handdator

Visa fullständig version : Boreda billigast att bo i brf

tette
2011-05-01, 19:49
Källa Boreda
I Stockholm kommun finns det 7 623 bostadsrättsföreningar. Den genomsnittliga årsavgiften för bostadsrättsföreningar i Stockholm kommun är 553 kr / m2 BOA.
I Malmö kommun finns det 1 414 bostadsrättsföreningar. Den genomsnittliga årsavgiften för bostadsrättsföreningar i Malmö kommun är 592 kr / m2 BOA.
I Sundsvall kommun finns det 298 bostadsrättsföreningar. Den genomsnittliga årsavgiften för bostadsrättsföreningar i Sundsvall kommun är 626 kr / m2 BOA.

I Linköping kommun finns det 305 bostadsrättsföreningar. Den genomsnittliga årsavgiften för bostadsrättsföreningar i Linköpingl kommun är 612 kr / m2 BOA.

Är Stockholm billigaste orten att bo i brf???

liqwid78
2011-05-01, 22:26
Din frågeställning eller antagande stämmer inte med den statistiken du hänvisar till dvs. det är en tolkningsfel.

Svaret blir: Nej, Stockholm är inte billigaste att bo i BRF.

För att kunna bevisa det antagande så måste du lägga till i denna relation minst följande beroende: kr/kvm, isolera analysen i olika årtal dvs. när föreningen bildades, privata årslöner, etc.

tette
2011-05-01, 23:27
ja liqwid du har en del rätt, även om jag har svårt att fatta vad privata årslöner har med avgiften att göra.
http://boreda.se/Brf/Solna/Default.aspx
Boredas information är rätt intressant.
Om man kollar förening för föreningen så får man information hur många bostadsrätter som är till salu just nu.
Detta ställer jag mig undrande till hur de kan ha kontroll på?

Hur de kan sammanställa kostnader och diagram ställer jag mig också frågande till då de endast kan utgå från årsredovisningar (hur de nu får tillgång till dessa (många blir det).

Boreda
2011-05-02, 15:36
Hej,

Vad roligt att ni uppmärksammar Boredas information.

Boredas databas är Sveriges största med information om bostadsrättsföreningar. Information kommer mycket riktigt från föreningarnas årsredovisningar vilka vi årligen samlat samlat sedan 2006.

Gällande objekt till salu har vi ett samarbete med ett företag som samlar och presenterar objekt till salu.

liqwid78
2011-05-02, 23:31
Tette, årslönerna kan påverka priset eftersom i vissa kommuner tjänar man mer än andra inom samma yrkesgrupper då kan det påverka priserna. Men visst, det kan vara dyrare att bo där med. Det kan vara så att årslönerna är oviktiga men det kan vara bra att motbevisa påståendet :)

I övrigt tycker jag att Boreda en meningslös tjänst. Patetisk att de regristerar sig på denna sida endast för att kommentera ett inlägg! Jag ser inga fördelar för den enskilda köparen/säljaren att använda en tjänst som kostar pengar och ger inte något värde. Om man köper så kollar man upp den enskilda BRF. Årsredovisningar och stadgar finns gratis. kr/kvm kan man räkna fram själv. Övrigt statistik kan man hämta gratis på hemsidor som hemnet, booli, etc.