handdator

Visa fullständig version : Stulna cyklar på Blocket.se

Admin
2011-04-13, 22:35
Hör inte direkt till bostadsrättsämnet i detta forum (mer än om någon har tips på hur man ska kunna säkra sin cykel på bostadsrättsområdet), men jag är så jäkla trött på att få mina cyklar stulna så jag lägger ut detta inlägg här ändå.

Läs; Stulna cyklar på Blocket (http://hotpot.se/blocket-stulen-cykel.htm)

ÖPPEN FRÅGA TILL BLOCKET.SE
När jag går igenom cykelannonserna på Blocket så hittar jag idag upp till 15 cyklar i Malmö som med stor sannolikhet är stulna (+ en efterlysning av en f.d. cykelägare som såg sin stulna cykel säljas på blocket för någon dag sedan).
Blocket är därmed högst delaktig i häleri!
Av vilken anledning understödjer Blocket cykelstölder (vilket tycks ske i särskilt stor omfattning i Malmö) på detta sätt när det enkelt skulle kunna stoppas/reduceras kraftigt med krav på att ramnummer måste anges i annonsen?

Mr Magoo
2011-04-13, 22:46
Hör inte direkt till bostadsrättsämnet i detta forum (mer än om någon har tips på hur man ska kunna säkra sin cykel på bostadsrättsområdet), men jag är så jäkla trött på att få mina cyklar stulna så jag lägger ut detta inlägg här ändå
Våra områden ser ju självklar olika ut, vi har förmånen att ställa in cyklarna i våra garage, vilket underlättar att dom inte blir stulna.

Admin
2011-04-13, 22:58
Ja, jag misstänker att inlåsning av cykeln är det enda sätt som fungerar någorlunda.
I min egen brf finns det ett högt buskage som gör att cykeltjuvarna kan arbeta fritt bakom denna utan att riskera att bli upptäckta. Och även om belysningen förbättrats en aning för några år sedan så är det för cykeltjuvarna mysigt dunkelt där, vilket naturligtvis också underlättar brottsliga gärningar.

Dessutom vill styrelsen inte bereda plats för de cyklar som finns i föreningen, vilket innebär att många cyklar måste ställas utanför cykelställen, utan möjlighet att kedja fast cykeln vid en stolpe eller något annat fast föremål.

Det ligger alltid avklippta lås och skräpar lite här och var.

Föreningen tvärs över gatan har löst problemet genom att cyklarna ställs in i gallerburar på gården. Problemet är att det kostar och alla medlemmar som vill ha en bur får betala hyra för denna... minns inte vad det kostar, men har för mig att det är en ganska avskräckande summa för den som inte har den dyraste cykeln.

Mr Magoo
2011-04-13, 23:12
Var med i en samfällighet innan vi flyttade till vår br. Då skapade vi som du beskriver en "gallerbur" för områdets cyklar, där områdets 18 bostäder betalade en gemensam kostnad för detta. Fungerade jätte bra, varför skall det vara så svårt i brf föreningar?