handdator

Visa fullständig version : Går det att byta enstaka plattor i kaklat badrum i brf?

Patrik78
2011-03-03, 09:21
Går det att plocka loss enstaka spruckna plattor på en kaklad vägg i ett badrum? Det är frågan om typ 3 standardplattor som är spruckna, troligtvis av en spricka i lättbetongen bakom pga rörelser och sättningar i huset.

Fuktmätningar har visat en något förhöjd fukthalt i just dessa plattor, men inte i de intilliggande. Detta skulle kunna bero på att plattorna drar åt sig mer fukt då ytan är skadad?

Alltså: Är det möjligt att (själv?) plocka bort dessa enstaka plattor utan att fördärva alla fuktspärrar runt omkring, osv. Jag tänker mig att man sedan åtgärdar ev skadat tätskikt lokalt, och sedan fixar dit nya platttor (förutsatt att det inte finns en fuktskada bakom naturligtvis).

Vad ska man tänka på i ett sådant läge, och hur ska man ge sig på det hela rent praktiskt?

Någon som har en ungefärlig prisuppgift på om man istället väljer att ta dit en kakelsättare för att utföra jobbet?

Jag kan tillägga att fuktmätningen visade på typ 100, på en skala som normalt skulle ligga runt 70-80, och att duschutrymmet då varit oanvänt i ca 24 timmar. Jag vet inte vilken måttenhet det rör sig om, men det vet säkert någon av er?

Harald
2011-03-03, 10:00
Ditt problem kommer sig säkert av rörelsen i yttervägg. Jag hade inte varit det minsta orolig för fukt bakom. Eftersom det är en yttervägg i lättbetong, så kommer den väggen aldrig drabbas av skador p g a detta.
Om tätmembranet har en skada så kan den lilla mängd vatten som det rör sig om torka ur utåt.

Man kan byta enstaka plattor. Men i duschdelen är det inte att rekomendera. För att lyckas där krävs att våtrummet är en duk, vilket det troligen ej är hos dig med tanke på när det gjordes. Vill minnas att du endast har tätmembran (gummimassa), enligt ditt kvalitetsdokument i annan tråd. Detta tätmembran förstörs lätt vid plattbyte.

Tycker heller inte du kan lasta föreningen. Knappast deras "fel" att huset rör på sig.

Låt det vara, och lev med det. Jämför med vilket annat rum som helst, inte tapetserar du om efter första skadan?

Angående fuktmätningen. För att kunna göra en korrekt fuktmätning krävs att duschen inte varit använd på minst 30 dygn. Det är den tid som krävs för att fukt som transporterats genom fogarna och bakom plattorna ska försvinna.

Patrik78
2011-03-03, 10:12
Jag vet inte vad jag har för tätskikt bakom. Det jag vet är att badrummet renoverades i samband med stambyte år 2000, så då kanske ni vet vad som var standard då?

I övrigt är mitt problem inte det estetiska, och jag hade gladeligen låtit det vara. Problemet är att jag, eftersom jag inte kan uttala mig om sådant, påkallade vicevärden och bad honom yttra sig. Han ansåg att det inte alls såg bra ut, och att det bör åtgärdas (naturligtvis var han snabb att meddela att det var mitt ansvar).

Så det är därför jag ser över mina alternativ. Jag har även funderat på att ställa dit en duschkabin istället. Någon som har några tips eller åsikter om sånt?

Vidare undrar jag om det (om det nu skulle vara så att fuktspärren är trasig) finns någon form av "tejp" eller liknande som man skulle kunna dra över själva sprickan för att hindra fukt från att tränga in som en kortvarig lösning tills vidare för att inte förvärra? Eller är det en dålig idé?

Saken är att jag inte bor där för tillfället eftersom jag studerar på annan ort, och hyr ut lägenheten. Så jag kan inte personligen göra några större ingrepp före sommaren. Möjligen småsaker som tar typ 1-2 dagar...

MikHo
2011-03-03, 18:21
Det som kan hända om du inte åtgärdar är att du kan bli skadeståndsskyldig om det vid ett senare tillfälle skulle visa sig att just din "läcka" orsakat fel på något som föreningen har ansvar för.

Du har då varit "oaktsam och vårdslös" genom att inte åtgärda felet.

Jag skulle kunna misstänka att styrelsen också skulle vilja hävda att de har rätt att utföra arbetet om du vägrar. Givetvis på din bekostnad.

Mr Magoo
2011-03-03, 21:42
De lagar som gäller är Boverkets regler, vilka beskriver funktionskraven i badrummet. Lagkraven gäller, mig veterligen, bara bygglovspliktiga arbeten, och alltså inte renovering av befintligt badrum.

I praktiken bör du dock följa branschreglerna, antingen BBV eller GVK, samt VVS-branschreglerna "Säker Vatteninstallation". Dessa branschregler är en förlängning av lagkraven, och beskriver konstruktioner som är godkända.

Att följa dessa branschregler är ett krav från försäkringsbolagen, så rent praktiskt är det de här reglerna som gäller. Du bör också följa alla materialleverantörernas monteringsanvisningar till punkt och pricka, för att garantierna ska gälla.

Men visst kan du byta enstaka plattor, vad det handlar om är ditt fuktskydd som finns bakom plattorna. Att det finns en vägg av lättbetong är ingen garanti.

totiki
2011-03-03, 22:30
Såvitt jag vet, finns ingen Lag som reglerar detta, bara rekommendationer. Det finns branschregler. Men de gäller nyproduktion idag.

Efter 10 år kommer åldersavdrag för BRH. Fastighetsförsäkringen gäller oavsett.

Laga du. Det går bra att reparera. Är du försiktig går det bra att byta kaklen, särskilt som det är vid fönstret och inte inuti duschutrymmet. Du kan fylla sprickan med mjukfog av gummi, sikaflex t ex, det torkar ut bakom som Harald redan sagt. Det håller säkert 5 år tills åldersavdraget är 100%. Kommer det fler sättningar blir det, utan tvekan, föreningens ansvar.

Man spräcker försiktigt kaklen lite lätt med en hammare. Sedan väter man bort skärvorna och den gamla fixen. Ha lite tålamod bara.

Mr Magoo
2011-03-03, 22:56
Hmm, sätt in duschkabin så slipper du och föreningen problemet. För det gäller väl att vårda, eller?

Patrik78
2011-03-07, 21:13
Jag får kolla upp vilka riktlinjer som gäller för att försäkringsbolaget ska godkänna arbetet. Problemet är just att sprickan ÄR i duschutrymmet (och även i anslutning till fönstret... konstigt byggt).

Vad gäller duschkabinen gick den inte in. :( Jag hade bara 78 cm till handfatet, och den minsta jag hittat var 80x80.

I nuläget har jag dragit en silvertejp över sprickan och hoppas att det står emot lite väta iaf, i väntan på att jag kan få det fixat. Kanske ska ta det där sikaflexen istället då.

När det gäller avskrivningarna, så fick jag veta från försäkringsbolaget att man inte gjorde några avskrivningar de första 15 åren, och att badrummet därför var fullvärdesförsäkrat, och om det blev aktuellt, skulle återställas i ursprungsskicket.

Mr Magoo
2011-03-07, 22:00
Det finns duschkabiner med måtten 70x70, ut på nätet och sök. Ta reda på vilka regler som gäller nu mot 2000, vad det står i era stadgar, för någon kommer att få betala mellanskillnaden.

Mr Magoo
2011-03-07, 23:02
Ang fuktmätningen. För att kunna göra en korrekt fuktmätning krävs att duschen inte varit använd på minst 30 dygn. Det är den tid som krävs för att fukt som transporterats genom fogarna och bakom plattorna ska försvinna.

Okey skall bli spännande! Hur har du kommit på denna idé?