handdator

Visa fullständig version : Dokumentera renovering! - Vad säger regelverken om el- och rörarbeten i bostadsrätt?

Admin
2008-11-01, 23:01
Om badrumsrenovering;
En bekant gör samma sak samtidigt och dokumenterar allt med kamera, etiketter, arbetets fortskridande o s v. och hoppas att detta ska vara tillräcklig grund vid eventuella fel, men känner sig ändå osäker. Det viktigaste är att man gör det så bra att man slipper fel. Efter 10 år utgår ingen ersättning från försäkringsbolaget iallafall. Det beror på att det inte finns/får finnas garantitider som är längre än 10 år.

Sedan säger lagen att vissa arbeten måste utföras av särskild fackman som rörmokare & elektriker.
Jag ska själv renovera mitt badrum. Men det är så mycket strul redan från start (med en styrelse som har noll koll) att det nog inte blir särskilt lätt.

Mycket bra tips med dokumentation av renoveringen av badrum! Det tar jag till mig inför min egen badrumsrenovering!

Vad gäller garantier så är det ett intressant ämne som borde vara ett separat ämne här i forumet.
Jag fick ett helt nytt badrum betalat fullt ut (t.o.m. utan någon avskrivning) av försäkringsbolaget vid en vattenskada i min sommarstuga. Badrummet var säkert 30 år gammalt. Så om man får ersättning eller inte efter 10 år kanske beror på hur försäkringstagaren lägger upp det för försäkringsbolaget.

Sedan måste man skilja på "garantier" och "ersättning".
Exakt vad som gäller för ersättning vid vattenskada har jag dålig koll på (trots att jag för i alla fall ett försäkringsbolag forskade noga i detta i samband med att det var aktuellt för mig).

Jag tror att om det inträffar en vattenskada som drabbar grannarna så täcker försäkringsbolaget vad det kostar att rätta upp de problem som uppstår för grannarna. Men nu är jag ute på "djupt vatten" (se andra trådar i detta forum för mer detaljerad info om vad som gäller). Jag kan inte försäkringsbolagens olika regler, och frågan är om ens försäkringsbolagens skadereglerare kan detta. Min konkreta erfarenhet är att skadereglerarna har en skrämmande låg kunskap om detta... och hur ska vi då kunna detta bättre än försäkringsbolagen?

Det är något för bostadsorganisationerna att informera om!

Totiki, du skriver;
"Sedan säger lagen att vissa arbeten måste utföras av särskild fackman som rörmokare & elektriker".
Ja, säkert är det så att vissa arbeten är styrda av olika regelverk... i alla fall för eljobb.
Men frågan är vad dessa säger.
Det är också något för bostadsorganisationerna att informera om!