handdator

Visa fullständig version : styling

tette
2011-03-06, 23:13
http://www.booli.se/bostad/lagenhet/huvudsta/bygatan+1/807146/maklare

exempel på en lägenhet som skall säljas och någon? har gjort styling.

Synpunkter om styling.
Vem står för kostnaderna när lägenheten som i detta fall inte är bebodd?
Hur mycket extra får man för denna lgh jämfört med om den varit tom vid visning?

sponsrar möbelföretag?

Mr Magoo
2011-03-07, 19:55
http://www.booli.se/bostad/lagenhet/huvudsta/bygatan+1/807146/maklare

exempel på en lägenhet som skall säljas och någon? har gjort styling.

Synpunkter om styling.
Vem står för kostnaderna när lägenheten som i detta fall inte är bebodd?

Uppdragsgivaren står för kostnaden om man inte kommit överens om annat.

Hur mycket extra får man för denna lgh jämfört med om den varit tom vid visning?

Svårt att svara på, men skulle man gå ut på marknaden med samma lägenhet tom och möblerad. Så räknar jag klart med ett bättre pris på den möblerade.

sponsrar möbelföretag?
Inte sponsrar rakt av men rabbaterar, gäller vår region.

tette
2011-03-07, 20:52
denna bostadsrättsförening har alltså gjort något så oanligt som att bygga till nya bostäder. Lånar ett par hundra miljoner låter en tveksam arkitekt (numera tvist med föreningen) en ännu tveksammare förvaltare ADEX har bolag ihop med rkitekt, försökt i de övriga 4 föreningar han förvaltar att bygga till eller tillochmed bygga nya hus. revisorn är densamma i alla föreningar. Var ska sleven vara om inte i grytan, sorry nu är jag på ur spår från detta ämne men det är viltigt att inte fler går i fällan om vad som kan hända om "en förvaltare får fria tyglar"..
Back to styling. föreningen har alltså ett antal lägenheter nybyggda som skall säljas, alltså är det i detta fall föreningen som bekostar stylingen.
att styla exempelvis dessa 15-25 lyxlägenheter med lyxstyling lär inte vara billigt, billigt är det nog inte att låta de stå tomma. Detta bekostar de andra 340 bostadsrättshavare som hade en brf i en helt vanlig förening (innan Adex dök upp). Det jag inte gillar och är ganska säker på är att det är mycket som "mörkas" för dessa bostadsrättshavare, eller tror någon att man i nästa årsredovisning kan utläsa (nymera HSB som förvaltar) kostnader för försäljning av x antal lägenheter styling 300 000kr?

Jag tror heller inte någon tänker på att ställa frågan på stämman, men som sagt hoppet är det sista som........

Mr Magoo
2011-03-07, 21:37
Jag vet och kan inte något om vad som hänt i föreningen, men ser vad du skriver.
Nyproduktion hmm, stylar man upp en eller några visningslägenheter så sparar man massor av pengar men får ändå ut effekten. Då kanske man inte behöver läsa i nästa årsredoisning "styling 300 000"

tette
2011-03-07, 21:50
Jag förstår vad du menar, men jag är rädd att det inte står något om vad räntorna på bygglånen(separerade från resten) står som kostnader i årsredovisningen heller.

HSB hjälper nog styrelsen att formulera årsredovisningen så att medlemmarna får så lite information som möjligt.

Risken att detta blir en skandal i slutändan finns. För vi pratar om många lägenheter som kostade 30 000kr/kvm att bygga, och som inte går som smör försäljningsmässigt. Vi pratar här om år som de stått tomma.
Och förvaltaren ADEX där all information om bygget finns har ju kastats ut.
Hans intressen är numera inte styling utan relining.

Och att hitta köpare som lägger upp 3,5 miljoner för lyxen är nog inte det lättaste att finna?

Mr Magoo
2011-03-07, 22:06
Sorry, försökte bara dra mitt strå till stacken!

tette
2011-03-07, 22:51
sorry?
Jag är bara glad att få kommentera svar o synpunkter. varför jag skriver om detta? anledningen att få människor att börja agera och inte bara sitta i sin bostadsrätt, och sen gnälla "när det är kört".

Sanningar är ofta obehagliga?

Mr Magoo
2011-03-07, 23:19
Vill inte såra dig min vän. Vi jobbar på, hade ju "förmånen" att ha det kört redan från början och kunde ju bara att få det "mindre" bra i fortsättningen. Vi jobbar på, improviserar, kämpar mot "jättarna" och försöker ha det skoj. Vi kommer att få en kanon förening som vi alla beslutat. Är du sugen att flytta ner till "bästkusten" så är du alltid välkommen, här hade du gjort ett grymt jobb.

tette
2012-02-15, 12:48
Svenska bostadsrättsförsäljare är:
icke husdjursägare.
pedanta till 100%

Kolla tillexmepel DN bobilaga på fredagar med cirka 400 bostadsrätter till salu.
Inte en stol står på sniskan, kuddarna i sofforna är välpuffade och precisionsplacerade. inte en katt så långt ögat når.

Svenskarna måste vara världens vanemänniskor om vi bor som det ser ut i bostadsrättsannonserna.
Lortsverige är förbi.:3:

Admin
2012-02-15, 13:30
Klart man vill visa det man säljer från sin bästa sidan, men det där med styling har nog gått överstyr. Det har blivit en kedjereaktion, där få vågar ta risken att inte styla för att därmed kanske gå miste om en slant.

Det blir lite extremt när man tar in stora platt-TV, blommor, möbler och en massa tillbehör bara för att det ska se perfekt ut.

Det finns inget som bekräftat att styling trissar upp priset. Troligt är att de flesta nog förlorar på att betala för att få sitt hem stylat.

skanke
2012-02-15, 23:21
Håller med om att det där med styling har gått till överdrift.

Dock verkar styling främst vara ett storstadsfenomen. En del mäklare anlitar dessutom särskilda fotografer för att avbilda objekten på ett så attraktivt sätt som möjligt, och bilderna skickas till Asien för att bearbetas i Photoshop, allt för att det skall se så bra ut som möjligt. Ibland lite för bra.

Tittar man i annonser på objekt ute i landet så är det lite annat utseende på bilderna.

Vi funderade tidigare lite på att ev skaffa ett sommarhus i dalarna eller bergslagen och vid ett tillfälle så hittade vi ett objekt utanför Borlänge på Hemnet. På en av bilderna som verkade tagen under en fest i trädgården så figurerade ägaren och ca ett 10tal kompisar rödmosiga och fina, med en rejäl samling urdruckna öl och spritflaskor på bordet:D

Man undrar ju om det var mäklaren som tog den bilden:13:

Lite udda får man nog säga, och så långt ifrån styling och photoshopade bilder man kan komma.

Tyvärr är styling även något som styrelsen tycker att vi behöver i vår BRF när hyreslägenheter skall säljas. Kostnaden för detta klumpas dock ihop med renoveringskostnaden för lägeheterna så det är inte lätt att se vad det kostar oss. Men känslan är att både renoveringarna och stylingen inte är någon särskilt god affär för föreningen.