handdator

Visa fullständig version : Hur skaffar man sig som boende kunskap om BRF

skanke
2011-12-21, 22:57
Här på Forumet läser man ju ibland om vikten av att styrelsen skaffar sig utbildning för att kunna sköta sitt uppdrag.

Men som boende i BRF känner man ju ibland att det är minst lika viktigt att man själv också är utbildad för att ha en någorlunda chans att genomskåda de värsta grodorna från amatörstyrelsen och förvaltaren. Inte det lättaste, men jag hoppas och tror ändå att kunskap är det bästa vapnet mot detta.

Men hur skaffar man sig grundläggande kunskap som oerfaren boende i BRF? Finns det utbildningar för medlemmar även om man bor i en BRF som inte är ansluten till HSB, SBC etc? Och är det isåfall värt kostnaden att satsa på det?

Eller är det helt enkelt bättre att försöka läsa på själv. Någon här som isåfall har tips på litteratur som ger en bra introduktion och grund?

tette
2011-12-22, 00:18
studiecirkel i bostadsrättsrättsboende borde finnas i varje socken?
Jag gick en 1990 bo i bostadsrätt hette den. Det räckte till att bli ledamot i 12 år i en jätteförening. på gott o ont i efterhand.

Googlar man studiecirkel bostadsrätt får man tips om att man kan gå en studiecirkel "ATT BILDA BOSTADSRÄTT - I SENIGAL"
http://www.google.se/#pq=kurser+bo+i+bostadsr%C3%A4tt&hl=sv&cp=25&gs_id=24&xhr=t&q=studiecirklar+bostadsr%C3%A4tt&pf=p&sclient=psy-ab&rlz=1R2ADRA_svSE425&source=hp&pbx=1&oq=studiecirklar+bostadsr%C3%A4tt&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=e9f6e3181ffe6715&biw=1366&bih=524

Viktig fråga du tar upp och det är ofattbart att det inte dignar av kurser i något som är så viktigt för så många
Är det tiden som inte finns eller är det för att man "skäms" för att inte kunna något om det som de flesta har gjort sitt livs största investering i????????

skanke
2011-12-22, 22:58
Ja jag är själv lite förvånad över att det är så magert. De enda som jag sett har hållit utbildning i BRF för boende, är HSB. Men nu bor jag ju inte i en HSB förening så det faller ju bort.för min del.

Att det inte kryllar av utbildningar är nog en indikation på ett obefintligt intresse. Varför kan man ju undra, för precis som du är inne på så är det för de allra flesta den största investeringen man gör speciellt i storstäderna där det tar sig rent groteska proportioner.Fallhöjden för den enskilde kan vara stor om BRF förvaltas och/eller sköts på ett dåligt sätt så att ekonomin körs i botten.

Kanske är det så, att så länge fastighetspriserna går upp år efter år och lägenheterna i princip säljer sig självt, så bryr sig inte folk så mycket om vem som styr och förvaltar föreningen och om det görs på ett bra sätt eller inte.

Nybörjare
2011-12-23, 10:54
Javisst har du rätt! Det borde finnas studiecirkelmaterial eller kurser för brf-innehavare. Jag tror inte, att det beror på bristande intresse, utan för att det är ganska svårt att ta fram. Det är många områden som berörs och förutsättningarna är så olika i de många föreningarna. Om jag inte minns fel, så finns det en bok som kan vara till hjälp. Handlar den om styrelsens uppgifter - så mycket bättre.

Ett bra sätt att skaffa sig baskunskap är att läsa Bostadsrättslagen och Lagen om ekonomiska föreningar. Om du sedan kompletterar med att följa det här forumet tror jag inte att du kan få bättre utbildning. :10:

Robarb
2011-12-23, 13:58
Förutom att läsa lagstiftningen, vilket i sig inte ger svar på de mest aktuella frågorna, så är Björn Lundens bok om Bostadsrätter en ganska bra väg att gå. Den kan läsas som en uppslagsbok som ger svar på de konkreta frågeställningaran som uppkommer.

Att läsa enbart läsa lagtexter om man inte är juridiskt utbildad skapar nog mera frågor än svar. För att tolka en lagtext så bör man dels läsa förarbeten (SOU) och dels propositionen till lagtexten samt även de rättsfall som finns till respektive lagrum.

Tyvärr är rättsfallen tämligen begränsade när det gäller bostadsrättslagen. Däremot finns det lite mera kring tvister som rör ekonomiska föreningar vilka kan ge en viss vägledning.