handdator

Visa fullständig version : Vattenburen golvvärme, vems ansvar?

Pilen
2011-12-01, 10:28
Bor i en liten förening med 4 hus med 4lgh i varje hus, byggnadsår 2001. I varje lgh finns det en frånluftsvärmepump som är kopplad till vattenburen golvvärme, finns inga radiatorer i lgh. Enligt föreningen är man själv ansvarig för service av värmepumpen och man får själv bekosta en ny om den går sönder, ska det vara så?
Nästa fråga är om golvvärmen, vi får i våran lgh stor skillnad i temp på golven. I 2 utav rummen blir det väldig dålig värme på golven, har pratat med installatören av systemet och dom rekommenderade att jag tar dit en rörfirma för spolning av systemet och intrimmning av allt, är det en kostnad man ska stå för själv eller är det en kostnad för föreningen?

Admin
2011-12-01, 17:04
Enligt föreningen är man själv ansvarig för service av värmepumpen och man får själv bekosta en ny om den går sönder, ska det vara så?
Ja, om det är så det står i stadgarna så är det vad som gäller.
Vad står i stadgarna om värmepumpen?

Nästa fråga är om golvvärmen, vi får i våran lgh stor skillnad i temp på golven. I 2 utav rummen blir det väldig dålig värme på golven, har pratat med installatören av systemet och dom rekommenderade att jag tar dit en rörfirma för spolning av systemet och intrimmning av allt, är det en kostnad man ska stå för själv eller är det en kostnad för föreningen?
Det låter rimligt att bostadsrättshavaren själv får ansvara för sin egen golvvärme.
Återigen, exakt vad står det i din förenings stadgar om ansvarsförhållandet här?

Pilen
2011-12-01, 17:47
Har faktiskt inte haft tillfälle att kolla i stadgarna ännu...
Anledningen till att jag undrar är att jag av en en händelse såg följande text idag.

"Bostadsrättslagen som gäller för bostadsrätten innehåller tydligt vem som ansvarar för vad i lägenheten.
Enligt kapitel 7 §12 kan föreningen ta på sig en större underhållsskyldighet genom att föra in särskilda regler i stadgarna. Däremot kan inte föreningen göra tvärtom, med andra ord, minska föreningens ansvar på medlemmarnas bekostnad.
Föreningen svarar för:

Underhåll och reparation av stamledningar.
Avlopp.
Värme.
El. (enbart inkommade el)
Vatten."
Känns ju som att golvvärme faller in under punkten värme här? Har ju inget annat sätt för uppvärmning av lägenheten..

Admin
2011-12-01, 22:34
Visst, om man utgår från den text du citerar så skulle man kunna tolka det som att golvvärmen faller under föreningens ansvar.

Föreningen svarar för:

Underhåll och reparation av stamledningar.
Avlopp.
Värme.
El. (enbart inkommade el)
Vatten.

Problemet är bara att texten du citerar varken är lag eller stadgar. Det är bara någon som skrivit rent övergripande vad som gäller med sitt personliga tyckande.

Du har inget alternativ till att läsa stadgarna. Gör det. Där ska stå vad som gäller ansvarsmässigt.

Om sedan något skulle vara oklart återkom här med exakta citat från stadgarna så kan vi reda ut eventuella frågetecken.

Pilen
2011-12-01, 22:41
Uppfattat får ta o leta fram ett ex av stadgarna :5:
Tack för hjälpen so far.