handdator

Visa fullständig version : Golvvärme i brf - Hur döljer man rör i badrum?

totiki
2009-02-09, 12:48
Jag kan tipsa om hur man enkelt döljer sina rör, åtminstone inne i badrummet.
Ska du ha golvvärme i badrummet så kommer du att få gjuta in den i flytspackel eller betong. Då kan jag av egen erfarenhet (numera) säga att det går alldeles utmärkt att dra även varm- & kallvatten i golvet och ta upp tapparna för rören vid de ställen där de ska anslutas till dusch, badkar, toalett, tvättmaskin eller handfat.

Tänker man sig vattenburen golvvärme är det ingen skillnad alls i hur mycket man blir tvungen att bygga med fyllning på höjden, dessutom billigt.
Med elektrisk värme, som kanske är att föredra ifall det är en dusch i badrummet, eftersom det torkar ut bättre och över en större del av året, kan det hända att man måste höja denna något för att behålla utlovad effekt. Vattenrören bygger ju högre på höjden än elslingan.

För den intresserade kan jag nämna att oavsett vad de säger om att elslingan bygger på höjden i broschyrerna (lägsta jag sett är 3 mm från Höganäs) så gäller detta endast själva värmekabeln. Där värmekabeln är kopplad till elsladden bygger det i alla fall ca. 20 mm och denna del måste vara ingjuten i golvet. Det är inget större problem. I de flesta fall kan man hugga ut en grop i golvet just för denna. Men det kan ändå bli en liten överraskning och man blir tvungen att åka och köpa några säckar flytspackel till. Låg man på gränsen redan innan, vad det gäller hur mycket man kan bygga utan att det rinner över tröskeln t ex, så kan det bli ett stort problem.

Vet inte hur det gått med ditt badrum. Det kanske är klart?

Not från Admin
Brutit ut inlägg här från annan tråd;
Hur ett stamrörsbyte inte ska genomföras i en bostadsrättsförening (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=5027&page=5)

Admin
2009-02-11, 00:07
Min ursprungliga tanke var att ha golvvärme, men jag lät mig övertygas av alla som var helt eniga i att detta var bortkastade pengar. Golvet är ändå uppvärmt genom värmen från våningen under.

Det visade sig att väggarna var för tunna för att dra rören där, men lösningen måste då bli att lägga ett nytt innertak och dra rören där i stället.

Det är dock något märkligt med entreprenören i min brf (det företag som utfört stambytet).
Till mig säger de att det är akut att göra detta arbete med att dra rören, eftersom deras "rabatterade" (vilket det inte är) pris bara gäller så länge de ändå är i föreningen och arbetar med annat. Men ändå vill de inte ge mig en offert. Jag har försökt få en offert under snart fem månader nu.

totiki
2009-02-11, 07:39
Tja, är det tillräckligt varmt så är det väl. Vitsen med golvvärme är att det torkar ut inom tre timmar efter dusch så att rummet är torrt ordentligt under större delen av dygnet. Det minskar risken för fuktskador betydligt och förlänger i samma omfattning badrummets livslängd. Så den initiala kostnaden i förhållandet till livslängden kanske är försumbar.

Den vattenburna värmen är dessutom en del av din normala uppvärmning om du före renoveringen hade radiator i badrummet.

Ett undertak är den verkliga fukt & mögelfällan. Tillse att du får detta ordentligt ventilerat. Även om utrymmet är bakom fuktspärren blir det kondens när du duschar eller badar varmt. Dessutom brukar det bli genomföringar, ventilation, armaturer m m. som i sig alltid är de punkter där fuktspärren brister först.

Kostnadsmässigt blir ett undertak förmodligen dyrare än golvvärme.

Konstigt att entreprenör för stambyte ej vill ge dig en offert!
I och med att rotbidraget infördes (detta är bara hörsägen) ökade de certifierade i badrumsbranschen sina priser med 20 till 30%. Kan det vara en anledning?
Entreprenören vill inte ha ditt jobb längre eftersom de inte kan göra den nya utökade vinsten. Detta påslag skulle ju synas väldigt tydligt i en offert till dig.