handdator

Visa fullständig version : Jämföra mäklare

BosseL
2011-08-31, 13:19
Jag är i tagen med flytta inom kort från min bostadsrätt i Stockholm.
Det är min första bostadsrätt och jag har därför aldrig behövt anlita en mäklare tidigare.

Hur hittar man den bästa mäklaren egentligen? Både den som är bäst på att sälja men självklart med ett vettigt mäklararvode också...

Är det bara att sätta sig och ringa runt eller ska man använda någon av de jämförelsetjänster som finns? Tittat lite på www.maklarofferter.se (http://www.maklarofferter.se)

Är det någon som använt dem eller andra såna tjänster som kan berätta vad ni tycker?

Mvh Bosse

tette
2011-08-31, 15:51
Lite skämt i rubriken men sanningen närmast troligen.
Kan kanske löna sig att se vilka mäklare myndigheterna använder sig av.

Dessa har ju i alla fall prövats på något sätt.

annars gäller nog att mäklare är som konsulter = lurar allt o alla.

Mäklare är en bransch i nergående?
I alla fall om framtiden blir som jag tror med fallande priser vilket automatiskt då blir fallande mäklararvoden, då de flesta tar ut kostnaden genom provision.

Slutord blir nog att det verkligen kan löna sig att "hitta rätt".

tette
2011-08-31, 16:17
Slå "mäklararvoden" så kommer det upp en hel del sidor där det diskuterats hur många % en mäklare tar i arvode.
Lägst 2, högst 6% hittade jag på några minuters kollande.

Lärdom kanske kan finnas av några beskrivningar där en del blivit blåsta av sin mäklare.

tette
2011-12-02, 18:20
Nu börjar huggsexan?

dagens DN bostad.
Mäklare erbjuder alla som tecknar försäljningsuppdragsavtal ab brf i december en resa för 2 till barcelona.

Några av de andra större aktörerna erbjuder en så länge bara glögg o pepparkakor.
Någon "fritt boende" ett år.

HSB är det de som erbjuder sina medlemmar att bygga pepparkakshus?

Ja de skall ju vara bäst......

realtor
2011-12-02, 21:51
Vill du ha bra betalt så måste du engagera dig. Gör så här. Gå in på Hemnet och kolla lite lägenheter till salu. Läs texterna och titta noggrant på bilderna välj sedan ut några som känns passande för dig (vilka får du lust att köpa) och se vem som är angiven som mäklare. Bjud nu hem flera mäklare, minst tre eller så många du orkar med. Avsätt god tid för varje möte. Så här långt har du inga kostnader förutom kanske en kopp kaffe till var och en.

Be varje mäklare göra en bedömning av vad du kan få för din lägenhet. Be dem också att visa upp underlag för hur de har kommit fram till sin bedömning. Detta är första kontrollstationen. Har de orkat att ta fram underlag för att visa dig eller har de överhuvudtaget något underlag eller bara fingret i luften för att känna hur vindarna blåser.

Be dem sedan att specificera vad som ingår i uppdraget och vad som inte ingår. Gör lite anteckningar så att du vet vad var och en har sagt.
Fall inte så mycket för tjusiga säljbroschyrer, dem är det ingen som tittar på förrän de redan varit på visningen. Presentationen på Hemnet är viktigare. Det är också viktigt att kolla om det är mäklaren som sköter visningen så att de inte skickar någon mindre engagerad visningsvärd och som enligt mäklarlagen inte ens får svara på diverse frågor.

Ställ också en massa väsentliga och oväsentliga frågor till mäklaren, gärna en och annan dum också. Kolla om mäklaren känner sig stressad och verkar vilja gå därifrån eller om h*n sitter i lugn och ro för att förklara allt för dig. Detta är andra kontrollstationen.

Varför detta? Jo, det viktigaste för dig när du säljer och vill ha ut så mycket som möjligt är att du har en mäklare som orkar att engagera sig och ta sig tid med dina potentiella köpare och deras önskemål. Det ökar också möjligheten för att din mäklare i lugn och ro kommer att gå igenom alla överlåtelsehandlingar och annan formalia med dig och din köpare så att du inte får några överraskningar efteråt. Är mäklaren trevlig och tålmodig med dig och dina frågor så är h*n det sannolikt mot dina spekulanter också och det höjer priset, du ska veta att spekulanter/köpare tar en massa tid. Sen skadar det väl inte om du kan ställa en eller annan klurig fråga så att du kan kolla kompetensen. Fråga också om de har sålt något annat i området och hur de affärerna har gått.

Tänk inte på hur många procent du får betala i provision. Fråga dig istället är detta en mäklare som kan hämta hem dessa pengar. Du ska veta en sak som de flesta säljare inte tänker på och det är att de allra flesta köpare hellre köper via en mäklare än att köpa direkt av säljaren. De vill ha en part som hjälper till med det juridiska och söm hjälper dem att förhandla pris. Därför får mäklare i snitt ut 25% mer i köpeskilling än den som säljer själv (det finns statistik på detta). Så än en gång fundera inte på vad det kostar i procent försök lista ut vad din mäklare kommer att plocka hem i netto, alltså efter h*n fått betalt.

De sidor som erbjuder offerter av olika slag tycker jag att du ska avstå ifrån, där hittar du inte de bästa mäklarna. Där finns mest sådana som jobbar i mindre skala eller med kontor hemma och liknande, för det är enda sättet för dem att komma åt säljarna.

Jag hoppas att du får en riktigt lyckad försäljning och dyker det upp fler frågor så får du återkomma.

tette
2012-01-29, 16:57
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14281686.ab

Lite underligt hur "brott" bedöms?

I de flesta fall när någon lurar någon annan på pengar är betraktas detta som brott och avgörs i Tingsrätt.
men mäklare spelar i egen division? (liksom revisorer?)
varning utdelas om någon "felar"
rätt fel?

realtor
2012-01-29, 17:50
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14281686.ab

Lite underligt hur "brott" bedöms?

I de flesta fall när någon lurar någon annan på pengar är betraktas detta som brott och avgörs i Tingsrätt.
men mäklare spelar i egen division? (liksom revisorer?)
varning utdelas om någon "felar"
rätt fel?

Du måste skilja på sak, allt som blir fel är inte brottsligt.

Den som arbetar som fastighetsmäklare måste vara registrerad hos Fastighetsmäklarnämnden som är en statlig myndighet som dels beslutar i frågor om fastighetsmäklarnas registrering, dels utövar tillsyn över mäklarna. Tillsynen av fastighetsmäklarna sker bl.a. genom att nämnden granskar hur olika förmedlingsuppdrag har skötts. Den fastighetsmäklare som inte följer god fastighetsmäklarsed kan varnas eller i allvarliga fall avregistreras.

Tillsynen av fastighetsmäklarna sker bl.a. genom att nämnden granskar hur olika förmedlingsuppdrag har skötts. Den fastighetsmäklare som inte följer god fastighetsmäklarsed kan varnas eller i allvarliga fall avregistreras.

En varning innebär att Fastighetsmäklarnämnden funnit att fastighetsmäklaren handlat i strid med sina skyldigheter som mäklare. Genom varningen får mäklaren veta vad han eller hon har gjort fel och förväntas då ändra sitt sätt att arbeta. Mäklaren kan varnas för en förseelse även om han eller hon redan ändrat sitt sätt att arbeta och även om förseelsen inte haft någon faktisk betydelse för förmedlingen eller varit till skada för någon. En varning kan avse formaliafel, endast en engångsförseelse eller en eller flera relativt allvarliga förseelser.

Skadeståndskrav och tvister om fastighetsmäklares ersättning prövas av allmän domstol.

Så i slutändan är tvärt om mot vad du skriver. Det är så att förutom alla de vanliga vägarna genom Tingsrätt och andra domstolar så har fastighetsmäklare ytterligare kontroll på sig genom Fastighetsmäklarnämnden vars uppgift är att pröva frågor som gäller rätten att vara registrerad som fastighetsmäklare.

(Intressant är att konstatera är att Stockholmsmäklarna står för 50% av varningarna i hela landet).

tette
2012-01-31, 18:10
http://www.dn.se/nyheter/sverige/till-salu-sveriges-minsta-hus

tette
2012-02-09, 19:42
slut på sötebrödsdagarna?
slut på att skära guld med täljkniv?
Ja, hittills har pengarna rullat rekordsnabbt in tillen sjuhelsikes massa mäklare.
Politikerna gnuggar händerna, jobb,jobb jobb, pengar, pengar, pengar.
Skulle inte förvåna mig om man nu gör en helomvändning och tycker synd om de mäklare som blir utan arbete.

skulden nu får finanskrisen i Grekland bland annat?
skulden får också lånetaket på 85%.
Läste just att det är så synd om ungdomen som inte har de 15% som behövs för att de ska kunna köpa sin första bostadsrätt.
Jag undrar om det inte är annat som ligger bakom nergången på bostadsrättspriser och att mäklare får problem?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14347288.ab

tette
2012-02-09, 22:17
http://www.expressen.se/nyheter/maklare-tar-betalt---for-osald-bostad/

Alltid samma namn som uttalar sig, och aldrig några andra än mäklare eller mäklarsamfundet.

När skall ni mediabevakare av bostadsrätt ställa och publicera vad säljare köpare av bostadsrätter tycker?

Får ni annan information i gengäld för att vara "ensidesanhängare"?

realtor
2012-02-10, 00:34
Tette, nu kastar du sten igen utan urskiljning och möjligtvis utan att veta vad du pratar om. Slå inte ner på hela mäklarkåren. Det finns massor med mäklare runt i landet som gör ett bra jobb utan att tjäna mer än vad en lågavlönad arbetare gör.

Visst finns det ett fåtal som tjänar en jäkla massa pengar men för att göra det måste de arbeta i storstädernas ”finaste” kvarter. Arbetsvillkoren för en anställd mäklare är urusla. Lönen är till 100% provisionsbaserad och endast en liten del av den provision som säljaren betalar tillfaller mäklaren som lön. Arbetsiden är oftast dygnet runt sju dagar i veckan. Det är inte lönt att säga att du ska vara ledig på måndag för att du arbetat hela lördag och söndag. Och nåde den mäklare som inte svarar i telefon när säljaren absolut vill ha tag på denne klockan nio på fredag kväll eller för den delen på måndag morgon klockan sju. Semester, jo mellan jul och nyår brukar det gå att få några dagar ledigt. Ok, mitt i storstaden med en väl etablerad firma så är det säkert annorlunda men majoriteten av kåren arbetar i en annan marknad.

Möjligen kan du klaga på mäklarfirmorna som vill ha betalt för det arbete de utför, men varför skulle de inte vilja det. Vill inte du ha betalt när du arbetar. Varför ska just mäklarkåren arbeta gratis. Det är sällan mäklarnas fel att bostaden inte säljs utan oftast beror det på att säljarna vill ha alldeles åt helsike mycket betalt för sin bostad som är mycket bättre än alla andras oavsett vad andra inklusive mäklaren tycker. Vet du hur mycket det kostar att starta upp en försäljning, det är inte få tusenlappar. Med en liten billig bostadsrätt eller villa i en mindre ort räcker det som säljaren betalar inte ens till uppstartskostnaderna.

Var och en säljare bestämmer själv om de vill anlita en mäklare eller ej, det finns ingen lag som säger att de måste det. Varför ska då inte den säljare som väljer att anlita en mäklare ta sitt ansvar och betala för det arbete han/hon som säljare känner sig behöva och som mäklaren faktiskt utför oavsett om bostaden i slutändan inte blir såld därför att marknadeninte är intresserad av en eller annan orsak.

tette
2012-02-10, 12:18
Det är absolut inte de enskilda mäklararna jag tycker något om. Tvärtom jag har arbetat fackligt i 17 år så jag vet att "felen" ofta ligger någonannanstans.
Enskilda mäklare sliter nog hund som alla andra yrkesgrupper.

Det jag vänder mig mot är snabba cash. Som kan förtydligas med att under senaste 10årsperioden har registrerade maäklare i Sverige ökat från 4500 till 6770.
70%.
Det är bara cheferna som uttalar sig i all media.
Politiker ställs aldrig till svars eller får några frågor.

snabba cash, utnyttja situationen blir sammanfattningen av all utförsäljning av allmännyttan/hyresrätter, där mäklarna bara är spelbrickorna.

realtor
2012-02-10, 13:33
Då förstår jag dig bättre och håller sannolikt också med dig. Det är bara det att jag blir så trött på all den kritik som allmänt förekommer mest för att det är enkelt att skylla på någon annan när man själv saknar kunskap, gjort en felbedömning eller helt enkelt en dålig affär.

Jag håller med dig om att det har definitivt utbildats alldeles för många mäklare de senaste åren men detta har varit en bra inkomstkälla för universiteten och många (unga) människor tror på möjligheten att ha ett glamoröst liv och att enkelt kunna tjäna stora pengar och förstår inte villkoren eller slitet som oftast ligger bakom varje affär.

Jag har också mycket kritik mot mäklarföretagen som utnyttjar de anställda ganska enkelt genom att alla arbetar på provision. T.ex. kan de ju anställa hur många som helst för att företaget ska se stort och märkvärdigt ut. Det kostar ju inget för arbetsgivaren om hälften av de anställda inget har att göra.

Definitivt behöver branschens villkor ändras, en fackförening hade inte varit fel men går sannolikt inte att förverkliga så länge drömmen om de stora pengarna finns och man tänker att avtal ska förstöra denna möjlighet.

Vad man också ska komma ihåg i sammanhanget är att Mäklarsamfundet och FMN, de organisationer som finns, inte är fastighetsmäklarnas utan förmedlingsföretagens organisationer.

Till sist kan jag också säga att, enligt min mening, branschen under de senaste åren förändrats på ett tråkigt sätt, till stor del just på grund av att utbudet av mäklare är större än efterfrågan. Visserligen leder det till att provisionen blivit lägre för säljarna, på gott och ont, men det har också lett till alla dessa fåniga "kringtjänster". Det som behövs i branschen är seriösa mäklare som är mycket duktiga i juridik och ekonomi inte högpresterande säljare. Då mår både mäklare, säljare och köpare bra.

Som du förstår av mitt alias så är jag i branschen eller rättare sagt har varit. I många år som egen företagare (utan anställda) och de senaste åren som anställd, men just det ovanstående har fått mig att bestämma att för mig är det "nya" sättet inte ett sätt som jag vill arbeta på vilket har fått mig att hoppa av tåget.

tette
2012-02-14, 18:29
Skriver här o hoppas någon av alla experter kan förklara min fråga.
Idag har man tydligen släppt senaste månadens bospriser upp2% inom tullarna i Stockholm men totalt ner 1%.

Bostadspriserna med allt vad det innebär är mycket viktigt för Svensk ekonomi.
Det är stor skillnad på att äga ett hus med mark och en bostadsrätt som innebär "rätten att bo i en lgh man "KÖPT"" på obestämd tid".

Jag har skrivit om att i Stockholm byggs det på en plats som heter Anneberg, 19 olika byggare slåss på ett litet område (HSB står över för första gången någonsin).
Meningen/diskussionen har varit senaste åren att travsveriges stolthet skulle flytta, för att ge plats till fler lyxlägenheter vid denna återupplivade Bällstaå.

Nu har dessa planer stoppats.
Det ingen talar om är väl att verkligheten har hunnit ikapp optimismen att bostadsrätter är framtidens stora guldåder.
Som jag upplyst tidigare finns det idag tusentals registrerade bostadsrättsföreningar. Som stannar vid registrering.

Puh till slut min fråga: lägenheterna vid Anneberg cirka 2000st som går ut på marknaden under en 3 årsperiod och som snittar 3-4 miljoner behandlas hur i försäljningsstatistik?

tette
2012-02-15, 17:41
Mäklaren Pernilla Lippert blev förra veckan "rikskändis då hon slog mäklarrekord med att sälja en 10kvm stor bostadsrätt för 1 250 000kr.

idag uttalar hon sig i Lokaltidningen Mitt i.

Mitt i tar upp antal "klick" på lyxbostadsrättssighter" där denna lgh varit topp 5 på Booli förra veckan.

"För det första är den välplanerad, helt renoverad och ligger bra till. Men det finns flera faktorer. Så små lägenheter är väldigt sällan till salu. Jag tror den lockar ungdomar som inte har råd med kontantinsatsen till större lägenheter"

GOsh är jag ganska säker på att långben skulle sagt?

Peter.E
2018-02-23, 16:54
Jag skulle inte använda mig utan mäklarofferter eller liknande offerttjänster. De ger ingen alls nytta för dig som vill sälja.

Gå in på www.borama.se och jämför mäklare där istället, där kan du se hur mäklaren presterat på tidigare försäljningar som liknar ditt.

Se till att kontakta många och ställ många frågor.