handdator

Visa fullständig version : Precis köpt ny lägenhet med mycket gammalt badrum, vad gäller?

Millan_4
2011-12-09, 18:29
Tacksam för hjälp från er kunniga här. Precis köpt en äldre lägenhet. Ingen vet när badrummet byggdes. Ingången är från köket och toalett är i en annan del av lägenheten.

Jag blev orolig för att jag på något sätt kan råka ut för stora kostnader om något börjar läcka. Jag besiktigade därför lägenheten igår. Enl besiktningsmannen är det ingen större fara av det han kan se, ytskicken är ju dock dolda bakom väggen så det kan han inte uttala sig om.De kan ju vara i vilket skick som helst, det ser man ju inte förrän man öppnar. Det är en liten bubbla i plastgolvet utan sprickor. En mindre spricka i en kakelplatta. Ventilationen var inte ok men det menade besiktningsmannen var föreningens ansvar.

Det jag är orolig för är att jag kan åka på stora kostnader om ngt börjar läcka. Mitt försäkringsbolag sa att jag aldrig kan bli skyldig att betala för fuktskador på grannars lägenheter, även om det kommer från min lägenhet. Att föreningen eller grannens hemförsäkring ska stå för den typen av kostnader. Vet ni om det stämmer?

Däremot om ngt går sönder i min egen lägenhet, och väggen bakom kaklet inte är godkänd enligt bygg- och branschregler då får jag ta kostnaderna som gäller min egen lägenhet.

Dessa kostnader skulle jag ändå ta om jag ska renovera badrummet, men jag vill helst inte göra det, bara om jag blir tvungen.

Vad tror ni om detta? Krångligt och långt, ursäkta för det!

Admin
2011-12-09, 20:11
Enl besiktningsmannen är det ingen större fara av det han kan se, ytskicken är ju dock dolda bakom väggen så det kan han inte uttala sig om.De kan ju vara i vilket skick som helst, det ser man ju inte förrän man öppnar.
Du menar tätskiktet.
Märklig besiktningsman, ingen fuktmätare?
Vad kostade denna besiktning av badrummet, och hur lång tid tog själva besiktningen?

En mindre spricka i en kakelplatta.
Lätt att fixa, men måste göras.

Ventilationen var inte ok men det menade besiktningsmannen var föreningens ansvar.
Och hur vet besiktningsmannen att ventilationen inte är ok?
Problemet är att en ej fullt ut fungerande ventilation övergår med tiden till att bli ditt problem... när det blir fuktskador.

Det jag är orolig för är att jag kan åka på stora kostnader om ngt börjar läcka.
Ja, badrum måste underhållas och hållas löpande kontroll på.

Mitt försäkringsbolag sa att jag aldrig kan bli skyldig att betala för fuktskador på grannars lägenheter, även om det kommer från min lägenhet.
Det stämmer, men det är kanske försäkringsbolaget som får ta den största smällen, beroende på dina försäkringsvillkor.

Att föreningen eller grannens hemförsäkring ska stå för den typen av kostnader. Vet ni om det stämmer?
Vi kan omöjligen svara på detta. För föreningens försäkring måste du fråga styrelsen. För din egen försäkring måste du kolla dina egna försäkringsvillkor.
Kan vara så att bostadsrättstillägget (som du väl har?) under vissa förustättningar täcker skador på grannarnas lägenheter.

Däremot om ngt går sönder i min egen lägenhet, och väggen bakom kaklet inte är godkänd enligt bygg- och branschregler då får jag ta kostnaderna som gäller min egen lägenhet.
Ja, det är det rykte som i alla fall försäkringsbolagen vill sprida ut så att försäkringsbolagen alltid ska kunna hitta en väg ur att ersätta skador.
Notera att branschreglerna förändras, men det är inte så att badrummen vid varje tillfälle automatiskt förändras med branschreglerna.
Dock är det de aktuella försäkringsvillkoren som gäller. Vad säger dessa om detta för din försäkring?

totiki
2011-12-09, 20:31
Det är de branschregler som gällde när ditt badrum iordningsställdes som gäller för ditt försäkringsbolag.

Ifall du renoverar idag så kommer de regler som gäller idag, att gälla fortsättningsvis. Så där gäller det att tillse att entreprenören håller sig till reglerna.

Så du behöver inte vara orolig ur den synpunkten.
Däremot låter det som ditt badrum är så gammalt att du ändå inte får någon ersättning, eftersom åldersavdraget redan är nere på noll. Då får du ändå stå hela kostnaden för renoveringen av ditt badrum.
Då blir frågan om det är trevligare att ha ett nytt fräscht badrum som du brukar medans du bor där och som ingår som försäkrat objekt i den hemförsäkring med bostadsrättstillägg som du ändå betalar för. Eller om du ska, i onödan, betala försäkringspremie för ett badrum du ändå inte trivs i.

Millan_4
2011-12-11, 11:47
Tusen tack för utförligt svar!

Du menar tätskiktet.
Märklig besiktningsman, ingen fuktmätare?
Vad kostade denna besiktning av badrummet, och hur lång tid tog själva besiktningen?

Precis, menar tätskiktet. Han hade en fuktmätare, allt visade ok där. Men badrummet har inte använts på väldigt länge, lägenheten har fungerat som ateljé. Besiktningen kostade 2500 kr och tog ca 20 minuter.

Lätt att fixa, men måste göras.
Fixar jag det lätt själv, eller rekommenderas att anlita hantverkare?

Och hur vet besiktningsmannen att ventilationen inte är ok?
Problemet är att en ej fullt ut fungerande ventilation övergår med tiden till att bli ditt problem... när det blir fuktskador.
Det går inget rör ifrån ventilationsluckan.

Ja, badrum måste underhållas och hållas löpande kontroll på.
Tack, vad innebär detta då för mig som precis köpt lägenheten? Om besiktningen är så "ok" som denna var, behöver jag då riva ur badrummet, för att det kan vara gammalt tätskikt under plattorna eller under mattan? Det kan ju vara helt ok också?

Det stämmer, men det är kanske försäkringsbolaget som får ta den största smällen, beroende på dina försäkringsvillkor.
Enligt försäkringsbolaget så skulle detta inte gå via min försäkrning utan via grannarnas egna eller föreningens. Om det blir skada på grannarnas utrymme via min fuktskada. Vet inte om jag vågar lita på detta.

Det jag kan råka ut för är ju att min försäkring inte gäller, pga att tätskikten bakom mitt kakel är för gammalt (vilket jag inte ve tförrän det händer något). Och om jag då också blir skyldig för grannars skador utan försäkring kan det ju bli riktigt illa.

Vi kan omöjligen svara på detta. För föreningens försäkring måste du fråga styrelsen. För din egen försäkring måste du kolla dina egna försäkringsvillkor.
Kan vara så att bostadsrättstillägget (som du väl har?) under vissa förustättningar täcker skador på grannarnas lägenheter.

Ja, det är det rykte som i alla fall försäkringsbolagen vill sprida ut så att försäkringsbolagen alltid ska kunna hitta en väg ur att ersätta skador.
Notera att branschreglerna förändras, men det är inte så att badrummen vid varje tillfälle automatiskt förändras med branschreglerna.
Dock är det de aktuella försäkringsvillkoren som gäller. Vad säger dessa om detta för din försäkring?
Mycket bra fråga..

Millan_4
2011-12-11, 11:53
Det är de branschregler som gällde när ditt badrum iordningsställdes som gäller för ditt försäkringsbolag.

Ifall du renoverar idag så kommer de regler som gäller idag, att gälla fortsättningsvis. Så där gäller det att tillse att entreprenören håller sig till reglerna.

Så du behöver inte vara orolig ur den synpunkten.
Däremot låter det som ditt badrum är så gammalt att du ändå inte får någon ersättning, eftersom åldersavdraget redan är nere på noll. Då får du ändå stå hela kostnaden för renoveringen av ditt badrum.
Då blir frågan om det är trevligare att ha ett nytt fräscht badrum som du brukar medans du bor där och som ingår som försäkrat objekt i den hemförsäkring med bostadsrättstillägg som du ändå betalar för. Eller om du ska, i onödan, betala försäkringspremie för ett badrum du ändå inte trivs i.

Precis. Åldersavdraget är uppe i 80% hos mitt försäkringsbolag.

Det jag funderar över är vad jag förlorar på att inte renovera badrummet. Det är främst pga en hel del andra projekt och tidsbrist som jag egentligen inte vill ta tag i det just nu. Det innebär att föreningen i så fall samtidigt gör ett partiellt stambyte hos mig också och jag vill helst bara flytta in nu och bo där i lugn och ro.

Om jag inte renoverar, så kanske det inte blir en fuktskada och då sparar jag tid och pengar på att inte renovera. Badrummet är fräscht som det är idag, så jag skulle ändå trivas där. Om det skulle bli en fuktskada, kanske det ändå blir ungefär samma kostnader för mig att renovera i samband med det?

Om jag då inte blir skyldig till alla skador som kan bli i huset vill säga..

Gusten
2011-12-11, 12:53
Det innebär att föreningen i så fall samtidigt gör ett partiellt stambyte hos mig också och jag vill helst bara flytta in nu och bo där i lugn och ro.

I en artikel i Allt om Bostadsrätt stod det att många föreningar passar på att byta golvbrunn med tillhörande grenledning om medlemmen ändå renoverar badrummet.

En sak som kanske totiki kan är om föreningen måste byta även en del av den vertikala stammen om man ska kunna undvika rivning helt i badrummet vid ett kommande stambyte ?

totiki
2011-12-11, 16:41
Det jag funderar över är vad jag förlorar på att inte renovera badrummet.
Inget. Rent ekonomiskt. Täta sprickan i kaklet med silikon och duscha i badkaret.

Men kolla ifall grannen under har gjort sitt badrum nyligen med stambyte och allt.
Ifall du får en läcka kan denne granne räkna med ett helsicke i upp till 6 månader.
Har du en släng av någon empatihämmande sjukdom eller betraktar dig som HG snarare än delägare av fastigheten, så behöver du inte bry dig.
Är du buddistiskt lagd, kan du räkna med att Karma tillser att din granne ovanför får en läcka strax efter att du slutligen renoverat ditt, i sådana fall.

Kolla också vilka försäkringsbolag som eventuellt kommer att bli inblandade. Har du och dina grannar samma som föreningen kommer allt att gå mycket smidigare annars kan du räkna med ett par månaders försening.

En sak som kanske totiki kan är om föreningen måste byta även en del av den vertikala stammen om man ska kunna undvika rivning helt i badrummet vid ett kommande stambyte ?
Ja, det lär man förmodligen göra ifall den inte är helt fristående utan kontakt med väggen. Eller leds i ett separat schakt eller kanske genom grannens badrum. Fast det går inte att uttala sig säkert utan att ha gjort en ockulär besiktning. Även håltagning både ovanför och under kan komma ifråga.

Millan_4
2011-12-12, 10:45
[quote=totiki;32305]Inget. Rent ekonomiskt. Täta sprickan i kaklet med silikon och duscha i badkaret.

Men kolla ifall grannen under har gjort sitt badrum nyligen med stambyte och allt.
Ifall du får en läcka kan denne granne räkna med ett helsicke i upp till 6 månader.
Har du en släng av någon empatihämmande sjukdom eller betraktar dig som HG snarare än delägare av fastigheten, så behöver du inte bry dig.
Är du buddistiskt lagd, kan du räkna med att Karma tillser att din granne ovanför får en läcka strax efter att du slutligen renoverat ditt, i sådana fall.

Tack! Det ska jag kolla upp. Vet iaf att grannen ovan inte gjort sitt och hon menar att i den här föreningen är vi solidariska så om de måste riva upp mitt tak i samband med sitt egna stambyte får jag betala för vad som händer där..

Tolkar jag dig förresten rätt att jag inte kan bli ersättningskyldig för ev. skador hos grannar? Att det inte går via mig och min försäkring? För min försäkrning kanske inte ens gäller då jag inte vet hur ytskiktet ser ut, kanske inte är gjort enl. bygg- och branschregler.

totiki
2011-12-12, 16:11
Tack! Det ska jag kolla upp. Vet iaf att grannen ovan inte gjort sitt och hon menar att i den här föreningen är vi solidariska så om de måste riva upp mitt tak i samband med sitt egna stambyte får jag betala för vad som händer där..
Det här förstår jag inte riktigt. Ska du betala delar av deras stambyte av solidaritet? Ska dom då inte betala delar av ditt i solidaritet?

Tolkar jag dig förresten rätt att jag inte kan bli ersättningskyldig för ev. skador hos grannar? Att det inte går via mig och min försäkring? För min försäkrning kanske inte ens gäller då jag inte vet hur ytskiktet ser ut, kanske inte är gjort enl. bygg- och branschregler.
Din försäkring gäller dig och din lgh. BRFns gäller det som anses vara BRFns och grannen får ha en egen försäkring som gäller för denne. På så sätt kan försäkringsbolagen få ut alla självrisker (helst förhöjda) och försöka knuffa ärendet till ett annat försäkringsbolag än sitt eget om det går. Brukar innebära dryga förseningar innan de är överens, men i bästa fall hinner de lösa problemen under torktiden.

Du kanske inte ens har ett tätskikt, beroende på när badrummet är byggt. Bekymra dig inte över det. Ditt åldersavdrag är så högt att den summa du får från försb. inte överstiger din självrisk förmodligen.
Nej, du blir inte ersättningsskyldig om du inte genom egen försumlighet orsakat skadan. Det är exempelvis att börja fylla badkaret och sedan åka på semester.
Men att inte byta de rör som är föreningens ansvar kan aldrig lastas som din försumlighet.
Däremot skall du kolla stadgarna och kontrollera i vilken mån du kan lastas för försumlighet avseende golvbrunnen och dess skick. Det kan skilja sig mellan olika stadgar. Ibland finns det exempelvis rapportskyldighet till föreningen om plastmattan släppt från golvet intill brunnen.

Millan_4
2011-12-14, 10:30
[quote=totiki;32314]Det här förstår jag inte riktigt. Ska du betala delar av deras stambyte av solidaritet? Ska dom då inte betala delar av ditt i solidaritet?

Ja, det verkar ju lite märkligt. De sa att om de måste ändra i något rör som går direkt till mitt badrum får jag stå för den kostnaden..

Du kanske inte ens har ett tätskikt, beroende på när badrummet är byggt. Bekymra dig inte över det. Ditt åldersavdrag är så högt att den summa du får från försb. inte överstiger din självrisk förmodligen.

Tack. Om jag inte har ett tätskikt eller om det bedöms att det inte bedöms vara fackmannamässigt utfört av försäkringsbolaget, vid läcka, då har jag förstått det som att min försäkring inte gäller alls. Så de högsta kostnaderna jag kan råka ut för är alltså att riva ut hela mitt eget badrum pga en eventuell läcka? Det kanske inte ens blir en läcka, så jag oroar mig nog i onödan. Tycker du jag ska göra en fuktmätning efter några månader för att känna mig lite säkrare?

totiki
2011-12-14, 22:21
Ja, det verkar ju lite märkligt. De sa att om de måste ändra i något rör som går direkt till mitt badrum får jag stå för den kostnaden..

Det låter mer som föreningens kostnad. Men uppgifterna är för knapphändiga för att jag skall kunna ge dig ett svar.

Tycker du jag ska göra en fuktmätning efter några månader för att känna mig lite säkrare?

Behövs inte. Duscha i badkaret, torka upp på golvet efter dig och duscha inte ner väggarna. Se till att ventilationen från badrummet fungerar tillfredsställande, exempelvis genom lufthål i dörren eller att du lämnar dörren öppen någon timma efter du duschat. Det räcker.

Enligt normerna för nya godkända golvbrunnar ska man rensa golvbrunnen varje vecka för att garantin skall gälla. Så det skadar inte att rensa golvbrunnen. Du kan också sätta in en sil i avloppet från badkaret, då slipper du rensa golvbrunnen så ofta.

Millan_4
2011-12-15, 16:32
Det låter mer som föreningens kostnad. Men uppgifterna är för knapphändiga för att jag skall kunna ge dig ett svar.

Behövs inte. Duscha i badkaret, torka upp på golvet efter dig och duscha inte ner väggarna. Se till att ventilationen från badrummet fungerar tillfredsställande, exempelvis genom lufthål i dörren eller att du lämnar dörren öppen någon timma efter du duschat. Det räcker.

Enligt normerna för nya godkända golvbrunnar ska man rensa golvbrunnen varje vecka för att garantin skall gälla. Så det skadar inte att rensa golvbrunnen. Du kan också sätta in en sil i avloppet från badkaret, då slipper du rensa golvbrunnen så ofta.

Tusen tack! Jag har inget badkar men hoppas det löser sig ändå..