handdator

Visa fullständig version : Avgift för besiktning av fastighetsskötare vid flytt

tractors
2011-01-09, 11:13
I vår privata brf (SBC mönsterstadgar) tänker vi låta vår fastighetsskötare
besiktiga lägenhet vid flytt. För detta tänker vi ta ut en avgift (självkostnadspris) på 1000 kr som betalas av säljaren. Måste vi ha ett
stämmobeslut på den har "nya" avgiften?

Gusten
2011-01-09, 11:26
Nej en sådan avgift är inte tillåten. Varken genom stämmobeslut eller
stadgebestämmelser går det att införa en sådan avgift.

Det är tveksamt om det ens går att ha några obligatoriska lägenhetsbesiktingar i samband med överlåtelser.
I vart fall inte att ta betalt för det av bostadsrättshavaren.

tette
2011-01-09, 12:03
så sant att man inte får snoka" och absolut inte ta betalt för det.

En förening kan genomföra lägenhetsbesiktning för alla. Man kan tillexempel göra fuktmätningar i kök o badrum.

När detta gjordes i brf Väduren skulle besiktarna även kolla läget med observationer och hemliga protokollsanteckningar om hur lägenheterna såg ut.
Jag skäms att varit med om detta.

Till försvar, detta var mycket tidigt 90tal, lägenheterna var värda en tjugondel av dagens värde, jag var ny i styrelsen.

Initiativtagaren till besiktningen var en som idag sitter i valberedningen,varit ordförandeunder perioder och lång tid. Själv släppte han aldrig in besiktare, eller hantverkare. Lika barn leka bäst?

tette
2011-01-09, 12:05
Jag glömde att tala om att det var HSB som besiktade och var med om att ta detta beslut, men vem förvånas?

tractors
2011-01-09, 12:25
Tack för svar.
Vår avsikt är inte att snoka.
Vi har haft problem med medlemmar som flyttat och lämnat efter sig
en bostad med regelvidriga reparationer och modifieringar.
Ex fläkt i kök, egna vattendragningar, demonterat element etc.
När ny medlem flyttar in har styrelsen fått krav på att återställa.
Därav vårt intresse för en besiktning vid flytt. Den kanske kan göras utan
kostnad för säljare/köpare. Slantarna tas ur kassan?
mvh / Tractors

Sandlådan
2011-01-09, 13:06
När det gäller besiktningar är det viktigt att er besiktningsman är formellt kompetent att göra besiktningar och att hoan har en ansvarsförsäkring.
Om er fastighetsskötare inte är certifierad/godkänd besiktningsman tycker jag att ni ska fundera på att anlita någon annan.

MikHo
2011-01-10, 16:39
Tänk även på att om föreningen utser och "tvingar" en besiktning av lägenheten vid försäljning kan ni påtvingas en del av ansvaret vid en eventuell tvist mellan köpare och säljare.

Vi hade (under tiden Riksbyggen var förvaltare) vaktmästaren som gjorde en okulär besiktning.
Detta gav absolut inget, förutom problem och utökade kostnader.

tette
2011-01-10, 16:51
Du glömde att det gav klirr i kassan åt Riksbyggen.

För övrigt håller jag med dig, besiktning av lgh som skall säljas ger inget från föreningens sida.

perarner
2011-01-10, 19:55
Det känns som en intressant frågeställning i det tractors skrev i inlägg #5 inte riktigt har penetrerats i denna tråd.
Kan det vara så att detta är ett ämne för en ny tråd eller finns detta redan debatterat tidigare ?

Vi har haft problem med medlemmar som flyttat och lämnat efter sig en bostad med regelvidriga reparationer och modifieringar.
Ex fläkt i kök, egna vattendragningar, demonterat element etc. När ny medlem flyttar in har styrelsen fått krav på att återställa.

Hur fastställer man om någon utfört regelvidriga installationer (primärt brott mot stadgarna) om man inte har någon form av inspektion?
När kan föreningen tvingas återställa en lägenhet, trots att det är någon tidigare ägare som utfört felaktiga installationer?

För att förtydliga; det handlar alltså inte om det som bostadsrättsinnehavaren ansvarar för utan om föreningens installationer som ex. el-central eller värmeelement eller vad nu stadgarna stipulerar är föreningens ansvar/egendom. Det som är bostadsrättsinnehavarens eget ansvar antar jag faller under själva köpekontraktet och besiktningsskyldigheten. Dessutom inser jag att föreningen inte kan ta på sig en besiktningsskyldighet då det säkert uppstår ansvarskrav, utan snarare om att eventuellt utföra en lekmannainspektion för att bevaka stadgereglerade installationer

tette
2011-01-10, 20:15
Jag håller med föregående talare att detta är ett riktigt intressant ämne om man vidgar det med det du talar om.
Hur man kontrollerar utförda renoveringar m.m.
Detta är mycket svårt, då någon som blir "anklagad" hänvisar till någon styrelseledamot som "för långe sedan gav tillstånd".

Med risk för att falla från ämnet besiktningar vid flytt vill jag säga att:
Mäklarnas roll är mycket viktig i detta ärende. Tyvärr verkar det vara ett släkte som så många andra "tjäna snabba pengar".
Men huvudansvaret ligger på föreningen och dess tidigare styrelser.
Ordningsregler och information är viktiga parametrar för att boende inte tar egna initiativ utöver regler o lagar.
HSB:s gamla beprövade boende respektive föreningens ansvar är alldeles för kladdig (vet inte om de har den kvar eller har uppdaterat den sedan orginalet?

Men en förening bör ha uppdaterade ordningsregler och bra information vad som gäller i sin förening.

Ett bra sätt som jag tror var vanligare förr, är att någon i föreningen hälsar välkommen till föreningen genom ett besök och utdelning av information till nyinflyttade.

Här kan mycket "tidigare fel" lösas på bästa sätt?

totiki
2011-01-10, 20:52
I hyresrättsfastigheter som Olov Lindgrens är detta kutym. Ingen kan flytta ut innan ägaren besiktigat lgh!
Jag förstår inte, varför inte samma kan gälla för BRFr?

Admin
2011-01-11, 10:43
Skillnaden är ju att i en brf så är det alltid nuvarande ägare som är ansvarig för fel i lägenheten i det som brf:en ansvarar för.
Besiktningsansvaret är alltså i en brf flyttad till den aktuella bostadsrättshavaren och föreningen behöver inte bry sig.

En besiktning kan dock inte skada (personligen tycker jag det är ett måste), och föreningen har rätt att göra en sådan, dock utan att avgiftsbelägga denna.

Mr Magoo
2011-01-11, 21:20
Kanske olika i delar av landet? Bostadsrättshavaren har enligt våra stadgar ansvar för utrustning / funktioner och en hel del annat. Klart vi själva gör en besiktning men vi tar inte betalt då vi är en mindre förening och har den kunskapen själva. Är det så att vi måste gå vidare så får bostadsrättshavaren betala. Vet att SBC föreningar anlitar folk för en besiktning och då tar man betalt.

Gusten
2011-01-11, 21:32
Kanske olika i delar av landet?
Vet att SBC föreningar anlitar folk för en besiktning och då tar man betalt.

Men vem är det som SBC debiterar för besiktningen. Föreningen eller bostadsrättshavaren ?

Admin
2011-01-11, 21:35
Jag tror, och hoppas, att de flesta brf:ar besiktigar lägenheten vid flytt.

Och, som Gusten nämner här;
SBC kan debitera brf:en, men bostadsrättshavaren betalar inget för besiktningen.

Känns som helt onödigt att anlita någon för denna väldigt simpla okulärbesiktning.

Mr Magoo
2011-01-11, 22:01
Samtidigt har ju en köpare undersökningsplikt!

Mr Magoo
2011-01-11, 22:06
Men vem är det som SBC debiterar för besiktningen. Föreningen eller bostadsrättshavaren ?

Förlåt, föreningen!

Gusten
2011-01-11, 22:15
Samtidigt har ju en köpare undersökningsplikt!

En köpare kan förstås själv anlita en besiktningsman och får då naturligtvis själv bekosta denna,
men om föreningen beställer en besiktning av SBC så får föreningen stå för kostnaden.

Köparens undersökningsplikt omfattar ju de delar som bostadsrättshavaren har underhållsansvar för.
De delar som en besiktningsman från SBC besiktigar blir istället de delar som föreningen svarar för.

Mr Magoo
2011-01-11, 23:27
En köpare kan förstås själv anlita en besiktningsman och får då naturligtvis själv bekosta denna,
men om föreningen beställer en besiktning av SBC så får föreningen stå för kostnaden.

Köparens undersökningsplikt omfattar ju de delar som bostadsrättshavaren har underhållsansvar för.
De delar som en besiktningsman från SBC besiktigar blir istället de delar som föreningen svarar för.

Nu förstår jag inte vad du menar, varför skulle en anlitad duktig besiktningsman på uppdrag av en köpare besiktiga annorlunda än en besiktningsman från SBC. Han gör ju en besiktning för sin uppdragsgivare och bedömmer bostaden efter sin besiktning, inte som folk från SBC.

Gusten
2011-01-12, 10:25
Nu förstår jag inte vad du menar, varför skulle en anlitad duktig besiktningsman på uppdrag av en köpare besiktiga annorlunda än en besiktningsman från SBC. Han gör ju en besiktning för sin uppdragsgivare och bedömmer bostaden efter sin besiktning, inte som folk från SBC.

En duktig besiktningsman som BRH anlitar gör säkert en lika bra besiktning som SBC.
Bara att dom kan förväntas besiktiga olika saker eftersom BRF resp BRH inte har underhållsansvar för samma saker.