handdator

Visa fullständig version : Vattenskada från takfönster i brf, vem ansvarar?

clabbe
2011-05-09, 15:33
Vi har just flyttat in i vår nya brf. Där är vinden inredd av förra brf-havarna med bl a takfönster. Föreningen har 4 vindar som alla har samma fönsterkonstruktion. Vi har nu upptäckt en skada som ser ut att bero på vatten som runnit in mellan tak och takfönster.
Är det föreningens eller den enskilde bostadsrättshavarens ansvar att reparera skadan?

Admin
2011-05-09, 16:34
Vem gjort arbetet? Garanti kvar från dem som fixat vinden?

Utifrån kommande vatten kan jag inte se annat än att det är brf:en som är skyldig att åtgärda.
Arbetet måste ju ha skett med föreningens tillstånd och med föreningens kontroll.

clabbe
2011-05-09, 16:35
Nybygge? Garanti kvar i så fall?
Utifrån kommande vatten kan jag inte se annat än att det är brf:en som är skyldig att åtgärda.

Huset är gammalt men fönsterinstallationen gjordes 2010. Det borde väl finnas en garanti på den biten i alla fall.

Admin
2011-05-09, 16:38
Ja, är det så nytt måste det vara den som gjort arbetet som är skyldig att åtgärda problemen (som ju då kan finnas även för andra bostadsrättshavare).

Harald
2011-05-09, 21:59
Enklast är om föreningen kontaktar säljaren, och ber honom göra om installationen riktigt. Föreningen ska besiktiga utförandet. Alla kostnader till säljaren.

Vill inte säljaren, så måste föreningen åtgärda. Gör det och skicka alla fakturor till säljaren. Betalar han inte så gå till inkasso. Funkar inte det så får föreningen stämma honom i domstol. Borde leda till en förlikning.

clabbe
2011-05-13, 22:26
Bygget är inte garantibesiktigat än. Det ska göras i sommar. Jag återkommer om hur det går i denna sak. Tack för goda råd så länge.