handdator

Visa fullständig version : Är detta en fuktskada? (bilder)

jon83
2011-10-09, 16:59
Vi har bott i vår lägenhet i snart ett år. Det första vi gjorde var att kasta ut badkaret och duscha på golvet. Idag upptäckte jag att skarvarna mellan golv och vägg i duschörnan ser ut som på bilderna. Ser det illa ut? Vad behöver göras tror ni?

Stambyte tror jag gjordes 2004, då måste det väl ha gjorts med våtspärr?

totiki
2011-10-09, 17:36
Det finns särskilt rengöringsmedel för silikonskarvar. Prova det först. Sen brukar det vara läge att göra om silikonskarvarna var 5e år, för övrigt.

jon83
2011-10-09, 19:17
Tack. Det är inte silikonspärrar utan något mer sprött material. Eller du kanske menar att man ska dra på silikon över det?

totiki
2011-10-09, 19:46
Det är så silikonet blir när det åldrats. Därför det behöver göras om vart 5e år. Dessutom är modernt våtrumssilikon av bättre kvalitet numera.

jon83
2011-10-09, 19:48
Du tror inte man behöver riva upp och kolla om fukten spridit sig därunder alltså?

totiki
2011-10-09, 20:16
Nej. Det är ett tätskikt bakom. Silikonet har en förmåga att binda tvål och hudrester som bakterier och mögel får fäste i. Försvinner det när du tar bort silikonet så finns nog inget bakom.

Man måste göra rent sitt badrum extra noga ett par gånger om året. Klinker behöver impregneras en gång vart eller vartannat år. Även vanliga fogar mellan kakel, särskilt i duschhörnan, drar till sig tvål och hudrester och behöver gås över ett par gånger om året.

jon83
2011-10-09, 20:34
Men själva fogen, dvs silikonet, har ju på vissa ställen luckrats upp och det är alltså en springa mellan golv och vägg. Vet inte om det framgick av bilderna? Eller om jag är lite trög som inte förstår ;)

När du säger tätskikt menar du då silikonet eller någon form av tätning bakom silikonet?

totiki
2011-10-09, 21:34
Ser ut som vinyl på bilderna. De skarvarna skall vara sammansmälta. Vinylen är tätskiktet. Är det hål genom vinylen så är tätskiktet brutet. Ofta läggs silikon över sammansmältningen som extra skydd. Det går inte att se på bilderna ifall tätskiktet är brutet, det måste du syna okulärt. Vinyl anses annars vara det bästa tätskiktet ifall det är korrekt utfört.

jon83
2011-10-09, 22:16
Ok. Jag kan säga på en gång att det är brutet. :-(

Vad kan detta få för konsekvenser? Vad behöver göras?

Som sagt är stambytet gjort 2004 och jag har försökt läsa på vad gäller försäkringar (har Trygg Hansa) men förstår mig inte på vad som eventuellt gäller i mitt fall.

Jag läste nyss på en annan sida att inget försäkringsbolag ersätter något alls om tätskiket brustit! Kan det verkligen vara så?

Mår illa alltså. Kommer ligga sömnlös inatt. :-(

TILLÄGG:
Har läst mer nu och om vi säger att detta läckt ned i bjälklagret och grannen nedan så beror ansvaret för att bekosta allt detta på om bostadsrättsinnehavaren har brustit i sitt underhåll. Men vad är brustet underhåll? Finns det någon definition på det?

totiki
2011-10-10, 09:46
Nej, försäkringsbolagen sätter reglerna där.
Men förmodligen är det inget större problem. Är det inga större läckor, vatten som kontinuerligt sipprar igenom, torde skadorna vara begränsade. Riv ut vinyltapeten och golvmattan. Vänta några dagar och gör en fuktmätning. I värsta fall får du torka ur under några veckor sedan kan du sätta in nya tapeter och golvmatta. Det är det billigaste och även bästa alternativet.
Har inga skador visat sig hos grannen under idag, så kommer det heller inte att bli några ifall du åtgärdar problemet genast.

jon83
2011-10-10, 10:06
Nej, försäkringsbolagen sätter reglerna där.
Men förmodligen är det inget större problem. Är det inga större läckor, vatten som kontinuerligt sipprar igenom, torde skadorna vara begränsade. Riv ut vinyltapeten och golvmattan. Vänta några dagar och gör en fuktmätning. I värsta fall får du torka ur under några veckor sedan kan du sätta in nya tapeter och golvmatta. Det är det billigaste och även bästa alternativet.
Har inga skador visat sig hos grannen under idag, så kommer det heller inte att bli några ifall du åtgärdar problemet genast.

Jag hoppas verkligen att det inte är värre än så.

Har (tyvärr) kakel och klinkers så fixar inte rivning och reparationer själv, därav frågeställningarna om ersättning av försäkringsbolag.

Ska jag börja ringa mitt försäkringsbolag eller styrelsen? Funderar även på att införskaffa ett badkar så man kan duscha under tiden utan att förvärra ytterligare.

Har läst halva forumet inatt och måste säga att jag grämer mig rejält att jag inte upptäckt detta gap i försäkringarna.

totiki
2011-10-10, 10:16
Har (tyvärr) kakel och klinkers så fixar inte rivning och reparationer själv, därav frågeställningarna om ersättning av försäkringsbolag.

Ska jag börja ringa mitt försäkringsbolag eller styrelsen?

Är det kakel och klinker skulle jag inte vara lika säker på att tätskiktet har brustit. Det sitter bakom. Vad du skulle kunna göra är att få en inspektion gjord. Då knackar man bort kakel där man anser det troligast att en läcka finns och kontrollerar tätskiktet. Sen kan man sätta dit ett nytt kakel igen.

Jag tror då fortfarande att det bara är silikonet som blivit gammalt, ifall du inte med säkerhet vet att tätskiktet är brutet.

Styrelsen kommer bara att hänvisa till försäkringsbolaget. Kontakta bolaget. De kommer ändå att skicka dit en inspektör till dig. Och det kan ju vara bra. Han kan säkert komma med förslag eller hjälpa dig på annat sätt.