handdator

Visa fullständig version : Ny golvbrunn och rör

Ernst
2011-11-19, 10:39
Hej!

Jag ska strax påbörja renoveringen av mitt badrum, som så många andra i huset så tänker jag lägga in ny golvbrunn eftersom vi har de gamla rostvänliga stammarna kvar. Nu är de så här att min granne säger att föreningen betalade för både material och arbete när detta gjordes i hennes badrum. Däremot så säger vicevärden till mig att de tänker bara stå för materialet. Eftersom jag ska renovera badrummet så tänkte jag ta den biten som faller på föreningen, borde inte de då också stå för arbetskostnaden då den hade kommit för eller senare iallafall?

Finns det några generella stadgar för HSB bostäder eller kan styrelsen höfta med dessa besluten själva och ändra från lägenhet till lägenhet? Jag kan tycka att har de betalt för en så borde de betala för alla!?

Vill ha lite mer kött på benen för vad de är som gäller innan jag tar strid för detta.

Mvh, tacksam för alla svar

Harald
2011-11-19, 16:07
Hej Ernst.

Det är ingen "strid" att ta egentligen. Materialkostnad inkl arbete brukar vara ca 3 000 - 5 000 kr.

Enklast löser du det genom att be din rörläggare göra en separat faktura som skickas direkt till föreningen, "ny brunn och anslutningar, 4 000 kr".

Att krångla med vad som är material eller arbete fyller för föreningens del ingen funktion.

totiki
2011-11-21, 08:11
Materialkostnad inkl arbete brukar vara ca 3 000 - 5 000 kr.

Enklast löser du det genom att be din rörläggare göra en separat faktura som skickas direkt till föreningen, "ny brunn och anslutningar, 4 000 kr".

Ja, nu har jag gjort samma sak under 2010 och 2011 i två separata badrum á 4 kvm st. Bara att forsla bort massorna med Big Bag kostade ca 6000:- för varje.
Bilningsgubben med hantlangare gick på 1000:-/timme. Rörmokaren var samma person. De hyrde verktyg med hjälp av sin servicebil o s v. jag har berättat om det på en annan tråd. Summa sumarum 24.000 ink moms. Jag fick 6000:- i ROT bidrag. Kostnaden blev 18.000:- för mig. Sedan gjöt jag och fixade resten själv.

Men detta var alltså kostnaden i Stockholm, sedan kanske det är billigare på andra orter, som Solna eller Sundbyberg.

För övrigt läste jag i tidningen att hantverkarna i år kostar 1.200:- i timmen med hantlangare, mot 1000:- förra året.

Harald
2011-11-21, 08:43
Bilningsgubben med hantlangare gick på 1000:-/timme. Rörmokaren var samma person. De hyrde verktyg med hjälp av sin servicebil o s v. jag har berättat om det på en annan tråd. Summa sumarum 24.000 ink moms.

Jag var otydlig, tog för givet att det var ett träbjälklag TS pratade om.

Är det ingjutna grejjor så är det betydligt mera pengar, givetvis.

Hantverkaren MÅSTE byta brunnen för att uppfylla sitt åtagande i enlighet med branschens kvalitetsdokument och normer. Men FÖRENINGEN är ju intresserad av att alla stick fram till stammen blir utbytta samtidigt. Således gäler svaret även i detta fall, föreningen bör ta kostnaderna för bilning, skrotning, nya rör, och återgjutning.

Kostnaden bör ligga strax under 20 000 kr ink moms, men STHLM är ju en överhettad marknad...

Gusten
2011-11-21, 09:04
Jag fick 6000:- i ROT bidrag. Kostnaden blev 18.000:- för mig. Sedan gjöt jag och fixade resten själv.

Ni har kanske så att underhållsansvaret för golvbrunn och grenrör faller på bostadsrättshavaren, eftersom det blev ROT-avdrag ?

totiki
2011-11-21, 11:09
Ni har kanske så att underhållsansvaret för golvbrunn och grenrör faller på bostadsrättshavaren, eftersom det blev ROT-avdrag ?
Vi har en annan modell. Eftersom vi ännu inte gjort ett gemensamt stambyte för alla vid samma tidpunkt, har styrelsen beslutat att fram till detta sker, skall ett rörbidrag utgå till de som byter golvbrunn och i samband med det alla övriga rör till stammen.

Gusten
2011-11-21, 23:24
På Skatteverkets hemsida står det:
"Du kan inte få skattereduktion för arbeten utanför lägenheten även om bostadsrättsföreningens stadgar ålagt dig dem"

Det verkar alltså inte gå att få ROT-avdrag för arbeten med golvbrunn och rör i bjälklaget.
Antagligen är det arbeten med tätskikt och ytskikt som har gjort att det blivit ROT-avdrag.

totiki
2011-11-22, 20:51
Antagligen är det arbeten med tätskikt och ytskikt som har gjort att det blivit ROT-avdrag.
Nej, det är det inte för det jobbet gjorde jag själv.
Inte för att jag bryr mig. Det är upp till skatteverket och hantverkarn som gjorde jobbet att reda ut. Kul om jag drog en vinstlott för en gångs skull.