handdator

Visa fullständig version : Styrelsen renoverar "utvalda" (egna) badrum på eget bevåg, utan stämmobeslut, i brf

Davidgoliat
2011-08-18, 01:00
Vår fastighet ombildades för ca 1 år sedan. Vid budgeten för ombildningen så ingick ett stambyte. Efter köpet granskades dock stammarna närmare och man beslutade att det räckte med en så kallad relining och att det inte skulle bli något stambyte. Så långt är väl allt ok...

Nu har det gått ett halvår och styrelsen har plötsligt på eget bevåg bestämt att, trots det avskrivna stambytet, bekosta renoveringen av 4 medlemmars badrumsrenoveringar för att dom anser att de är i så "dåligt skick" Varav det ena badrummet självklart "råkar" vara kassörens badrum!

Det står inget om det här i den ekonomiska planen. Styrelsen har inte ens kollat hur alla medlemmars badrum ser ut utan de har bara godtyckligt valt ut dessa fyra medlemmars badrum. Styrelsen har heller inte meddelat oss medlemmar att det är vi som betalar. Jag fick veta det av en slump och har väl berättat det för 20% av medlemmarna, resten tror jag inte ens vet om något.

Jag har redan bekostat min badrumsrenovering för egna pengar och har ingen lust att bekosta andras! Får det verkligen gå till så här!?
Vad kan man göra åt saken?

Gusten
2011-08-18, 08:13
Är det för sent att stoppa renoveringarna ? Om styrelsen menar allvar
med beslutet kanske man med stöd av minst 10 % av medlemmarna
kan sammankalla till en extrastämma för att besluta i frågan.

Om renoveringarna genomföras på föreningens bekostnad genom enbart styrelsebeslut
så torde styrelsemedlemmarna personligen bli skadeståndsskyldiga gentemot föreningen.

Harald
2011-08-18, 08:54
Detta är helt åt skogen!

Begär genast en extrastämma av styrelsen, får du inget gehör, vänd dig till länsstyrelsen. Du måste ha 10 % av medlemmarna bakom begäran.

Inga badrum får under några som helst omständigheter renoveras på medlemmarnas bekostnad utan stämmobeslut! Och för att få ja i stämma, gäller likabehandlingsprincipen, dvs ALLA badrum, eller INGA badrum!

Agera snabbt, innan det har kostat för mycket pengar. Hinner föreningen lägga ut pengar, och stämman beslutar att inga andra badrum skall renoveras, så skall dessa fyra återbetala vartenda krona till föreningen.

Om stämman beslutar att ALLA ska få nya badrum, ja då blir det ju lika, men förtroendet är förbrukat och hela styrelsen skall avsättas och ersättas med nya ledamöter omgående.

Davidgoliat
2011-08-18, 15:27
Ja nu har renoveringarna redan börjat. Har konfronterat styrelsen som då gick i försvar med att styrelsen tänkt renovera allas badrum över en tidsperiod på 5-6 år. Jag har redan renoverat mitt badrum så det är jag naturligtvis inte intresserad av. När jag påpekade det så sa styrelsen att jag har rätt att få det renoverat igen om jag vill... Suck...

Låter bara som dåliga ursäkter och 5-6 år...? Ska vissa behöva vänta 5 år och andra få det gjort nu. Verkar helt sjukt i mitt tycke. Ska försöka få till en extrastämma, får se hur det går.

tette
2011-08-18, 20:09
Att styrelser kan göra som det beskrivs här är helt och hållet HSB och Riksbyggens fel. De har nu i cirka 80 år lyckats låta maffiametoder råda i bostadsrättsfrågor. Tänk till lite och skänk en tanke på admin som började med denna sida för 7 (?) år sedan. Det har bidragit till att det idag finns några % som kan läsa om de maffiametoder som råder i bostadsrättsföreningarna.

Man ska se bakåt för att komma framåt. Cheferna för HSB och Riksbyggen arbetade fram bostadsrättslagen som sedan kompisarna Socialdemokraterna och Riksdagen beslutade om 1991. En lag som aldrig prövats mer än i skitsaker.
Förlikningarna är många med tysta tungor som resultat och mycket juridiska intäkter till uslingarna.

Bara sanningen och gräsrotsnivåavslöjanden och massprotester lär ändra på denna vildavästernbransch.
När blir ämnets fråga stoff för tidningarnas i andra fall undersökande murvlar?

Harald
2011-08-18, 20:49
Ja nu har renoveringarna redan börjat. Har konfronterat styrelsen som då gick i försvar med att styrelsen tänkt renovera allas badrum över en tidsperiod på 5-6 år. Jag har redan renoverat mitt badrum så det är jag naturligtvis inte intresserad av. När jag påpekade det så sa styrelsen att jag har rätt att få det renoverat igen om jag vill.
Skit samma vad de säger. Inte ett smack får göras på medlems eget ansvarsområde för föreningens gemensamma pengar, utan att stämman gett tillåtelse.

Kräv extrastämma, polisanmäl och prata med länsstyrelsen om du inte blir kallad till extrastämma inom en vecka!

Var är det någonstans? Känner för att åka dit och läsa BRF-lag och stadgar för din inkompetenta styrelse!

Davidgoliat
2011-08-18, 21:07
Det har hela tiden varit min uppfattning, det finns inte ett ord om det här i den ekonomiska planen för föreningen. Men styrelsen har väl "bytt ut" planerna på stambyte mot det här, välgörenhetsrenovering för bättre behövande! Kan ju inte vara ok att fatta såna här stora beslut över huvudet på medlemmarna.

Ja jag ska försöka samla ihop tillräckligt många medlemmar för en extrastämma. Tyvärr så är många här i föreningen konflikträdda och vet inte hur lagarna fungerar men 10% ska jag nog få ihop!

Ja, du får gärna läsa lagen för styrelsen! :) Det är i Solna, en relativt liten förening med knappt 40 lägenheter.

ELS
2013-06-01, 10:28
Bor i en liten förening med 25 bostadsrättsradhus. Vi har haft fuktskada i sovrummet och föreningen bekostade borttagning av garderober och ytskikt men sen fick vi själva betala isolering och gipsskivor. Vi tyckte att föreningen skulle betala återställning av väggen med icke, det är den boendes skyldighet fick vi veta. Av en händelse råkade jag få veta att kassören har renoverat badrummet och beställt och låtit föreningen betala gipsskivor mm. Då var det inte frågan om att den boende skulle betala själv. Fy fan

totiki
2013-06-01, 10:35
Det låter helt fel. Finns det ytterliggare information?

Korsdraget
2013-06-01, 13:04
Ja herregud så folk bär sig åt och får bära sig åt.

Revisors skyldighet att anmäla, var är anmälan?
Om inte sker ett bokföringsbrott framför ögonen på ägarna.

Bedrägeri?
Trolöshet mot huvudman? Skadestånd: §§ 1-3
Förskringing?

Jag tar mig för pannan och tänker: vem tål sånt?

Ursäkta min okunskap i svenska språket./korsdraget:(

Cicarella
2013-08-22, 10:54
Styrelsen spelar en viktig roll, kan du hitta en balans för att kommunicera, för att uppnå win-win.:3: