handdator

Visa fullständig version : Användning av föreningens pengar till badrumsrenovering i lgh?

Peter_Peter
2011-03-21, 10:58
Jag har precis flyttat in i en BRF där man har ett antal miljoner i kassan som föreningen tänkt använda för badrumsrenoveringar. Anledningen är att vid ombildningen fanns en plan från den förra ägaren att renovera badrummen 2016.
Många i föreningen vill renovera badrummen men inte alla. Min fråga är om föreningen får bekosta en renovering av badrummen med gemensamma pengar om inte alla är med på det? Pengarna är inte formellt avsatta/fonderade till detta.
Känns spontant bättre att betala ut pengarna till medlemmarna så att de som vill kan använda ROT-avdrag. Någon som vet vad som gäller?

Trötter
2011-03-21, 11:42
Villkoren för att genomföra underhåll och ombyggnad i medlems bostad samt tillhörande delar, är behäftad med vissa regler, som föreningen bör följa.

Det som krävs i ert fall är att en stämma fattar beslut om att genomföra renovering av badrummet. Vid denna stämma bör detta beslut vara enhälligt, med 100% närvaro.

Om inte samtliga medlemmar är närvarande ska de medlemmar som inte närvarade informeras och ge sitt skriftliga medgivande till badrumsrenoveringen/ombyggnaden.

Om inte samtliga medlemmar ger sitt samtycke, då har föreningen/styrelsen möjlighet att vända sig till hyresnämnden för att få frågan prövad.

Jag vill starkt avråda från att ersätta vissa medlemmar som vill renovera sina badrum, det är inte förenligt med författningen. Det som kan finansiera enskilda medlemmars renoveringsbehov, är eventuell behållning i inre underhållsfond. När man ser på underhållsansvaret i badrum/våtutrymme, då är det bostadsrättshavaren som har det, och ska således själv bekosta underhållet. Omfattningen av detta brukar som regel vara ytskikt, porslin, armaturer, mm. Men kommer man överens om att genomföra underhållet gemensamt i alla bostäder då kan man gör detta med föreningens samlade medel.

totiki
2011-03-21, 12:51
Min fråga är om föreningen får bekosta en renovering av badrummen med gemensamma pengar om inte alla är med på det? Pengarna är inte formellt avsatta/fonderade till detta.
Känns spontant bättre att betala ut pengarna till medlemmarna så att de som vill kan använda ROT-avdrag.

Frågan är omöjlig att svara på. Att det ligger pengar i kassan betyder inte att föreningen inte kan ha andra skulder, lån eller liknande, som det kan vara bättre att intressera sig för.

Skicka en motion till styrelsen om att det är dags för föreningen att ta upp frågan på stämman om badrumsrenovering/stambyte o s v. enligt underhållsplanen.

Att dela ut föreningens medel till medlemmarna utan att alla aspekter rörande fastigheternas skick och underhåll är belysta innan anser jag vara en dålig idé.