handdator

Visa fullständig version : Välfärdsforskare: Höj momsen och sänk skatten

totiki
2011-12-23, 12:06
Har jag tjatat i tidigare inlägg om att skattesystemet bör göras om. Har jag skickat modellen till nationalekonomer och Anders Borg.

Se här en som håller med mig, men ändå inte riktigt vill löpa linan ut.
Välfärdsforskare: Höj momsen och sänk skatten (http://di.se/Artiklar/2011/12/23/254569/Valfardsforskare-Hoj-momsen-och-sank-skatten/)

Momsen bör höjas och inkomstskatten sänkas, eftersom det kan mildra arbetslösheten.
Genom att skatteväxla mellan konsumtion och arbete – höja momsen och sänka inkomstskatten – kan den ökade köpkraften användas till att mildra problemen på arbetsmarknaden, menar Anders Bergh.

Nybörjare
2011-12-23, 12:31
Vilket utmärkt förslag Totiki :4: Då kanske de skulle kunna nivellera skatterna så att pensionärerna inte behöver betala 2.000:- mer i skatt per månad än de som fortfarande arbetar ??? - eller - ???

totiki
2011-12-24, 16:27
Absolut, eftersom ingen skulle betala någon inkomstskatt. Allt ligger på momsen. Så skulle allt svartarbete totalt försvinna över en natt, exempelvis. Skatteverket krympa med 90%, skatteplanerarna bli arbetslösa o s v.

Gusten
2011-12-25, 12:19
En skattefråga att se över borde vara stämpelskatten som ju idag är proportionell mot överlåtelsesumman.
Vid ombildning till BRF kan stämpelskatt undvikas genom att man skapar ett tillfälligt aktiebolag som äger fastigheten.
Sedan övertar bostadsrättsföreningen aktierna varefter aktiebolaget avveklas.
Allt detta extraarbete med ett tillfälligt aktiebolag, som torde utföras av ombildningskonsulten, verkar tämligen inproduktivt.