handdator

Visa fullständig version : Föreningen begär nästan hela vinsten på bostadsrätten

pelle41
2011-02-28, 08:02
Hej
Hoppas nån kan svara mig på detta.
Jag pratade med kompisen til en granne i går och han förtalde mig att foreningen nekade min granne och sälja sin lägenhet om han inte gav vinsten för salget (ca 100 000) til föreningen.

Kan ordförande i ett brf begäre detta?

Vad skal man gjöra för att få pengarna tilbaka?

min granne har renoverat hela bostadsrätten med nytt kjök och div men när han sålde fikk han endast tilbaka det som lägenheten hadde kostat han vinsten tog föreningen.

på förhand takk

clabbe
2011-02-28, 08:33
Bara på det du skriver skulle jag säga att nej, det får en brf inte göra.

Men det kan ju finnas mycket vi inte vet.
Fanns det någon tvist mellan förening och din granne så att grannen var skyldig pengar till föreningen?
Vad fanns det annars för skäl angivna från föreningen?
Varför accepterade din granne att betala till föreningen?

pelle41
2011-02-28, 08:39
Bara på det du skriver skulle jag säga att nej, det får en brf inte göra.

Men det kan ju finnas mycket vi inte vet.
Fanns det någon tvist mellan förening och din granne så att grannen var skyldig pengar till föreningen?
Vad fanns det annars för skäl angivna från föreningen?
Varför accepterade din granne att betala till föreningen?

Hej.
nej det var ingen tvist mellan grannen och föreningen.
dom var inte skyldig föreningen pengar.
dom sålde lägenheten til några vänner.
grannen hadde fått handpenning för lägenheten och ville inte bli osams med sina vänner så dom betalade föreningen dom pengarna for annars ville inte föreningen godkjänna kjöparen som nytt medlem.

så nu undrar dom hur man går tilväga för att få tilbaka sina pengar från föreningen?

clabbe
2011-02-28, 08:45
Ett förslag är att skriva till styrelsen, med kopia till revisorn, och begära återbetalning. Samt polisanmäla föreningen.

pelle41
2011-02-28, 08:54
Ett förslag är att skriva till styrelsen, med kopia till revisorn, och begära återbetalning. Samt polisanmäla föreningen.

jag skal ge beskjed om dett, men problemet är att revisor sitter i styrelsen och styrelsen nekar alla medlemmar innsyn i ökonomien i huset, så styrelsen jobbar som dom är en mafia och inte för medlemmarna.

men jag menar att när styrelsen begär hela vinsten för lägenheten gjör dom sig skyldig i ett lovbrott.
för om ett medlem renoverar sin lägenhet så den stiger i värde så skal vell medlemmet få vinsten på sin lägenhet inte föreningen?

clabbe
2011-02-28, 09:04
Det där låter ju helt weird. Revisor i styrelsen? Så får det verkligen inte vara.

totiki
2011-02-28, 09:04
Det låter som flera "brott" begås. Det skulle förvåna mig om revisorn får sitta i styrelsen.

Styrelsen får ej heller ta betalt för att godkänna medlemsskap. Det kanske är svårare att bevisa dock.
Här skulle behövas en granskning av föreningen.

Gusten
2011-02-28, 09:06
Jag antar att föreningen inte lämnade något kvitto på pengarna dom fick.
Finns hela den omtvistade summan med som köpeskilling i överlåtelseavtalet ?

Säljaren kanske borde anlita en jurist som sköter kontakterna med föreningen.
Rättsskydd i hemförsäkring borde gälla i ett fall som detta.

pelle41
2011-02-28, 09:12
Finns hela den omtvistade summan med som köpeskilling i överlåtelseavtalet ?

ja hela summan finns i överlåtelses avtalet och dom har kvitto på överföringen av pengarna från sin bank til föreningens bank.

det är en annan granne i samma hus som har fått beskjed om att när han nu säljer måste 50% av värdeökningen (vinsten som dom får) på bostadsrätten betalas til föreningen om dom skal godkjänna kjöpare som nytt medlem
så för mig verkar det som föreningen (styrelsen) är på en helt annan planet enn oss

totiki
2011-02-28, 09:22
det är en annan granne i samma hus som har fått beskjed om att när han nu säljer måste 50% av värdeökningen (vinsten som dom får) på bostadsrätten betalas til föreningen om dom skal godkjänna kjöpare som nytt medlem
så för mig verkar det som föreningen (styrelsen) är på en helt annan planet enn oss
Går det att dokumentera detta?
Då har ni vad som behövs till ett bedrägerimål/utpressning. Det lyder under allmänt åtal.

pelle41
2011-02-28, 09:24
Går det att dokumentera detta?
Då har ni vad som behövs till ett bedrägerimål/utpressning. Det lyder under allmänt åtal.

ja alt detta går att dokumentera

totiki
2011-02-28, 09:31
Gör en polisanmälan.

pelle41
2011-02-28, 09:35
Gör en polisanmälan.

jag har pratat med dom nu så dom skal gjöre det i dag, så får vi hoppas dom får tilbaka sina pengar

Admin
2011-02-28, 18:16
Ja, om detta stämmer så lär hela styrelsen hamna i fängelse för utpressning och bedrägeri samt trolöshet mot huvudman. Jag vill starkt rekommendera en mycket snabb polisanmälan, så att fler inte hinner drabbas, eller styrelsen flyr landet.

Jag är dock tveksam till att det kan stämma att revisorn sitter i styrelsen. Har svårt att tro att bolagsverket skulle släppa igenom detta (även om det inte är mycket bolagsverket kontrollerar).

pelle41
2011-02-28, 20:02
Ja, om detta stämmer så lär hela styrelsen hamna i fängelse för utpressning och bedrägeri samt trolöshet mot huvudman. Jag vill starkt rekommendera en mycket snabb polisanmälan, så att fler inte hinner drabbas, eller styrelsen flyr landet.

Jag är dock tveksam till att det kan stämma att revisorn sitter i styrelsen. Har svårt att tro att bolagsverket skulle släppa igenom detta (även om det inte är mycket bolagsverket kontrollerar).

ja detta stemmer den grannen jag skriver om sålde hösten 2010 och nu är det en ny granne som har fått samma beskjed från styrelsen om att vinsten på bostadsrätten skal delas 50-50 mellan föreningen och bostadsrättsinnhavaren annars skriver inte styrelsen under på papirer så att kjöparen inte får medlemskap i föreningen.

jag kallar detta utpressning och mafia styrelse.

när det gjelder revisor så bor han i huset och sitter i styrelsen.

vidare så forstår jag nu varför ordförande i föreningen har haft råd med att kjöpa 5 stk lägenheter dom 3 sista åren när dom pressar sina medlemmar för pengar.

jag vet att flera av medlemmarna har frågat om var alla pengar blir av i huset, men dom får til svar från styrelsen att detta har dom inget med att gjöra det är styrelsen som bestämmer

kluringen
2011-03-01, 01:20
Med risk för att bli utskälld av forumkamraterna, måste jag säga att jag får inte din historia att gå ihop. :50:

…..vidare så forstår jag nu varför ordförande i föreningen har haft råd med att kjöpa 5 stk lägenheter dom 3 sista åren när dom pressar sina medlemmar för pengar.

jag vet att flera av medlemmarna har frågat om var alla pengar blir av i huset, men dom får til svar från styrelsen att detta har dom inget med att gjöra det är styrelsen som bestämmer

Hur kan det komma sig att du inte upptäckte att det pågår oegentligheter i stylelsen om du var ledamot i drygt två år? Vad hade nuvarande ordförande för position när du själv var ordförande?

Det är ju vad du skrev i din andra tråd om och din frus lägenhet (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13887). Det borde jäsa bland era medlemmar om dessa hårresande historier har pågått i tre års tid. Det brukar inte gå att hålla sånt här hemligt särskilt länge. Även soffliggarna i en förening brukar höja rösten när de så uppenbart blir lurade på pengar.

Hela styrelsen borde sitta bakom lås och bom vid det här laget, även du som inte har reagerat förrän du själv blev drabbad.

pelle41
2011-03-01, 08:35
Med risk för att bli utskälld av forumkamraterna, måste jag säga att jag får inte din historia att gå ihop. :50:

Hur kan det komma sig att du inte upptäckte att det pågår oegentligheter i stylelsen om du var ledamot i drygt två år? Vad hade nuvarande ordförande för position när du själv var ordförande?

Det är ju vad du skrev i din andra tråd om och din frus lägenhet (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13887). Det borde jäsa bland era medlemmar om dessa hårresande historier har pågått i tre års tid. Det brukar inte gå att hålla sånt här hemligt särskilt länge. Även soffliggarna i en förening brukar höja rösten när de så uppenbart blir lurade på pengar.

Hela styrelsen borde sitta bakom lås och bom vid det här laget, även du som inte har reagerat förrän du själv blev drabbad.

hej.
nu tror jag du har missforstått detta.

det är inte i min förening detta har händt men i grannhuset och dom är en egen förening

jag och min fru bor i ett hus och där är vi en egen förening som jag har varit i styrelsen i över 2 år.

när det gjelder det andra huset som lurar sina medlemmar för pengar är det en annan förening och en annan styrelse.

det var dom som hadde såld sin lägenhet i andra huset som förtalde mig om att styrelsen begärde 100 000 av vinsten på lägenheten annars ville dom inte skriva under och godkjänna kjöparen som medlemmer.

så detta är 2 hus och 2 förskjelliga föreninger det är talat om

MikHo
2011-03-01, 09:50
Jag tycker din bekant skall prata med Styrelsen och säga till om att det blir polisanmälan om pengarna inte betalas tillbaka.

för att sedan skydda övriga medlemmar i den föreningen skall en polisanmälan göras oavsett resultatet.

Det du beskriver är brottsligt, kalla det bestickning, utpressning... vad som helst men det är fruktansvärt gjort.

Admin
2011-03-01, 11:14
Ärligt talat så finner jag denna historia så ofattbar att det det är svårt att tro att det verkligen är sant.
Men om det nu är sant så handlar det inte om att prata med styrelsen eller revisorn på något sätt. Det handlar bara om att idag polisanmäla styrelsen. Varje dag som passerar utan polisanmäla gör bara att saken riskerar kompliceras ännu mer.. och att fler drabbas.

Vem som helst kan polisanmäla, det behöver inte vara de som drabbats.

Om bolagsverket har den absolut minsta kontroll så skulle de aldrig registrera en revisor som också är styrelseledamot.
Och hur kan medlemmar bara låta någon ta deras pengar ifrån dem utan att slåss in i det sista för sina rättigheter?

Pelle41, du kan skicka ett PM till mig via forumet med uppgift om föreningen (brf-namn, org.nr), så kan jag kolla en del uppgifter.

clabbe
2011-03-01, 12:31
Jag är dock tveksam till att det kan stämma att revisorn sitter i styrelsen. Har svårt att tro att bolagsverket skulle släppa igenom detta (även om det inte är mycket bolagsverket kontrollerar)[/COLOR].

Såvitt jag vet är det inte alltid en skyldighet att anmäla namn på revisor till Bolagsverket. Detta kanske är en sån bostadsrättsförening? Vi har inte gjort det i vår lilla förening och inte fått på tafsen av Bolagsverket för det.

Admin
2011-03-01, 13:49
Ja, om revisorn sitter i styrelsen tror jag inte styrelsen kan anmält detta förhållande till bolagsverket.

Intressant att det inte är nödvändigt att uppge revisor. Kände inte till detta.
Undrar vad som krävs för att inte behöva registrera revisorn hos bolagsverket?

clabbe
2011-03-01, 15:59
En snabb koll hos Bolagsverket och voila... :-)
http://www.bolagsverket.se/foreningar/ekonomisk/starta_ek_forening/revisor/

Admin
2011-03-01, 17:14
Aha, vad jag förstår så rör sig detta om en mindre brf, och då är alltså revisorn i denna brf inte registrerad som revisor hos bolagsverket.

Bolagsverket skriver;

När måste revisorn anmälas till Bolagsverket?

Om föreningen uppfyller mer än ett av dessa villkor ser vi den som större och då ska revisorn anmälas till Bolagsverket:
Medelantalet anställda i föreningen ska under vart och ett av de två senaste räkenskapsåren ha varit mer än 50.
Föreningens redovisade balansomslutning ska för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren ha varit större än 40 miljoner kronor.
Föreningens redovisade nettoomsättning ska för vart och ett av de två senaste räkenskapsåren ha varit större än 80 miljoner kronor.Jag förstår inte hur systemet fungerar. När styrelse ändå registreras kan man likaväl registrera revisorn. Men som med allting annat för brf:ar så finns det endast en minimal säkerhet. Undrar hur många revisorer ute i landet som också sitter i den styrelse de reviderar?

clabbe
2011-03-01, 17:45
Om medlemmarna i bostadsrättsföreningen är så dåligt insatta att de väljer in revisorn i styrelsen undrar jag snarare med viss skräck över denna brist på basala kunskaper...

Ulf Bjarme
2011-03-01, 17:54
Från lagen om ekonomiska föreningar 1987:667 8 kap

7 § Den får inte vara revisor som
1. är ledamot av styrelsen eller verkställande direktör i föreningen eller dess dotterföretag eller biträder vid föreningens bokföring eller medelsförvaltning eller föreningens kontroll däröver,
2. är anställd hos eller på annat sätt har en underordnad eller beroende ställning till föreningen eller någon som avses i 1,
3. är verksam i samma företag som den som yrkesmässigt biträder föreningen vid grundbokföringen eller medelsförvaltningen eller föreningens kontroll däröver,
4. är gift eller sambo med eller är syskon eller släkting i rätt upp- eller nedstigande led till en person som avses i 1,
5. är besvågrad med en person som avses i 1 i rätt upp- eller nedstigande led eller så att den ene är gift med den andres syskon, eller
6. utöver vad som normalt sammanhänger med medlemskap i föreningen, står i låneskuld till denna eller ett annat företag i samma koncern eller har en förpliktelse som föreningen eller ett sådant företag har ställt säkerhet för.

9 § På anmälan skall länsstyrelsen förordna behörig revisor, om
1. någon auktoriserad revisor eller godkänd revisor inte är utsedd enligt 5 § första--tredje styckena,
2. en revisor är obehörig enligt 3 § första stycket eller 7 § första eller andra stycket, eller
3. en bestämmelse i stadgarna om antalet revisorer eller om revisors behörighet har åsidosatts.

Admin
2011-03-01, 18:16
Om medlemmarna i bostadsrättsföreningen är så dåligt insatta att de väljer in revisorn i styrelsen undrar jag snarare med viss skräck över denna brist på basala kunskaper...
Ja, men vi vet alla här att kunskap om vad som gäller är generellt väldigt låg bland medlemmmarna i brf:arna, så vi kan nog förutsätta att denna brf inte är ensam om att ha en revisor i styrelsen.

Skulle dock vara intressant att veta om revisorn verkligen är vald av medlemmarna både som revisor och styrelse ledamot.

Som Ulf skriver i föregående inlägg är lagen ovanligt tydlig i denna fråga. En styrelseledamot får inte vara revisor. Sedan är lagen otydlig/obefintlig, som vanligt, i andra frågor som rör revisorn. T.ex. om revisorn kan väljas som styrelseledamot direkt efter att denne varit revisor.

totiki
2011-03-01, 18:28
De nya reglerna som kommer (trodde de var införda sedan 1/1) säger att mindre företag ej behöver revisor längre. Skall dessa inte gälla BRFr?

Ulf Bjarme
2011-03-01, 19:18
Det gäller bara mindre AB som inte överskrider 2 av följande 3 tröskelvärden 2 år i följd.

* fler än 3 anställda (i medeltal)
* mer än 1,5 miljoner kr i balansomslutning.
* mer än 3 miljoner kr i nettoomsättning