handdator

Visa fullständig version : Vattenskadat vardagsrum orsakad av yttre påverkan i brf

soffan.
2011-09-19, 19:38
Vi sitter lite i klistret här hemma. Ingen av oss är särskilt kunniga i hur bostadsrättsföreningar eller föreningar i huvudtaget fungerar så jag valde att vända mig hit. Vi har ett scenario som vi inte kan, för tillfället, göra något åt.

Vi bor högst upp i ett 4 våningshus. Vintern 2009 var det arbetare uppe på taket för att hacka bort is. varpå någon hackade igenom taket så att smält snö och is läckte in. Den smälta snön rann in i väggen och ner till vårt vardagsrum. I flera dagar hade vi hinkar och handdukar för att försöka få stopp på vattnet. 5-6 personer var här och tittade och mätte fukt, både från föreningen och fastighetsägaren.

Någon gång under våren/sommaren 2010 hittade vår bostadsrättsförening källan till problemet och lovade oss att vi skulle få renoverat, ommålat och att de skulle byta vårt golv. Tyvärr fick vi det bara sagt muntligt av den dåvarande vicevärden (vilket vi kallt räknade med var sanning).

Under hösten 2010 kom det hantverkare hit och bytte det skadade träet runt fönsterkarmar och åtgärdade källan till problemet.

Nu är det hösten 2011 och vi har ännu inte fått golvet omlagt och inte heller något ommålat.

Efter att föreningen bytt ordförande varje år och tagit bort tjänsten som vicevärd så är det inte alls samma människor som sitter i styrelsen. Hade det inte varit för vår granne så hade vårt fall säkerligen legat i papperskorgen.

Idag, däremot, kom ett ledamot hit och berättade att föreningens försäkring inte täcker detta och att vi måste stå för målning och golvläggning själva men att de kan stå för material för målning om vi ville.

Nu är mina frågor: Vad gör man i en sån här situation? Vem vänder vi oss till? Bör vi kontakta en jurist? Vem är det som ska stå för kostnaderna? Har föreningen lurat oss genom att vänta dessa år så att ärendet kanske blivit preskriberat?

Det är snart dags för årsmöte så jag tänkte ta tillfället i akt och be om att få kopior på detta ärende, om det är möjligt.

Harald
2011-09-19, 21:56
Du skriver till styrelsen:
"Eftersom orsaken till min skada nu kunnat härledas till de hantverkare som beställda av föreningen skottat sönder taket, begär jag att styrelsen riktar krav mot dessa för återställandet av min lägenhet. De ska ha en ansvarsförsäkring som täcker detta.

Om inte styrelsen åtgärdat skadorna i min lägenhet före den 2011-10-20, alternativt gett mig besked om när åtgärdena kommer att utföras, kommer jag själv att låta återställa lägenheten på föreningens bekostnad."

Stöd för detta går att finna i Bostadsrättslagen och i dina stadgar.

Skulle styrelsen ej rikta kravet mot hantverkarna, eller om det visar sig att hantverkarna ej haft någon ansvarsförsäkring, och vägrar betala, så kan du yrka ej ansvarsfrihet för styrelsen på kommande årsstämma. En markering för att visa att ledamöterna slarvat med föreningens pengar, eftersom föreningen (alla andra medlemmar) därmed får betala dina skador.

Lycka till!

soffan.
2011-09-20, 00:10
Tack så jättemycket!