handdator

Visa fullständig version : Litar inte på blivande ordförande

lianeh
2011-04-04, 10:48
Jag satt med i styrelsen ett tag för något år sedan. Hon som då satt som ordförande var engagerad, men också väldigt labil. Sedan hon avgick i affekt på årsstämman förra året har hon försökt att komma tillbaka och nu ska andra extrastämman hållas på grund av hennes försök att återta sin plats i styrelsen. Hon är extremt manipulativ och kan verka trevlig - men hon är också områdets häxa som skriker åt barnen och skäller ut sina grannar för att "de tittar konstigt".

Jag misstänker att hon har någon typ av psykiska besvär. Dessutom tror jag att hon har tagit pengar från föreningen, men kan inte bevisa något Det här gör att jag inte tycker att hon är lämpad att sitta i en styrelse som ska besluta om saker som rör min investering.

Hon jobbar ju som sagt ganska hårt på att få komma tillbaka till styrelsen och går på nyinflyttade för att få sina 10% till extrastämma. Sedan ljuger hon friskt om hur sittande styrelse har misskött sig. Kan jag göra något för att hon inte ska komma tillbaka?

Admin
2011-04-04, 11:08
Ja, vad du kan göra är främst att förbereda dig till stämman så att du kan argumentera för att denna person inte kommer tillbaka i styrelsen.

Försök gärna få stöd innan stämman från en eller flera andra medlemmar.

Även om denna person kanske inte är så trevlig så undvik personangrepp utan försök vara så saklig som möjligt.

Om det finns en valberedning i föreningen så kan du diskutera frågan med dem.

lianeh
2011-04-04, 11:34
Tack för snabbt svar! Det är väl egentligen ingen som vill att hon ska komma tillbaka så stöd för det har jag, men alla är rädda för henne och vågar därför inte stå upp mot henne. Är inte ens säker på att hon skulle kunna få ihop folk till en egen styrelse.

Vet inte om jag vågar ställa mig upp på stämman och "gå emot" henne, men valberedningen är inkopplad så i bästa fall kan sittande styrelse få sitta kvar.

Hon går själv mycket på personangrepp och så lågt vill jag inte sjunka. Tänker mest att om hon behöver 10% för att få till en extrastämma kanske det skulle räcka att 10% är emot henne i styrelsen?