handdator

Visa fullständig version : Fuktskadat fristående förråd i brf

kusen
2011-03-12, 16:36
Det luktade i förrådet och fanns vattensamlingar i plasten under isoleringen. Därför rev jag ut den och lät det gå någon dag för att kolla om lukten försvann. men det gjorde den inte. Så nu har jag slitit bort gips och isolering på en annan vägg och där var det alldeles fuktigt, och fullt med döda myror.

Mitt förråd kan inte användas och det verkar inte som att föreningen vill åtgärda problemet. Styrelsen säger att det låter som att det är felaktigt isolerat. Men jag kan inte se vad som är fel isolerat. Det sitter vindpapp längst ut och sedan isolering och plasten efter det.

Men problemet med vattnet/fukten kommer från att spikarna som sitter i taket rostat sönder och klättrat ur, så det är håll där vattnet har kommit ner.

Om föreningen brustit i sitt underhåll borde väl föreningen stå för att åtgärda problemet och även isolera om förrådet så att det kan användas igen?

Jag har precis köpt min första bostadsrätt med min fru så har inte sådär jättekoll på lagar. Därför frågar jag här för ni verkar ha koll.

Trötter
2011-03-13, 18:56
Du behöver först läsa på/kolla i föreningens stadga om eller hur ansvaret är fördelat när det gäller detta förråd. Det skulle vara bra om du fyller i lite info om din profil här (http://hotpot.se/php/vb/member.php?u=1327).

Frågor.
Vilken typ av bostad är det är det ett flerfamiljshus?
Är det en par/rad huslänga?
Är det fristående hus?

Som de flesta stadgor är författade/utformade, så brukar föreningen ha ansvar för de delar som inte rör bostadens insida med tillhörande utrymmen, garage och förråd i vissa fall. Alltså föreningen står för underhållsansvaret för allt som är utanför bostaden samt elledningar och rör som betjänar fler inom föreningen.

Om föreningen brustit i sitt underhållsansvar och skada uppstått åligger det föreningen att åtgärda skadan som har drabbat medlem. Det kan i vissa fall vara så att medlem får stå för vissa delar, som målning av innerväggar, tätskikt och kakel.

Du bör även få skadan dokumenterad genom en besiktning, detta för det kan vara en försäkringsfråga.