handdator

Visa fullständig version : Relining i brf - Vilken metod är bäst?

Vadsten
2011-04-29, 16:28
Jag undrar om det finns någon reliningmetod som är bättre än någon annan?
Vid anbudsförfrågningar hävdar alla företag att just deras metod är bäst och jag står och väljer mellan två företag som har olika material, dvs Polyuretan kontra Polyester. Är något bättre än det andra ur miljöhänsyn, hållfasthet?

Kalle Karlsson
2011-04-29, 18:41
Min rekommendation är att du tittar tillbaka några år så finns flera liknande fall som ditt. t.ex 20 maj 2008, 6 april 2009 och 15 okt 2009. Här finns mycket att studera.

tette
2011-04-29, 20:20
Det vore kanske på sin plats att bostadsrättshavare hjälper varandra.
Om bostadsrättsorganisationerna (hsb riksbyggen och sbc) vore värda namnen skulle de t.ex. ha information om relining så att den styrelse som står inför renovering av sina stammar kunde få information.
Men icke säger Nicke, för då skulle inte hsb riksbyggen och sbc bara kunna kopiera lite handlingar och ta ut fullt konsultarvode.

Att de inte fått konkurrens från några seriösa företag som vill väl, men ändå tjänar pengar är mycket underligt.

Tyvärr är det ju så att alltför många styrelseledamöter inte väljer att sätta sig in i det arbete de har ansvar för. Om så vore fallet skulle vi snabbt ha några bostadsrättskunniga. Men de allra flesta sitter bara på sina utslitna stolar och låter organisationerna göra jobbet.

Prova och ring några bostadsrättsföreningar som gjort en relining och be om lite tips.

Information från hemsidan hörandes till Nrf Bygatan.
Inte mycket hjälp, och vad betyder detta?
"Tillägg våtutrymmen/badrum
Bygatan har genomfört en så kallad "relining" av samtliga rörledningar som tillhör våning 1-5.
Detta medför till skillnad från ett traditionellt stambyte att om man köper en lägenhet som inte
har restaurerats sedan uppförandet av byggnaden så finns där inget skyddande våtskikt i badrummen.
Det innebär att man enbart får använda badkar i dessa lägenheters badrum.
Man får alltså inte installera en dusch."