handdator

Visa fullständig version : Elritningar för lgh i brf

Marcell
2011-03-22, 12:00
Hej,

Har nyligen köpt en lägeneht och kommer att flytta in inom kort. Jag har anlitat byggare som kommer göra om lägenheten till en 3:a då den är utforamd som 2:a idag. Det är inget större arbete som ska göras förutom en vägg som ska upp. Dock skulle ajg vilja ha el i den väggen och har frågat styrelsen om de kan tillhandahålla elritningar för lägenheten. Svaret på detta var att de inte har några ritningar över detta.
Fråga: är inte styrelsen skylldig att inneha och tillhandahålla denna information till mig som bostadsrättsinnehavare? Om inte hur kan ajg gå tillväga för att få tag på elritningaran.
MVH
Marcell

totiki
2011-03-22, 14:30
Föreningen, inte styrelsen, har den dokumentation som medföljt inköpet av fastigheten. Är fastigheten äldre finns inga ritningar alls. Är den modern kan det mycket väl finnas ritningar över elinstallationer. Säger styrelsen att föreningen inte har några ritningar kan du säkert lita på det. Det finns ingen skyldighet att tillhandahålla sådana ritningar.

Det kan finnas på stadsbyggnadskontoret, men det finns inga garantier för det. Det beror som sagt var på byggnadens ålder.

Trötter
2011-03-22, 15:41
Om du anlitar en erfaren elektriker för att utföra installationen, då är jag övertygad att denne kan analysera eldragningen i bostaden och komma med en vettig lösning på installationen.

Elinstallationer i fastigheter/bostäder är inte så komplicerade. Det brukar vara relativt enkelt att utreda genom titta på var dosor och el central/propp skåp är placerade och dra slutsatser för hur man på bästa sätt ska komplettera el installationen för att passa till behovet.

kluringen
2011-03-22, 15:51
Håller med Trötter. Du behöver inga riktningar för den enkla installationen som avses. Elektrikern klarar det bra ändå.

totiki
2011-03-23, 21:40
Ta dit elektrikern före byggaren så inga misstag begås innan elektrikern skall dit.