handdator

Visa fullständig version : Hur vet jag att besiktningsman är certifierad (GVK)?

Pulpinator
2011-10-18, 13:41
Kan jag, liksom med våtrumscertifierade hantverkare (via GVK/Svensk Våtrumskontroll) kontrollera via någon hemsida om vår besiktningsman av våtrum är certifierad?
Anledningen till att jag frågar, är att vi tvivlar på att han verkligen är certifierad, och verkar ha ett osunt förhållande till anlitade hanterkarfirman!

Nybörjare
2011-10-19, 12:04
Du kan testa med den här länken. Den finns på GVKs hemsida.

Så hittar du en godkänd besiktningsman (http://www.gvk.se/arbeta-med-vatrum/reklamation-och-missnoje/sa-hittar-du-en-godkand-besiktningsman)

En checklista för besiktningsmannens uppdrag och kompetens:

Besiktningsmannen ska ha byggteknisk kompetens för att kunna bedöma det utförda arbetet i våtrummet.
Behörig enligt Golvbranschen eller Sveriges Byggnadsingenjörers Riksförbund.
Jäv - se till så att besiktningsmannen är opartisk. Alla parter ska kunna närvara vid besiktningen.
Bedömningen ska ske enligt gällande branschregler, till exempel GVKs branschregler för tätskikt i våtrum - Säkra Våtrum.
Bedöms skönhetsfel och liknande, bör besiktningen referera till leverantörens bedömningsgrunder eller Golvbranschens bedömningsgrunder för skönhetsfel.
Besiktningsutlåtandet är minst lika viktigt som själva besiktningen. Se till så att det är välskrivet och inte innehåller felaktigheter eller är otydligt.

Det där med osunda förhållanden är nog tyvärr ganska vanligt :13:

Pulpinator
2011-10-19, 13:44
Strålande, precis det jag sökte efter.
Hm, det verkar inte ställas så förfärligt höga krav på en besiktningsman, inga särskilda kurser eller så de behöver gå?

Harald
2011-10-19, 22:36
Beställaren (här: föreningen) utser besiktningsman. Är ni inte nöjda, utse en ny.

Alltså, du har bollen.

Har ni inte utsett besiktningsman, eller skrivit in att entreprenören ska utse besiktningman, tja, då är det en läxa ni aldrig lär göra om.

Sen antar jag att detta är en entreprenad, som besiktas dels utifrån handlingar, samt dels utifrån de branschregler man i kontraktet åtagit sig att följa. Har ni kassa handlingar, eller ett dåligt kontrakt, ja då kan ni ta dit 100 besiktningsmän, ni kommer inte att bli nöjda ändå. Ännu en läxa.

Gusten
2011-10-20, 08:56
Men hur är det normala att man gör med betalningen.
Är det först när den utsedda besiktningsmannen har besiktigat som allt betalas.
Eller betalar man i omgångar efter hand som arbetena utförs ?

totiki
2011-10-20, 11:56
Ja, Harald. Det är mycket initierat arbete du anser att föreningarnas styrelse och medlemmarna enskilt ska ta på sig att utföra på allra bästa införstådda vis. Annars är man en dumskalle.
Dumskalle vill ju ingen vara. Så vad gör man för att slippa? Kontaktar någon som kan förvalta åt en. Men gör de detta enligt det sätt du rekommenderar? De flesta gör inte det. Så då ska man säga upp avtalet och försöka med en annan. Hur mycket lärpengar ska man betala? Hur många tvister ska man dra till domstol?

Vilken förvaltare har ni i er förening?

Harald
2011-10-20, 20:23
Totiki, jag förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg...?

Det är mycket initierat arbete du anser att föreningarnas styrelse och medlemmarna enskilt ska ta på sig att utföra på allra bästa införstådda vis.

Nej jag tycker inte att man behöver kunna allt. Men om man inte är beredd/har tiden/har kapaciteten att själv lära sig, så får man helt enkelt köpa in kunskapen. En styrelseledamot som med personligt ansvar fattar beslut/gör upphandlingar/skriver kontrakt utan att veta vad han/hon gör äventyrar föreningen och de övriga medlemmarnas pengar. Vill det sig illa, så är det dessutom straffbart.

Annars är man en dumskalle.

Dina ord, inte mina. De flesta är inga dumskallar, men de flesta gör ibland dumma/oöverlagda saker.

Kontaktar någon som kan förvalta åt en. Men gör de detta enligt det sätt du rekommenderar?

Här berör du en öm punkt som jag ofta stöter på, och som gäller nästan generellt där ute. Men framförallt så blandar du ihop begreppen. Det är inte förvaltarens sak att leda projekt utöver ordinarie verksamhet. Fel person/funktion alltså, för att få hjälp med entreprenader/underhållsprojekt.

Men men, förvaltningen vill jag fördjupa lite:
När Brf:en köper in en förvaltningstjänst, antingen den ekonomiska förvaltningen eller den tekniska förvaltningen, så upprättas ett avtal vad som ska ingå. Dessa avtal bygger alltid på löpande uppgifter och skyldigheter som styrelsen normalt har.

På den tekniska sidan kan det vara felavhjälpande underhåll, fastighetsskötsel, årlig statusbesiktning mm mm.

Men förvaltaren fattar inga strategiska beslut. Det gör styrelsen. Och det är detta ansvar som de flesta styrelser tror att de slipper i och med en (dyr) förvaltning.

Säg att alla hus i alla Brf såg likadana ut, och hade exakt samma underhållsbehov, och detta behov dessutom var reglerat i lag, t ex vart 10: e år SKA alla Brf byta sina fönster. Ja, då hade förvaltaren kunnat sköta även strategin, eftersom alla Brf har samma strategi.

Men så är det ju inte. En brf kanske prioriterat låga avgifter så länge att fönstren medvetet inte underhållits på många år. Det är styrelsen som bestämmer, varje år, om man ska strunta i att måla detta året också, eller om man ska måla/byta nu.

Ingen förvaltare tar över dessa beslut.

Och i och med detta, så måste varje styrelse bli medveten om att deras beslut om vad, när och hur, = deras strategi, är avgörande för hur föreningen utvecklar sig.

Lika vilket företag som helst.

Att sitta på en styrelsepost, och försöka skylla på sin förvaltare när underhållet brister, pengarna är slut, eller för att man gjort en upphandling utan ordentligt genomarbetade underlag, ja då har man inte förstått sin roll alls.

Vilken förvaltare har ni i er förening?

Det är jag själv som förvaltar vår (HSB) förening, sedan sju år tillbaka.

totiki
2011-10-20, 21:42
Låter som det blir billigare att hyra än att bo i eran förening.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

TILLÄGG AV ADMIN:
Pga databasproblem som i sin tur beror på strul/inkompetens/nochalans på webbhotellet försvann en hel tråd (med Puplinator som trådskapare) i forumet, men jag lägger in denna här manuellt istället:

Tråd # 15389/15377

Pulpinator 2011-10-19, 12.48 [# 31225]
Garanti våtrum

Visst ska man väl få ett garantibevis (eller vad det heter) utfärdat av auktoriserad våtrumshantverkare efter en badrumsrenovering?

Vi har haft stora problem i vår förening med vår entreprenör, och därför uppmanat de boende att inte betala några fakturor förrän vi fått korrekt dokumentation och gjort en oberoende ombesiktning.

Nu säger entreprenören till de boende att de inte får något intyg förrän de betalat fakturan.
Finns det några regler runt detta? Kan de göra på detta sättet?

- - -
Gusten 2011-10-19, 17:33 [# 31232]
Är det inte s.k. slutbesiktning som avses och att det skrivs intyg om godkänd besiktning?
Om arbetet är klart så är det väl bara att besiktiga. Eller är de oroliga för hur besiktningen ska gå?

- - -
Pulpinator 2011-10-19, 18:23 [# 31235]
Nej, alltså arbetet är slutfört. I och med det skulle entreprenören lämna någon sorts garanti, eller ett papper på att detta är utfört av certifierad våtrumshantverkare, ett standarddokument som jag förstår det?

- - -
liqwid78 2011-10-19, 21:10 [# 31236]
Det beror på vem som är beställare av arbetet. Om det är föreningen så är det väl de som har kontraktet med kvalitetsdokument och garanti.

Så var det i min förening. OM man ville ha kvalitetsdokument så bad man om det. Föreningen betalade inte tills alla badrum var besiktigade. Som sagt, det beror på kontraktet.

- - -
Harald 2011-10-19, 21:17 [# 31237]
Som vanligt vid byggentreprenader, allt är avhängigt vad ni kommit överens om i kontraktet. Inget annat gäller.
Står det att ni ska få våtrumsintyg, så ska ni få det.

Betalar gör man för det man fått. Är arbetet slutfört (och godkänt i slutbesiktningen) så betalar ni för arbetet.

Egentligen ska slutbesiktningen även granska att alla överenskomna handlingar inkommit, men detta missas ofta.
Bestäm er då för ett värde på dokumenten, och håll inne med denna summa tills ni fått era dokument.

Har ni redan betalat allt, synd, då kan ni bara hoppas.
Har ni inte kontraktsfäst att ni ska ha dokumenten, synd för er.

- - -
Pulpinator 2011-10-20, 21:09 [# 31264]
Tack för "förtydligandet". Gör mig mest bara mera snurrig. Du gillar som "default" inte styrelser, men älskar att hacka sönder dem, vilket gör det väldigt svårt att bedöma vad du skriver.

Det ska gudarna veta att hade jag vetat vad det innebär så inte fan had jag satt mig i någon BRF-styrelse överhuvudtaget. Det handlar då inte om någon smaskig ersättning eller något sådant lågt i den här föreningens fall (har väl typ 15 spänn i timersättning, max). Jag gick med i styrelsen för att göra "min värnplikt" för föreningen, men jag tror många i min situation känner igen sig när jag säger att jag nu i eftertankens kranka blekhet borde ha vapenvägrat.

Varför är så många som är så hatiska mot styrelser så inihelvete ointresserade av att själva bära oket?

- - -
Harald 2011-10-20, 22:20 [# 31265]

Du gillar som "default" inte styrelser, men älskar att hacka sönder dem, vilket gör det väldigt svårt att bedöma vad du skriver.
Jag hyllar styrelserna och vanliga dödliga som köpt sig en lägenhet, och som tar uppdraget ingen annan vill ha att förvalta hela huset/föreningen.

Däremot ogillar jag människor som fattar beslut utan fakta, framförallt när det rör andras pengar.

Som ledamot måste du vara villig att lära dig, och söka kunskapen. Där det inte räcker, köper man in hjälp. Så enkelt är det. Men ofta, och jag menar verkligen ofta, så struntar man i att köpa in hjälp då det uppfattas som dyrt, sedan gråter man ut (bl a här i forumet) när man blivit blåst av en entreprenör eller liknande.

Den som använder sitt uppdrag i styrelsen för att lära sig, och verkligen utnyttjar tiden till det, den lär sig grunderna i företagande, sitta i bolagsstyrelser eller göra politisk karriär. Synd att så många missar chansen, och går från styrelseuppdraget utan att ha fått något tillbaka.

- - -
Pulpinator 2011-10-20, 22:36 [# 31267]
Jamen, DET DÄR GILLADE JAG! Då har jag verkligen missförstått dig. För just det du skriver, så känner jag. Nu sitter jag i en styrelse (sedan i våras, ny, grön, styrelsen är tre år gammal med två hardcore personer som gör i princip som de alltid gjort, mao jag har noll koll).
Jag lär mig den hårda - hååårda - vägen. Men det är tungt banne mig. Varje gång jag ifrågasätter något de "vant sig vid" så blir det ju psykodrama, om du förstår vad jag menar?

- - -
Admin 2011-11-15, 13:17 [# 31738]
Om man anlitat någon hantverkare som är auktoriserad så ska man erhålla ett våtrumsintyg efter utfört arbete.

Det finns mig veterligen inget regelverk för om våtrumsintyget ska lämnas före eller efter fullgjord betalning, utan det måste nog regleras i samband med att hantverkaren anlitas.

Jag vet inte vilket företag det handlar om här, men ett seriöst företag borde inte hålla våtrumsintyget som gisslan för att på detta sätt säkra sig att erhålla betalning för utfört arbete.

Det medför ju att bostadsrättshavaren/beställaren hamnar i ett tufft läge. Denne har då å sin sida reducerade möjligheter att få rätt i de fall våtrumsintyget skulle vara felaktigt på något sätt.