handdator

Visa fullständig version : Revisor, delta i Fastighetsbesiktning?

guben
2010-12-28, 21:39
Har för mig att jag läst någonstans att styrelsen bör/skall ge föreningsvald revisor möjlighet att delta i den årliga fastighetsbesiktningen.

Kan någon ge mig tips om var det står eller vad som gäller (lagrum?)

Skall den årliga besiktningen protokollföras? (var står det?)

Det känns ju som en viktig uppgift, medlemmarnas enda insyn i fastighetens skick/underhållsbehov.

tette
2010-12-28, 22:41
http://www.hsb.se/norrastorstockholm/emaljeraren/2_6286/2_6294?select=2.6294

Ur texten från HSB sidan ovan.
"Revisorn skall delta den årliga fastighetsbesiktningen, som företrädesvis sker på våren innan stämman. Förvaltaren kallar revisorn till fastighetsbesiktningen. "

Som vanligt stiftar HSB sina egna lagar och lurar styrelseldamöter att det som HSB säger gäller.
Det finns inga lagtexter som de kan stödja sig på, utan som vanligt gör denna gräsliga organisation sig till GUD.

Läs även från visad sida att det är förvaltaren som kallar revisorn till besiktning, inte styrelsen.
Det visar bara ännu mer att det är hsb som skall förvalta (vilket står i deras stadgar) bestämma över styrelserna.

tillochmed årstid för besiktning skall bestämmas av HSB.
Suck, suck och åter suck över denna,
SKITORGANISATION SOM MÅSTE STOPPAS.

Admin
2010-12-29, 09:42
Har för mig att jag läst någonstans att styrelsen bör/skall ge föreningsvald revisor möjlighet att delta i den årliga fastighetsbesiktningen.
Kan någon ge mig tips om var det står eller vad som gäller (lagrum?)
Det står inte i lagen, utan det står i stadgarna, om någonstans.
Du har svarat ja på att din brf är medlem i HSB/SBC/RB eller privat, så du kan väl ta vilka stadgar som helst och kika i? :13:

Se;
Budget-vem granskar/godkänner? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13682)

Skall den årliga besiktningen protokollföras? (var står det?)
Ja, helt naturligt, men står det inte i stadgar eller stämmobeslut så är risken större att det inte blir så än om detta stått i stadgarna.

Det känns ju som en viktig uppgift, medlemmarnas enda insyn i fastighetens skick/underhållsbehov.
Absolut, sedan kan man fråga sig vilket värde det har att en flock amatörer går runt och kikar på fastigheten. Jag tycker att den årliga besiktningen i alla fall vartannat år i stället ska utföras av de som är kompetenta för uppgiften.

PS.
Det som står om förvaltaren på ovanstående länk är hur Brf Emaljeraren valt att lösa det, och det är inte HSB. Att sedan brf:en gör som HSB vill är förvisso trist, men det finns många inkompetenta styrelser där ute, tyvärr.

tette
2010-12-29, 23:28
Admin tycker till:
"Absolut, sedan kan man fråga sig vilket värde det har att en flock amatörer går runt och kikar på fastigheten. Jag tycker att den årliga besiktningen i alla fall vartannat år i stället ska utföras av de som är kompetenta för uppgiften."

Håller med dig till fullo, så här ser standardtexten ut i hsb föreningars årsredovisningar. Googla "fastighetsbesiktning hsb"

Representanter från styrelsen och förvaltaren, HSB, har genomfört stadgeenlig mark- och fastighetsbesiktning under året.

Att det går till så här i hsbföreningar speciellt är otroligt, men en del vet ju att så många hsb föreningars styrelser litar blint på vad Härskaren säger.

Det som är en otroligt smart affärside från HSB: att ta med sig styrelsen på promenad, visa på saker som de föreslår att hsb utför eller åtminstonde konsulterar åt dem, revisorn som också varit hsb och är det fortfarande om än litet mer snyggt skrivet att BoRevision är "självgående" är också smart.

Det vill säga HSB från ax till limpa.
Det som är mest otroligt är att inte fler människor upptäcker att de bara är marionetter. Men där kanske HSB lckats också då promenaden kanske är ett lämpligt tillfälle att föreslå att de höjer sitt arvode för allt de gör.

Kostar ju på att springa i trapphus????