handdator

Visa fullständig version : Mögelskada - föreningens ansvar men ingen åtgärd än!

LA2011
2011-11-15, 11:34
Hej,
vi bor i en Brf där vår styrelse är mycket svårstartad och tungjobbad. Ser aldrig lösningar, bara problem....

I vårt fall har vi i höst råkat ut för "bubblig parkett" och fläckar som kommit underifrån. I vårt fall har vi inga vattenledningar, inga vattenburna element eller annat med vatten/fukt som kan ha läckt i sovrummet. Skadan på parketten ligger däremot dikt ann mot vår terrassdörr. Vi har endast golvvärme som är el, ej vattenburen. Kontakt togs med styrelsen, som hade en ledamot uppe för att titta. Han konstaterade direkt att det måste komma fukt utifrån och bad oss fota. Vi gjorde så och skickade in bilderna till styrelsen.

Fick tillsvar att kontakta vår hemförsäkring. Hemförsäkringen svarade tydligt att: föreningen måste anlita en besiktningsman som ska undersöka skadan och därefter bistå med protokoll och åtgärdsplan.

Skickade ett långt mail till styrelsen (för att få allt dokumenterat) fick inte ett svar tillbaka, så vi påminde via email och till slut gick vi på ett styrelsemöte för att prata med dom. Då hade de lyckats få tag i en besiktningsman som skulle komma och undersöka. Sagt och gjort. Mannen kom, undersökte kunde där och då konstatera konstruktionsfel och byggnadstekniskt fel och därmed läckage utifrån och in (vi bor i en lägenhet som föreningen byggt om och vi köpte lägenheten av föreningen).

Detta var för 3 veckor sedan. Förra veckan bad jag att få en kopia på utlåtandet som besiktningsmannen skickat in till styrelsen, men fick då ett blankt nej. Vi har ingen rätt till att ta del av detta protokoll, trots att vi bor i lägenheten och att besiktningsmannen vid besiktningen tydligt fann mögel i vårt sovrum under golv och längs med väggar bakom listerna pga vatten/fuktläckage. Min man var hemma och såg till att höra vad de pratade om. Nu bor vi med mögel i sovrumet, uppbrutet parkettgolv och får inget gensvar av vår styrelse.

De har möte varje vecka på måndagar och det har alltså gått 3 möten sedan protokollet kom in men ingen åtgärd är ännu igångsatt för att hindra fortsatt läckage och mögelbildning. Förra veckan underströk jag också vikten av att de hör av sig och vår oro för att bo i mögel och ev. förstörelse av kläder och möbler dessutom. De hävdade då att vi kanske skulle få vänta tills efter jul för de måste göra en upphandling av entreprenör som kan åtgärda detta. Jag menade på att jag ser att detta ska bli gjort innan jul och bryr mig inte om ev. torkmaskiner som står där över julen om det blir så, bara de tar tag i det. Men då avslutade de diskussionen med att de nog tycker att vår hemförsäkring ska täcka detta trots allt. Här står vi nu. Några tips på hur vi kan gå vidare och framför allt, är ett besiktningsprotokoll hemligstämplat? Vi bor ju trots allt i berörd lägenhet!

Admin
2011-11-23, 13:27
Hemförsäkringen svarade tydligt att: föreningen måste anlita en besiktningsman som ska undersöka skadan och därefter bistå med protokoll och åtgärdsplan.
Ja, det är väl hur det alltid fungerar. Försäkringsbolagets svar var givet, så det förvånar mig att styrelsen inte utrett frågan enligt gängse rutiner.

... konstatera konstruktionsfel och byggnadstekniskt fel och därmed läckage utifrån och in (vi bor i en lägenhet som föreningen byggt om och vi köpte lägenheten av föreningen).
Med andra ord föreningens ansvar att åtgärda problemet.

Förra veckan bad jag att få en kopia på utlåtandet som besiktningsmannen skickat in till styrelsen, men fick då ett blankt nej. Vi har ingen rätt till att ta del av detta protokoll
Vi har hört det många gånger förut i detta forum. Vad styrelsen säger är naturligtvis fel. Jag undrar över varför aldrig någon ställer den för mig givna följdfrågan; "Vad grundar styrelsen sitt svar på att vi inte har rätt att ta del av besiktningsprotokollet för vår bostadsrätt?".

... är ett besiktningsprotokoll hemligstämplat?
Detta är en enkel fråga att svara på. Ett besiktningsprotokoll från ens lägenhet i en brf är absolut inte, under några omständigheter, hemligstämplat på något sätt.
Men en dålig styrelse utnyttjar sin position för att försöka dölja omständigheter, och då blir det tyvärr så här illa. Styrelsen i din brf borde kanske bytas ut?

Men då avslutade de diskussionen med att de nog tycker att vår hemförsäkring ska täcka detta trots allt.
Och hur motiverar styrelsen detta?

OBS!
När man ställer frågor i forumet så kan man i princip vara garanterad att få färre och/eller sämre svar om man inte fyllt i sin profil (http://hotpot.se/php/vb/member.php?u=1679) i forumet innan!