handdator

Visa fullständig version : Fastighetsskötsel,administration-vad kostar det för en brf?

guben
2011-01-25, 20:17
Tar HSB (för?) bra betalt för sina tjänster?
Vad borde inköpt fastighetsskötsel resp administration kosta?

Kan det vara av intresse för fler i forumet att jämföra?

Vi är en mindre HSB förening (15-20 lägenheter, ca 1500 m2) som omsätter ca 1 mkr, varav till

-Fastighetsskötsel (grundavtal, serviceavtal) 120tusen (85:-/m2) (7000:-/lägenhet)
-Förvaltningskostnader (administrativ förvaltning, HSB medlavg) 45tusen (31:-/m2) (2650:-/lägenhet)

Vore intressant få lite jämförelsetal, jag har tagit siffrorna ur årsredovisningen, det borde väl vara uppställt på liknande sätt hos andra.

clabbe
2011-01-25, 20:50
Föreningen jag bor i är ung lika stor och samma omsättning. Vi är med i SBC.
Vi betalar 12 500 för vår fastighetsskötare (bor i huset), 25 000 till SBC för förvaltning (bokföring mm ekonomi) och 4000 i medlemsavgift till SBC. Styrelsen får arvode på 10 tkr sammanlagt årligen.

Mr Magoo
2011-01-25, 22:07
Vi är en Riksbyggen förening med 44 lägenheter i sex byggnader och vår interimstyrelse har betalt 2009 660 213:-, 2010 502 404:- och 2011 skall vi betala 416 000:-!!! om vi inte kommer ur avtalet. Helt sjukt eller hur? Har fått en hel del tips från er där ute så självklart kommer vi ta upp detta med Riksbyggen. Där ser man med Guben och Clabbes föreningar som har ordning och reda.

guben
2011-01-27, 12:16
Clabbe tycks ju ha en väldigt kostnadseffektiv förvaltning!
Särskilt om det du räknade upp motsvarar de tjänster som ingår i HSBs grundavtal.
(betr. styrelsearvode,vi betalar drygt 40tusen till våra 4 personer i styrelsen, med sociala avgifter blir det ca 3300:- /lägenhet och år. Å andra sidan slipper syrelsen göra något eget arbete, vi köper ALLT från HSB ;-)

Mr Magoo betalar ca 11tusen/lägenhet för fastighetsskötsel och förvaltning eller endast fastighetsskötsel? (jfr vår kostnad, 7000+2650=9650)

Det vore väl intressant om flera lämnade uppgifter, förslagsvis-Fastghetsskötsel per år: kr/m2 och kr/lägenhet
-Förvaltning(ek. + administration)per år: kr/m2 och kr/lägenhet
-Utförs av:
Detta är ju i regel de största kostnaderna i våra föreningar, definitivt något att jobba med.

totiki
2011-01-27, 12:36
Jag har läst en del årsredovisningar under åren här på forumet och detta är poster jag särskilt noterat.

Föreningar i vårt grannskap med 12 lgh betalar, varierande givetvis, från 16-18% ända upp till 30% av årsavgiften i förvaltningskostnader när man räknar in styrelsearvoden. Då pendlar årsavgiften mellan 400 - 600.000 om året. I de flesta fall sköts då all förvaltning antingen av HSB, SBC eller Riksbyggen.

Det anser vi i vår förening vara väldigt stor del av årsavgiften och att det är bättre ifall vi personligen kan lägga på våra räntor och amorteringar. Så därför, i vår lilla förening har vi inga kostnader för detta alls. Vi sköter allt själva och ger inga arvoden och håller på det viset årsavgiften nere.
Vi har på senare tid fått förfrågningar från ADEX (Tony Boding) om att de vill sköta förvaltningen åt oss. Men jag har inte bemödat mig om att svara och vet alltså inte vad det skulle kosta.

clabbe
2011-01-27, 13:19
Clabbe tycks ju ha en väldigt kostnadseffektiv förvaltning!
Särskilt om det du räknade upp motsvarar de tjänster som ingår i HSBs grundavtal.
(betr. styrelsearvode,vi betalar drygt 40tusen till våra 4 personer i styrelsen, med sociala avgifter blir det ca 3300:- /lägenhet och år. Å andra sidan slipper syrelsen göra något eget arbete, vi köper ALLT från HSB ;-)

.

Se man på, en styrelse som gör ingenting kan lyfta 10 papp per skalle. Hur har styrelsen motiverat sitt arvode?
Själva har vi iofs inte heller motiverat vårt arvode till stämman men kör på år efter år med 10 000 vilket är 1400 per ledamot före skatt. Ganska lågt betalat med lite över 100 kr per månad och bara mötena tar 2 timmar varje månad.
Samtidigt betalar man ju själv för en del av arvodet. Mitt arvode blir 980 kr efter 30% skatt. Föreningens kostnad är 1850 kr inkl avgifter. Jag har 7% i andel av föreningen så 130 kr betalar jag till mig själv. Så jag tjänar 850 kr på mitt föreningsarbete!

guben
2011-03-05, 17:58
Tänkte göra ett försök att blåsa liv i den här tråden. Vi var några som nappade men det här känns väl som en fråga som fler har intrsse av. Det handlar ju ändå om ganska stor del av våra pengar. Så jag börjar med frågeställningen igen

:Tar HSB, RB, SBC etc (för?) bra betalt för sina tjänster?
Vad borde inköpt fastighetsskötsel resp administration kosta?

Vi är en mindre HSB förening (15-20 lägenheter, ca 1500 m2) som omsätter ca 1 mkr, varav till

-Fastighetsskötsel (grundavtal, serviceavtal) 120tusen (85:-/m2) (7000:-/lägenhet)
-Förvaltningskostnader (administrativ förvaltning, HSB medlavg) 45tusen (31:-/m2) (2650:-/lägenhet) Vore intressant få lite jämförelsetal, jag har tagit siffrorna ur årsredovisningen, det borde väl vara uppställt på liknande sätt hos andra.

Siffrorna är tagna ut årsredovisning, ingår i driftkostnader/ posterna Fastighetsskötsel och Förvaltningskostnader.

Vi var några som nappade men det här känns väl som en fråga som fler har intresse av, det handlar ju ändå om ganska stor del av våra pengar. Nyttigt ochså för dom som ska handla upp förvaltningstjänster.
Och det är ju lättillgängliga siffror.
Så kom igen nu alla som kan, titta i årsredovisningen!