handdator

Visa fullständig version : Min brf/styrelsen vill inte ha med min fuktskada att göra?

Bror
2011-04-05, 16:15
Jag upptäckte i augusti 2010 att det rann vatten från min granne ner i mitt skafferi. Det visade sig att man kopplat ett rör fel vid en renovering i lgh ovanför mig. Han som renoverat lägenheten hade flyttat därifrån men han tog på sig att fixa skadorna. Efter att Humidus (avvuktning och fuktutredning) varit här och dömt ut golv samt delar av väggar och rekommenderat en omedelbar avfuktning, så gjorde styrelsen.... ingenting. Jag jobbar väldigt mycket och har alldeles för lite tid för att sätta mig in ordentligt i detta men jag tycker det som min brf nu säger till mig känns konstigt.

Ansvaret ska helt och hållet belastas den frånflyttade borättinnehavaren och han ska bestämma att det är firman som kopplade fel när han renoverade som ska fixa mina skador? Alltså gräva upp hela golvet, osv. Undrar om inte jag har NÅGOT att säga om detta? Försäkringsbolaget sa först att det lät märkligt men efter att de pratat med ordföranden i brf så skrevs mitt ärende av.

Jag undrar vad jag har för rättigheter i detta? Vad jag kan kräva av brf? Vad är anledningen till att föreningen så uppenbart försöker slippa allt ansvar?

:15:

Gusten
2011-04-12, 08:50
Ett fall med läcka i duschutrymme har varit uppe i domstol för ca tre år sedan.
Har för mig att föreningen fick stå för skadorna i den underliggande lägenheten.
Sedan fick föreningen i sin tur vända sig med skadeståndskrav till den avflyttade medlemmen som orsakat läckan.

totiki
2011-04-12, 10:23
Jag tycker det är för lite info för att kunna svara.
Finns det ingen motivering från ditt försäkringsbolag eller styrelsen till deras ställningstagande? Som privatperson kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden vad det gäller din försäkring och att förs. bolaget inte handlar.

Konstigt att föreningen inte oroar sig över pågående läcka?

Harald
2011-04-12, 20:55
Här gäller det att vända sig till rätt PART.

Du vänder dig till föreningen och anmäler skadan.

Föreningen åtgärdar, och skickar räkning till nuvarande ägare av den felande lgh.

Denna bostadsrättshavare skickar kravet vidare till den som sålde lgh till honom.

Han betalar, eller inte varvid nuvarande ägare åker på att betala.

Om föreningen inte gör något, åtgärdar du skadan själv.

Kravet (dina kostnader för det som föreningen ansvarar för) skickar du till föreningen.

Föreningen skickar dessa vidare till nuvarande ägare/skadeorsakslgh.

Kravet (dina kostnader för dina ytskikt) skickar du till din nuvarande granne.

Din nuvarande granne har nu fått båda kraven.
Han kan välja att betala, eller så skickar han vidare dessa till den tidigare ägaren. Han kan välja att betala.

Vill ingen betala, blir det så här:

Nuvarande ägare kommer jagas med blåslampa (inkasso m m) rörande föreningens kostnader. Han äger ju idag ansvaret för det "inbyggda felet".

Och du kommer få stå för dina ytskikt själv, eftersom du står, enligt lag och stadgar, för underhållsansvar (och därmed risken) för dessa delar, oavsett vem/vad som orsakade skadan.
Enda undantaget är om det är föreningens vattenledningsrör som orsakat skadan, men har medlem (kvittar vilken ägare) kopplat på föreningens system, så gäller inte undantaget, utan den som för tillfället "äger" denna lgh äger underhållsasvar på denna delen.

Glasklart, som alltid i brf....

totiki
2011-04-13, 12:02
Harald! Vad är det för vits med att åtgärda sitt eget badrum när läckan fortsätter att pågå i lgh ovanför?