handdator

Visa fullständig version : Fuktskada i 4 år gammalt badrum, vad gäller i brf?

Cooldrink88
2011-07-01, 21:39
Upptäckte sprickor i duschörnan i badrummet, kontaktade mitt försäkringsbolag och försäkringsbolaget sa att jag skulle anmäla detta till föreningen. Gjorde detta och föreningen anlitade ett bolag som gjorde en fuktmätning. De upptäkte förhöjda nivåer av fukt.
Mitt försäkringsbolag säger att försäkringen inte gäller när tätskiktet brustit.

Eftersom huset och badrummet bara är ca 4 år gammalt så borde det gå på garanti tänkte jag och försäkringsbolaget kontaktade PEAB som sa att de kunde byta de spruckna plattorna. Men det fixar ju inte läckan i tätskiktet. PEAB sa, vi målar på tätskikt när vi byter platterna. Så kan man väl inte göra tänkte jag, men om de lämnar en skriftlig garanti så ok. Det vägrar PEAB att göra.

Nu händer ingenting, styrelsen säger att PEAB skjuter upp möten och jag tror inte föreningen gör något. Känns som de försöker vänta ut mig.

Vad kan jag göra?
Hur går man tillväga för att anlita en jurist och är det värt det?

Harald
2011-07-02, 00:04
Eftersom huset bara är 4 år gammalt finns det fortfarande ett partsförhållande mellan föreningen (vilken företräds/representeras av styrelsen) och entreprenören.

Det åligger därmed föreningen att utkräva åtgärd, i enlighet med de garantivilkor man avtalat om.

Du ska endast behöva vända dig till föreningen med andra ord.

Föreningen ska ge PEAB en tidsfrist för åtgärdande, ex 3 veckor. Underlåter PEAB åtgärdande inom denna tid, får föreningen låta reparera skadan och fakturerar sedan PEAB samma belopp som föreningen tvingats ligga ute med.

Underlåter föreningen att agera inom rimlig tid (också 3-4 veckor), och inte svarar dig eller hjälper dig, äger du rätt att själv åtgärda skadan, varpå du kan vidarefakturera din förening samma belopp. Här riskerar PEAB att gå skadeslös på grund av styrelsens flathet. Om detta händer så upplys stämman om ärendet, och avkräv ansvar av sittande ledamöter samt byt ut dessa.

Klart. Skitenkelt i teorin alltså.

Cooldrink88
2011-07-02, 09:45
Var vänder man sig för juridisk hjälp i en sån här fråga och vad kan det kosta? Känns bättre och man får säkert bättre respons om man har en jurist i ryggen.

Admin
2011-07-02, 13:25
Mitt försäkringsbolag säger att försäkringen inte gäller när tätskiktet brustit.
Försäkringsbolag ska man aldrig lita på.
Försäkringsbolag drar sig tyvärr inte för att ljuga eller i alla fall för att förvanska sanningen.
Fråga dem var det står i försäkringsavtalet att försäkringen inte gäller när tätskiktet brustit.

Några grundregler när det gäller försäkringsbolag:
Du måste alltid ifrågasätta vad försäkringsbolaget säger och du måste alltid ställa dem mot väggen och du ska aldrig acceptera vad de säger först.

Om det skulle vara så att försäkringsbolaget kräver att tätskiktet ska vara helt för att det ska klassas som vattenskada så har försäkringsbolaget säkrat sig mot i princip alla vattenskador och kostnader för detta.

Men som Harald säger här så är detta inte ditt problem utan det här ska styrelsen sköta på egen hand.

Om du ska anlita en jurist i detta läge så är det alltså för att rikta krav mot styrelsen.
En jurist kostar ca. 1.500 kr/timme, och det finns få som kan något om detta.

Cooldrink88
2011-08-23, 14:33
Jag har pratat med Bostadsjuristerna (http://www.bostadsjuristerna.se/) och de sa samma sak som sagts här att kraven ska riktas mot föreningen och inte PEAB. De föreslog att man skulle börja med ett kravbrev och sedan, om det krävs, ta föreningen till tingsrätten. Men de trodde inte det skulle behövas. Sedan sa de att man kan uttnyttja rättskyddet i hemförsäkringen för att stå för större delen av ombudskostnaden. De tar lite drygt 2.000 kr/timmen.

Vad tror ni om det och är det någon som har någon erfarenhet av denna juristbyrå?

Nybörjare
2011-08-23, 19:19
Eftersom det är obligatorisk byggaranti i Sverige på 5 år, är det entreprenörens skyldighet att åtgärda felet utan kostnad. Du får kontakta styrelsen igen och fråga vad det har gjort åt det. Be att få namnet på kontaktpersonen på PEAB och kopior på deras korrespondens med dem. Du måste ju kunna planera din tid när de behöver komma in i lägenheten. Samtidigt får du veta att ditt ärende inte "sitter fast" hos styrelsen.

Du ska inte behöva anlita advokat för det här. Det är helt styrelsens ansvar och skyldighet att se till att det händer något.

Harald
2011-08-23, 22:43
Det är bara jurister som vill hamna i tingsrätt.

Välformulerade brev funkar för det mesta för vanligt folk.

Om du skriver att nu har du väntat så och så, och nu ger du dem 3 veckor att svara hur de tänker agera, så har du rätt underlag om det senare blir en tvist.

Vänta med juristerna.

Cooldrink88
2011-08-24, 09:53
Jag har pratat med både förvaltaren och styrelsen i flera månader, men det händer inget. Även "hotat" med att anlita jurist. Förvaltaren har lagt ner och säger att jag ska prata med PEAB direkt och styrelsen säger bara att det tar tid osv. Om de inte lyssnar på mig när jag pratar med dem direkt (och via e-post) varför skulle de bry sig ifall jag skriver ett brev? Om brevet kommer från en jurist ligger det lite mer tyngd bakom. Juristen trodde inte heller att det skulle behöva gå till tingsrätten.

Enligt förvaltaren så har jag haft min chans för att PEAB skickade en plattsättare hem till mig för att byta de trasiga plattorna. Jag skickade iväg honom eftersom det inte fixar tätskiktet, och det var ca 8 månader sedan.

Nybörjare
2011-08-24, 13:30
Ja, man kunde ju hoppas på att det räckte med att prata med styrelsen.:11:

Harald har helt rätt. Skriv ett brev där du talar om hela processen hittills. Tag med felet, olika tidpunkter, förslag till åtgärd från PEAB, kontakterna med styrelsen mm. Ju fler detaljer desto bättre.

Begär sedan, som Harald föreslagit, en tidpunkt då du vill ha besked om hur de agerar/agerat och vad som förväntas hända (och när)

Skicka brevet rekommenderat, så blir det inte så lätt att glida undan och komma med en massa undanflykter.

Cooldrink88
2011-08-24, 23:00
Vad ska jag skriva i brevet ska hända efter 3 veckor i så fall?

Jag har all e-post korrespondens och det är skriftligt och där finns detaljerade brev.

Känns fortfarande värt att skriva ett kravbrev tillsammans med en jurist får att få tyngd.

Harald
2011-08-25, 10:51
Ursäkta, men nu begriper du ingenting.

Tar du in en jurist nu, så börjar du på noll. Det enda du har är ju muntliga grejjer och lite mejl. Alltså, det kommer INTE gå fortare, eftersom juristen kommer börja med att skriva dessa brev åt dig, och det kommer att kosta dig massa pengar.

Ska man ta in en jurist, ska man HA ett case.

Man tar inte in en jurist för att SKAPA ett case.

Skriv nu dessa brev, var lite myndig i tonen, och funkar inte detta, då har du material som juristen kan jobba med.

Sandlådan
2011-08-26, 16:56
Vad ska jag skriva i brevet ska hända efter 3 veckor i så fall?

Känns fortfarande värt att skriva ett kravbrev tillsammans med en jurist får att få tyngd.

I brevet ger du styrelsen en tidsfrist på säg tre veckor att åtgärda felet i ditt badrum. Du ska också skriva att om de inte vidtagit åtgärder när tidsfristen löpt ut så kommer du att själv åtgärda felet på föreningens bekostnad, dvs du kommer att skicka fakturan till föreningen.

Om du känner dig mycket osäker på hur du skall formulera brevet kan du naturligtvis anlita jurist. Räkna med att det kostar 10 000 kr om du anlitar en advokat (i Stockholm).

Personligen tycker jag att det är meningslöst att skicka rekommenderat brev eftersom föreningen kan strunta i att lösa ut brevet.
Det viktiga är att du ser till att hela styrelsen verkligen nås av innehållet i brevet och det gör du enklast genom att lämna brevet i styrelsens brevlåda samt i alla styrelseledamöters egna brevlådor.

För att du ska ett klarare bevisläge om du måste stämma föreningen på kostnaderna för badrummet senare bör all kommunikation mellan dig och föreningen ske skriftligt.
Då kan det inte bli något tjafs om vem som sa vad.