handdator

Visa fullständig version : Mögelavvisande våtrumssilikon eller byta ut silikon i badrum vart 5:e år?

Admin
2009-09-23, 17:33
Kolla silikonfogarna som går längs alla hörn. De ska bytas ut vart femte år. Däremellan ska man tvätta dessa med jämna mellanrum med mögelmedel (finns i affären) för möglet brukar fästa i dessa.
Det låter jobbigt att byta ut silikonfogarna vart femte år.
Den silikon jag använt i badrum är mögelavvisande. Menar du att jag fortfarande behöver byta ut min mögelavvisande silikon vart femte år (och regelbundet tvätta med mögelmedel)?

Detta och efterföljande 3 inlägg har brutits ut från tråden;
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=10851)

totiki
2009-09-23, 18:28
Mögelavvisande silikon..? Mögel älskar silikon.
Vart femte år säger man därför att övertron på plastmaterial lagt sig och man vet att det åldras. Med åldrandet blir den rynkig som allt annat och gulnar. Silikonet får en sådan yta att tvålrester, kalk och annat mysigt fastnar där. Särskilt när det gått några år och silikonet dessutom porat sig. Dessutom släpper silikonet.
Det märker man särskilt när man ska byta ut silikonet. Får man loss ena änden så är det bara att dra så repar långa längder upp sig.

Det blir så fult, tycker jag, att jag avstod från att lägga silikon i mina fogar. Jag tror att det ska gå bra för att jag har elektrisk golvvärme på året om och förutsätter att det vatten som kommer in i fixet genom fogen ska dunsta på grund av det. Men säker kan man aldrig vara.

Dessutom sägs att bara hörnen ska fogas med silikon. Men det är ju flera fogar bara 10 till 15 cm bort. Kommer det inte in något vatten genom dessa fogar? Antagligen, tänkte jag? Den som lever får se.

MikHo
2009-09-23, 22:59
Det finns (och ska användas) så kallad våtrumssilikon som innehåller "mögeldödande" medel till skillnad från "vanlig" silikon.

Det som oftast orsakar mögel på silikonfogarna är hud- och tvålrester. Om man tvättar/underhåller fogarna ordentligt kan man förlänga "livstiden" på silikonen.

Det brukar inte vara pga silikonet härdat som man byter ut fogarna utan snarare pga att det "mögeldödande" medlet brutits ner och inte har någon effekt längre.

totiki
2009-09-24, 10:42
Det har också betydelse hur man lägger golvfogen, vad det gäller vatteninträngning under kaklet. Vanligt är, och också det sätt många bilder på "gör det själv"-instruktioner visar, att man sätter det första skiftet av kakel direkt från golvet först. Och sedan klinker som passar mot kaklet. Det är inte så lyckat då gravitationen hjälper vattnet att tränga ner i fixet.

Bättre är att börja med det andra skiftet kakel och lägga klinker ända ut till väggen först, innan man slutligen passar in det första skiftet kakel som avslutning. Kaklet hamnar då ovanpå klinkern.

Har man då dessutom ett aldrig så litet fall på klinkern inåt rummet så tränger inte vattnet igenom fogen i någon större omfattning. Jag har gjort så och det är bland annat därför jag tror mig kunna avstå från silikon. Eftersom fogen då blir genomsläpplig åt båda hållen, varvid även avdunstning kan ske. Med silikon på fogen blir den tät och avdunstningen blir mycket sämre. Så vatten som ändå står under klinker och kakel får sämre möjlighet att avdunsta.

Jo, vattnet tränger ändå in bakom kakel och klinker eftersom det finns parallella fogar samt vinkelräta fogar som går ända fram till silikonfogen. Och får inte detta vatten avdunsta med jämna mellanrum så är det i detta stillastående vatten som problemen börjar.