handdator

Visa fullständig version : Fuktskada innertak (vardagsrum) i brf - Ska jag betala ytskikt?

Simondyk
2011-03-09, 20:48
Jag har fått en fuktskada i taket i mitt vardagsrum.
Det beror på något fel med avrinningen från yttertaket, så vatten har tagit sig in på vinden och sedan ner i mitt tak (jag bor högst upp).

Föreningen ska nu åtgärda detta men hävdar att jag ska stå för kostnaderna för återställning av ytskiktet, stämmer detta?

häxan surtant
2011-03-10, 08:50
Kolla vad era stadgar säger, men det låter helt riktigt att du ska stå för ytskikt.

Trötter
2011-03-10, 11:04
I detta fall kan det vara så att du kan vara ansvarig för färgen som taket ska målas med.

Ditt ansvar för ytskikt faller om styrelsen har försummat sitt förvaltningsansvar enligt nedan.
- Om styrelsen inte beslutat om skottning av taken och snön har orsakat skadan.
- Om styrelsen inte genomfört besiktning av taket och konstruktionen enligt underhållsplan, och skada har uppstått.
- Om styrelsen inte beslutat att reparera en äldre skada eller om det är ett konstruktionsfel.
- Om styrelsen inte beslutat att underhålla taket enligt underhållsplan.

Du bör fråga/ta reda på vad som orsakat vattenskadan. Om skadan orsakats av något som kan relateras till ovanstående så kan du bestrida kostnaderna för ytskiktet i din bostad genom ovanstående argument.

Det är styrelsens uppgift att alltid värna om medlemmarnas intressen och verka för det rätta.

totiki
2011-03-10, 14:05
Det är då givet att ifall du tar dit en besiktningsman som kommer fram till att styrelsen skött sitt åtagande, blir du skyldig kostnaden för denne din besiktningsman.
Förmodligen något mer än kostnaden för takfärgen i din lägenhet.