handdator

Visa fullständig version : Fuktskada orsakad av snö från grannens balkong i brf - Vem betalar?

Amanda702
2011-01-25, 22:03
Under nyårshelgen fick min lägenhet en fuktskada. Det var både köket och badrummet som blev drabbat. Vi fick ta kontakt med styrelsen som sa att de skulle hjälpa oss. Efter en vecka kom en fuktmätare dit och konstaterade skadan. Det är vår grannes balkong som orsakat fuktskadan, eftersom han inte rensat balkongen från snö.

Det vi fått höra är att styrelsen tycker att de inte har med detta att göra utan vi borde stämma vår granne. Är det verkligen så?
Har bostadsrättsföreningen ingen skyldighet att hjälpa oss?

Nu har det inte hänt något och vårt badrum luktar illa och köket luktar illa. Mitt försäkringsbolag säger att det är föreningen som ska kräva pengar av grannen och inte jag. Vad ska jag göra för att få processen i rullning? Vem är det som ska stå för kostnaden och hur lång tid får det ta innan de börjar att fixa mitt badrum och kök. Det är jag som är drabbad och jag har ju inte gjort något fel.

Admin
2011-01-25, 22:56
Ditt försäkringsbolag har rätt, men det är lite knivigt, som vi kunnat konstatera från liknande fall här i forumet.
Lagverket (och försäkringsbolagens villkor) är inte anpassade för mer än två parter som är involverade
Eftersom bostadsrättshavaren orsakat en skada på det som hör till föreningens ansvar så blir det en uppgörelse mellan styrelsen och den icke-snöröjande grannen (i praktiken deras försäkringsbolag).

Så du måste jaga styrelsen så att de tar tag i detta snabbt!
Styrelsen måste ställa krav på din granne och det är viktigt att du trycker på så att det verkligen händer något.

I vissa fall kan det hända att man får stå för åldersavdrag för det som åtgärdas i din lägenhet och som hör till lägenheten. Personligen hade jag aldrig accepterat detta, men det är inte så lätt att bo i bostadsrätt.