handdator

Visa fullständig version : Skyddet för medlemmar i brf måste stärkas!

masu
2008-11-16, 14:15
Jag har nu gått igenom stadgarna i vår Riksbyggen förening, och det är nästan otäckt hur väl anpassade de är för att ge en styrelse nästan total makt över en enskild medlems bostad.

Hela situationen gör att jag undrar mer och mer varför man bor i denna upplåtelseform. En hyresgäst har i alla fall Hyresgästföreningen att vända sig till, vi har absolut ingenting att säga till om efter vad jag förstår.

Sedan kan man ju fundera över varför så många styrelser beter sig så som de gör. På grund av maktfullkomlighet och rent översitteri så blir ju varenda projekt våldsamt fördröjda i vår förening. Ingen som helst information, inget medbestämmande, man smyger in bygglovsansökan så att överklaganstid hamnar mitt i semestertider. Tiden för överklagan hinner försvinna därför att drabbade är bortresta och således aldrig får veta att ansökan är inlämnad.

Man trampar hela tiden på folk som med rätta blir förbannade. Sedan blir de förvånade över att folk reagerar!
Som jag ser det måste skyddet för enskilda medlemmar i en bostadsrättsförening kraftigt förstärkas.

Jag har en annan tråd igång här på forumet med liknande bekymmer som du har.

Not från Admin;
Brutit ut dessa inlägg till en separat tråd här från tråden;
Hur ett stamrörsbyte inte ska gå till (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=5027)

Admin
2008-11-16, 15:11
Jag har nu gått igenom stadgarna i vår Riksbyggen förening, och det är nästan otäckt hur väl anpassade de är för att ge en styrelse nästan total makt över en enskild medlems bostad.
Ja, stadgarna har ju tagits fram av organisationen primärt för att skydda styrelsen.
Medlemmar har ett visst skydd, men oftast är detta luddigt formulerat i såväl stadgar som i lag, och ibland finns det skydd medlemmarna har inte ens angivet i regelverket.
Problemet är alltså att man måste vara expert för att veta vilka rättigheter man har som medlem.

Hela situationen gör att jag undrar mer och mer varför man bor i denna upplåtelseform. En hyresgäst har i alla fall Hyresgästföreningen att vända sig till, vi har absolut ingenting att säga till om efter vad jag förstår.
Ja, som andra här i forumet föredömligt trycker hårt på så finns det ett enormt behov av såväl ett bostadsutskott som en bostadsmyndighet/bostadsombudsman.
Det är kanske inte så troligt att krav på dessa kommer från varken bostadsorganisationerna eller från brf-styrelserna. Det är bara de enskilda medlemmarna som kan sätta press på regering och riksdag om detta.

Sedan kan man ju fundera över varför så många styrelser beter sig så som de gör. På grund av maktfullkomlighet och rent översitteri så blir ju varenda projekt våldsamt fördröjda i vår förening.
Det finns flera förklaringar, en stor sådan är okunnigheten hos lekmannastyrelserna.

Ingen som helst information, inget medbestämmande, man smyger in bygglovsansökan så att överklaganstid hamnar mitt i semestertider. Tiden för överklagan hinner försvinna därför att drabbade är bortresta och således aldrig får veta att ansökan är inlämnad.
Man trampar hela tiden på folk som med rätta blir förbannade. Sedan blir de förvånade över att folk reagerar!
Vissa styrelser ser medlemmarna bara som något nödvändigt ont, tyvärr.

Som jag ser det måste skyddet för enskilda medlemmar i en bostadsrättsförening kraftigt förstärkas.
Ja, utan någon som helst tvekan. Problemet är att medlemmarna är så passiva.
Ingen ser till mer än i bästa fall sig själv. Kooperationens grundtankar finns det inte ett spår av.