handdator

Visa fullständig version : Avloppsledning renovering i brf - Relining? - Renovera badrum samtidigt?

gömå
2011-08-28, 15:37
Vi funderar på att byta/relina avloppsstammarna i vår brf. Men är det ett alternativ att byta stammarna i badrummen efterhand som innehavarna gör vid sina badrum och sedan relina den vertikala stammen, "huvudstammen"?

Det känns som att detta är det mest ekonomiska alternativet. Men det kanske finns andra skäl till att inte göra så eftersom jag inte hört någon som gjort på detta vis.

Vad är era erfarenheter av avloppsstambyte, och vad tror ni om mitt förslag ?

Gusten
2011-08-28, 21:30
Jag har läst om att det förekommer att man i samband med badrumsrenovering passar på att byta golvbrunnens grenledning,
för att minska behovet av ingrepp i badrummet vid ett kommande stambyte.
Detta alltså om man inte vill vänta med badrumsrenovering tills det är dags för stambyte i föreningen.

perarner
2011-08-28, 22:59
I den förening jag bodde för ca 5 år sedan undersökte vi alternativ för relining. Husen var från mitten av 1940-talet och stammarna av gjutjärn. Vi genomförde kamerainspektion av ett antal stammar innan offertförfrågningarna gick ut. Det vi kom fram till var.

Köksavloppsstammar gick inte att relina överhuvudtaget, de var i för dåligt skick, antagligen p.g.a fett, matavfall och kemikalier.
Badrumsstammarna gick att relina, men inte utan "strumpa" eftersom stammarna i badrummen hade olika sprickor och skador som riskerade att spricka under högtryckstvättningen så pass att det inte skulle räcka med epoxisprutning för att täta.Det fanns även någon form av relining som kan användas på golvbrunnar men jag minns inte om dessa relinades eller byttes.

Det har säkert hänt en hel del med tekniken på 5 år, men att göra en kamerainspektion kan vara värt pengarna.

totiki
2011-08-29, 11:40
Vi funderar på att byta/relina avloppsstammarna i vår brf. Men är det ett alternativ att byta stammarna i badrummen efterhand som innehavarna gör vid sina badrum och sedan relina den vertikala stammen, "huvudstammen"?

Låter som en bra idé. Vertikala ledningar är oftast i mycket bättre skick än horisontella. Givetvis måste man filma ledningarna så att det inte blir ett onödigt ingrepp, avseende skick.

Den stora faran dock, som det är lätt att glömma, är de ledningar som ligger under ert källargolv och leder till huvudbrunnen. Glöm inte dessa.