handdator

Visa fullständig version : Brf-info på Facebook?

Feligonde
2011-02-11, 11:19
Hej, Vår styrelse har lagt upp vår förening på Facebook och bjudit in "utvalda" som vänner -även utomstående.

Jag antar att man ska använda forumet till att diskutera olika saker som rör föreningen.

Nu ifrågasätter jag starkt om detta verkligen är moraliskt, juridiskt och etiskt riktigt?

Nån som vet vart man kan vända sig för att få svar på det?

MikHo
2011-02-11, 15:44
Att bara bjuda in "utvalda" skapar ett antal frågetecken, är det inte så att man kan "ansöka"/be om medlemskap i denna facebook grupp och bli godkänd?

Vad gäller diskussionerna som hålls där så ser jag ingen skada så länge det inte är enskilda medlemmar i föreningen som diskuteras eller så länge diskussionerna inte bryter mot stadgar eller lagar.

Och med ett praktiskt exempel, om det skulle vara olagligt att diskutera ämnen via Facebook så skulle denna typ av forum även vara olagliga då ett flertal föreningar diskuteras här.

Admin
2011-02-11, 17:14
Jag instämmer med MikHo. Rent juridiskt kan jag absolut inte se något problem med detta.
Moraliskt och etiskt riktigt? Tja, vi lever ju i en värld där Internet gjort att nästan vad som helst kan sägas offentligt.
En Facebook-grupp tycker jag personligen inte är den rätta vägen att kommunicera med medlemmarna, men trots allt så erbjuder denna Facebook-grupp en möjlighet för medlemmarna att kommunicera elektroniskt med styrelsen så det måste vara bättre än ingenting. Tycker i alla fall jag.

Däremot kanske medlemmarna i denna brf borde föreslå styrelsen att Facebook-gruppen ska kunna läsas av världen, men endast vara skrivbar för medlemmarna i föreningen.

Gusten
2011-02-11, 18:00
En del föreningar med hemsida brukar ha en intern avdelning där
föreningens medlemmar kan logga in. Detta system verkar väl i så
fall bättre eftersom alla medlemmar, alltså inte bara de som tillhör
en Facebook-grupp, har tillträde.

kluringen
2011-02-11, 23:40
En del föreningar med hemsida brukar ha en intern avdelning där
föreningens medlemmar kan logga in. Detta system verkar väl i så
fall bättre eftersom alla medlemmar, alltså inte bara de som tillhör
en Facebook-grupp, har tillträde.

Jag är både skapare och administratör av min förenings hemsida. Det absolut sista som jag ställer upp på är att skapa ett internt forum för medlemmar. I egenskap av absolut motståndare till all form av censur vill jag inte vara delaktig i att behöva administrera ett forum som kan bli grogrund för skvaller, förtal eller missuppfattningar.

Möjligheten att skapa intressegrupper på Facebook ska däremot inte kunna begränsas av enskilda tyckare. Önskemål om att det ska finnas hänvisningar till intressegrupper på Facebook på hemsidan har jag inga invändningar mot.

tette
2012-06-17, 15:58
3 Gilla!

Det finns människor som gillar HSB?

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150821392757000&set=a.10150564888407000.373693.100759046999&type=1&theater

tette
2012-06-18, 11:50
"Örena till medlemmarna, kronorna till tjänstemännen resten till Riksförbundet?"
för 19 timmar sedan · Gilla

Bevakning av facebooksidan.

"HSB Vi är alla samma organisation och jobbar för att vinsten ska gå till bl a fler bostäder och mer långsiktiga förvaltningstjänster. /Maria"
för 9 minuter sedan · Gilla

långsiktiga förvaltningstjänster?

Betyder: suga ut medlemmarna så länge som möjligt?

I andra fall säger HSB att vi är en federal organisation där varje avdelning är självständig.