handdator

Visa fullständig version : Vattenskada i badrum

Evelina
2011-12-19, 21:04
Hej,

Undrar om någon är villig att hjälpa.

Jag har en vattenskada i mitt badrum. Det började med att en klinkerplatta i golvet lossnade. Jag kontaktade föreningen och de ordnade med besiktning från deras försäkringsbolag. Vi har samma bolag.

Besiktningsmannen såg genast att tätskiktet som går ner en bit i brunnen (tror det heter manschetten) har krupit uppåt vilket har medfört att vatten trängt in mellan tätskiktet och det underliggande golvet.

Nu måste hela badrummet rivas eftersom tätskiktet är trasigt. Golvet under tätskiktet måste torkas etc. Det finns ingenting som visar att lägenheten under mig har drabbats.

Föreningen säger att de ska stå för rivning, torkning och återställande fram till att tätskiktet kan läggas på. Föreningen står också för demontering av porslin, möbler.

Jag ska betala tätskikt och ytskikt samt kostnader för återmontering av porslin etc.

Både min och föreningens självrisk är så hög att det inte går att utnyttja försäkringen.

Tycker ni att det här låter riktigt i era öron? Eller ska föreningen betala mer av kostnaden? Jag vet inte vad som gäller eller var jag kan ta reda på det. Har läst i en hel del i forumet men inte hittat något som stämmer rakt av. Som det ser ut nu kommer våra respektive kostnader att landa på 50/50 ungefär. Badrummet är nästan 20 år gammalt.

Admin
2011-12-19, 21:41
Utifrån vad du berättar låter det som styrelsen har koll på vad som gäller. Föreningen står i detta fall för de tre U:na; Undersökning, Utrivning och Uttorkning, och bostadsrättshavaren (ev. till viss del via sin bostadsrättsförsäkring/bostadsrättstillägg) står för tätskikt, ytskikt och återställning (inkl. rivning av det som ligger utanför skadeområdet).

Föreningen har inte brustit i sitt underhåll här och det är inget nybygge. Därmed ska föreningen inte stå för mer än minsta möjliga del.

Däremot ställer jag mig väldigt frågandes till vad du skriver;
Både min och föreningens självrisk är så hög att det inte går att utnyttja försäkringen.
Nu vet vi inget om vilka försäkringar du har eller vilket försäkringsbolag du anlitar, men att självrisken för bostadsrättshavaren skulle vara högre än vad det kostar att renovera badrummet låter högst orimligt!

Och tänk på att det alltid går att deala med försäkringsbolag.

Evelina
2011-12-19, 22:18
Utifrån vad du berättar låter det som styrelsen har koll på vad som gäller. Föreningen står i detta fall för de tre U:na; Undersökning, Utrivning och Uttorkning, och bostadsrättshavaren (ev. till viss del via sin bostadsrättsförsäkring/bostadsrättstillägg) står för tätskikt, ytskikt och återställning (inkl. rivning av det som ligger utanför skadeområdet).

Oj, nu blir jag tveksam. Vad menar du med att jag ska stå för återställning (inkl. rivning av det som ligger utanför skadeområdet) - ska jag stå för rivning av väggar tex? Ingen entreprenör ville ju laga bara golvet - utan det var bara att riva ut allting.

Jag vill inte att det ska bli fel i allt det här men en badrumsrenovering var inte precis något som jag räknat med.

Mitt försäkringsbolag - Länsförsäkrningar - säger att eftersom det är en skada från ett tätskikt så gäller en förhöjd självrisk. Jag ska försöka deala med dem men det känns så svårt att få rätt mot ett stort försäkringsbolag. Det är verkligen jättedåligt. Jag har pratat med styrelsen massor av gånger om det här och de berättade att samma regler gäller för föreningen. Eftersom det är en skada på ett tätskikt så får föreningen en förhöjd självrisk.

Tack så mycket för att du svarade.

Admin
2011-12-19, 23:26
Återställning innebär bara att du måste göra det som du redan informerats om av föreningen. Dvs att du måste återställa efter föreningens utrivning, på ett fackmannamässigt sätt.

Föreningen river bara ut den del som skadats och en bit runt detta (hur stor del detta är varierar beroende på skada).

Totiki här i forumet är den som har bäst koll på hur återställning görs fackmannamässigt. Han har kollat upp detta lite närmare och det är tydligen inte alltid helt nödvändigt att i alla lägen bygga om hela badrummet... även om det förmodligen är att rekommendera i ditt fall.

Länsförsäkringar verkar lite lurigare här än andra försäkringsbolag att döma av tidigare inlägg. Förhöjd självrisk? Kan vara idé att kolla mer exakt vad ditt försäkringsbolags avtal egentligen säger. Och be Länsförsäkringar om utdrag från avtalet om det som hävdas. Det låter som du måste konfrontera Länsförsäkringar avsevärt mer än vad du gjort... och ifrågasätta allt.

Det är inte så svårt att deala med försäkringsbolag. Det kan alla göra. Men ju större avvikelse från deras första bud desto svårare naturligtvis.

Brf:arna har som regel oförskämt hög självrisk på sin fastighetsförsäkring. Den är satt så hög så att det i princip aldrig ska gå att nyttja fastighetsförsäkringen för dylika skador. Som så ofta annars betalar man försäkringspremier för något man inte kan få ersättning för.

Jag vill inte att det ska bli fel i allt det här men en badrumsrenovering var inte precis något som jag räknat med.
Problemet är att vid skada i badrum så är det sällan någon som räknat med en badrumsrenovering. Det brukar komma som en kalldusch.
Ju bättre koll man har på sina våtrum desto mer säkrad är man mot dylika kallduschar.

Henke
2012-02-22, 20:00
Hej, jag hittade den här tråden och kaper den då jag skulle behöva hjälp med en fråga.

Att det är föreningen som skall stå för de tre U:na, var kan jag hitta bestämmelser om det? Det gäller framförallt undersökning i mitt fall.
Tacksam för svar.

Harald
2012-02-22, 21:59
Styrelsen har fastighetsansvar, och måste säkra fastigheten. Uppstår en vattenskada, är det deras skyldighet att kontrollera att inte fastigheten påverkats.

Men du som medlem har skyldighet att begränsa skadan. Sitter du och inte gör något, eller inte felanmäler till föreningen, så kan du åka på klabbet.

Allt detta framgår i er stadga, eller i Bostadsrättslagen 7 kap 12 §.

Admin
2012-02-23, 19:06
Att det är föreningen som skall stå för de tre U:na, var kan jag hitta bestämmelser om det? Det gäller framförallt undersökning i mitt fall.
Det är en "oskriven lag" dvs ett förenklat sätt att beskriva konsekvenserna av vad som gäller enligt lag. Dvs, som Harald säger, föreningens ansvar för fastigheten. Det har dessutom antagits som praxis av alla försäkringsbolag.

Henke
2012-02-24, 14:25
Tack för svaren, det var de beskeden jag fick från försäkringsbolagen med. Och jag undrade om det fanns ytterliggare tydligt stöd för detta.
Det gällde en faktura för filmning av avloppsrör angående en vattenläcka som sedan visade härstamma från mitt badrum.
Har hittat svaren jag sökte.