handdator

Visa fullständig version : Uthyrning av bostadsrätter

luthe
2011-09-15, 21:39
Hej!
Jag har lite funderingar kring det här med uthyrning av bostadsrätt. Mitt arbete gör att jag reser en hel del och även tjänar ganska bra varje månad.

Då mina funderingar senaste tiden kretsat kring om jag ska investera i bostadsrätter för att sedan hyra ut dom, ett sätt att förvalta pengarna och även göra en liten vinst. Vad säger juridiken om att äga flera bostadsrätter (på olika platser i t.ex Sthlm)?

Jag förstår att det inte borde vara något problem att köpa dom bara man har pengarna men hur ser dom flesta föreningar på att man Köper och sen inte ens bor där själv?

I min förra förening fick man hyra ut om man pluggade/jobbade utomlands, då fick man hyra ut i ett år bara. Om detta gäller generellt hos många Brfs hur går man tillväga?

Tack på förhand!

tette
2011-09-15, 21:54
sök på ämnet andrahandsuthyrning på forumet så får du alla fakta vad som gäller.

idab
2011-09-20, 15:58
I vår förening är det ok att hyra ut i andra hand i max 1 år om man har något bra skäl, tex studier på annan ort, provsambo etc..

Tror de flesta föreningar är ganska hårda med regler kring andrahandsuthyrning.
Sedan undrar jag hur du ska kunna tjäna på det hela?

Du får ju inte ta ut mer än skälig hyra, dvs din hyra ska ligga på samma nivå som för hyresrätter i närheten i motsvarande storlek och standard.
Så du kan inte ta för avgift+låneavgifter+vinst, då riskerar du att få betala tillbaka det om hyresgästen driver det vidare..