förslag. Jag har problem med den lilla fyrkanten före namnet i verktygsfältet och adress fälten. Jag lyckats i webbläsaren Firefox att få det som jag vill men i Explorer kommer bara deras bild orubblig. Vissa hemsidor som HSB:s Toppsockret lyckas lägga in sin logga där - men hur gör man?:14:

muhammedyussif
2011-12-24, 09:24
Kanske bättre att visa sidan också:19:.
http://www.kolmilan.eu (http://www.kolmilan.eu/)

kluringen
2011-12-24, 13:28
Jag har tittat på din sida. Tycker att den är lite svårnavigerad. Jag föredrar sidor som är mer mera rakt på sak.

Den här sidan beskriver ”sig själv” (http://www.lavetten11.se/forsta.php) ganska utförligt. Läs avsnittet ”Om hemsidan”. Loggar du in dig, kan du även läsa om tekniken som jag har använt för bygget. Användargruppen webforum har jag skapat endast i syfte att kunna dela med mig mina idéer med andra intresserade byggare av BRF hemsidor.

användarnamn: webforum
lösenord: webforum

God Jul

kluringen
2011-12-25, 14:45
Du bör lägga in en doctype deklaration på dina sidor om du vill att din sida ska fungera någorlunda lika ut i alla webbläsare.

Deklarationen för HTM 5 ser ut som följer:

<!DOCTYPE html>
<html>

</html>

muhammedyussif
2011-12-25, 16:01
Tack för att du kommer med förslag. Hur kan det funka med <!DOCTYPE om det är ett utropstecken i. HTML 5 är det en mer avancerat kod?:8:

kluringen
2011-12-25, 17:08
men är det senaste. Vissa gamla taggar supportas inte längre och innehåller en massa nyheter. Sen vill HTML 5 att man använder CSS i större omfattning än det var fallet i tidigare versioner, men det tycker jag är en fördel.

<!DOCTYPE…..> bör du använda oavsett vilken HTML version du jobbar med. Utropstecknet ska vara med, doctype är inte html, finns således före starttaggen html. Du hittar bra förklaringar på http://webdesignskolan.se/

Här har du hela listan på HTML5 taggar (http://www.w3schools.com/html5/html5_reference.asp)

muhammedyussif
2011-12-26, 09:31
Nu har jag lagt in <!DOCTYPE html> på alla sidor. Jag ser att center, frame, u och font inte finns kvar i HTML 5. Kan jag ha kvar dem eller vad ersätter dem?
Vad är det som du tycker är svårnavigerat? Er hemsida är ju mycket elegant men vi ska bara ha vår som reklam - inte riktad till medlemmarna där många är äldre och inte har internetkontakt.
:9:

Admin
2011-12-26, 10:18
Även om föreningens webbplats just nu bara är avsedd för utomstående/presumtiva köpare så är det en klar fördel om sidorna är lättnavigerade så som Kluringen gjort.

Dessutom tyker jag inte man ska bygga en webbplats bara för utomstående, i tron att bara de utan Internet kommer att bo i föreningen. Man bör nog framridssäkra sin brf och göra rätt från början. Dvs bygga webbplatsen i föreningen för alla, oavsett vem som bor där idag.

Tänk på att webbplatsen också ska bli styrelsens informationsbank. Därifrån kan styrelsen t ex hämta information till de medlemmar som inte har Internet.

Jag ser att det har blivit fel. Det till vänster ska vara menyn. Fältet till höger ska vara där informationen visas.

Jag rekommenderar att ha Kluringens webbplats som mall. Rom byggdes inte på en dag, och en webbplats ska aldrig upphöra att utvecklas eller fyllas på med info.

Är man inte van webbsideutvecklare är det i många fall bäst om föreningen lägger några tusen kronor på att köpa en webbplats som är färdig i grunden och som bara ska fyllas med information.

muhammedyussif
2011-12-26, 10:40
Du har förstås rätt men årsmötet och styrelsen är inte där än. Möjligheten finns ju ännu kvar. Jag trodde inte det spelar någon roll vilken halva informationen är på och jag har inte lärt mig än att använda target mer än till _blank. Medlemmarna har ju lite att jämföra med i olika länkar så vi får se om de är villiga att betala. Jag kan ju lägga in Lavetten11 där också.

kluringen
2011-12-26, 15:17
Du har förstås rätt men årsmötet och styrelsen är inte där än.

Årsmötet har ju redan sagt sitt, styrelsen behöver bara hjälpa till med att ge dig informationen som de sitter på och som är lämpad (nödvändig) att ha på en BRF hemsida. Stadgarna t.ex. är något jag absolut skulle vilja titta i om jag var i färd med att köpa lägenhet i en annan förening.

Du kan få min kod om du vill ha den. Det är bara att byta texter och bilder som det passar. Dokumentation om sidan har du redan fått om du loggar in, se inlägg # 3.

Skicka ett privat meddelande till mig och ge mig en mejladress, så skickar jag dig lämplig antal filer som du behöver för att komma igång med en grund. Kul om det går att "återvinna" det som redan finns.

muhammedyussif
2011-12-26, 18:21
:8:min adress är kommer i privat meddelande.
Vilken kod talar du om du? Den som jag fick förut? Jag försöker gärna göra något som liknar din hemsida. Kan jag inte bara kopiera källkoden i tillämpliga delar?:3:

Lännqvist
2011-12-26, 23:03
Jag har lite feedback:

Bilderna som syns på "Förstasidan" är på tok för stora. Bild-filerna är många gånger större än de behöver vara, därför att de är nerskalade. Ex. bilder/femman.jpg Om du inte ska ha bilden bredare än 270 pixel är det vansinne att jpg-filen har en upplösning på 1100 pixel. Förminska bilden i en bildeditor, och spara den med en lägre komprimeringsfaktor, kanske 6 eller högst 7. Vill du kunna öppna bilden i större format, lägg in en länk till original-bilden istället.
Detsamma gäller första bilden på mobilsidan: den är också nerskalad, men inte lika mycket.

Grejen är den att när du väljer att skala ner bilderna som du har gjort, så är det inte web-servern som skalar ner bilden, utan besökarens web-läsare laddar ner den stora bilden, och skala ner den lokalt på sin egen dator. Det blir mängder med extra onödig nerladdning. Och långsammare.

muhammedyussif
2011-12-27, 07:31
Tackar för synpunkter! Jag har tänkt på bildernas storlek men det blev jobbigt att vara så noga när jag ville ha ett snabbt resultat. Men alla har ju inte så snabbt bredband som jag. Vad är "duct-tape" för något? Jag trodde styrelsen levde på förtroende ;-)

Lännqvist
2012-03-04, 21:27
Vad är "duct-tape" för något?

Även känd i Sverige som "silver-tejp".