handdator

Visa fullständig version : Avgifter i brf - höjts eller sänkts

guben
2010-12-20, 19:56
Vår förening har inte höjt avgifterna på 10 år och räknar med fortsatt oförändrat de närmsta åren (tills HSBs höjningar för tjänster blir för mycket).

Undrar om det är bra eller dåligt?

Skulle vilja göra liten enkät om ni orkar:

Hur många har sedan år 2000 (eller kortare om ni saknar uppgift)
A) Höjt avgiften
B) Haft oförändrad avgift
C) Kunnat sänka avgiften

Jag förväntar mig att de flesta föreningar har kunnat sänka på 10 år.

Qwerty
2010-12-21, 19:28
Sker inget underhåll eller hade ni högt bundna räntor tidigare? Jämför bara värmekostnaderna med för 10 år sedan?

Hur kan avgiften inte öka på 10år??

MikHo
2010-12-21, 20:41
Jag tar detta ur minnet så vissa felaktigheter kan finnas.

A) Höjt avgiften

1 gång har värmetillägget justerats, antalet kronor kommer jag inte ihåg.
Avgiften har höjts en gång med 2%... tror det var 2006
Tillägg för kollektiv bredbandsanslutning lades till 2009 med 165 kr.

B) Haft oförändrad avgift

övriga år.

C) Kunnat sänka avgiften

Till årstämman i år motionerade jag om en avgiftssänkning med maximalt 5%.
Avslag på motionen. Styrelsen beslöt sedan att inte ta ut någon avgift för Januari. Tilläggen skulle dock betalas.

tette
2010-12-21, 22:01
Det är dåligt för föreningens medlemmar att inte avgiften höjts på 10 år.
?????.

Brf Väduren säger samma sak, drar tilloch med till att föreningen inte höjt avgifterna på15 år i sitt senaste infoblad.

Fel1 För ett år sedan tog man bort kollektiv elkostnad, vilket innabar en avgiftshöjning med 8-10%.

Sen kommer det allvarliga med att inte föreningar höjt sina avgifter under lång.
Även om inflationen varit lågvilket är den direkta kostnaden förutom stora underhållsåtgärder till att avgifterna höjs.
Men omman tänker efter, blir väl ändå svaret att man tidigare under de år man inte höjt tagit ut för höga avgifter???

Som i brf Väduren fallet. för 15 år sedan höjdes avgifterna först med 20% sedanmed 50%. Den styrelsen försvarade höjningarna med effekter av skatteomläggningen och skrev att en 70% höjning var tvungen.
Fel 1 20+50% höjning blir inte 70% utan 80%. (ränta på ränta).
Fel 2 som aldrig kom fram till medlemmarna var att HSB hade räknat fel på effekterna av skatteomläggningen.
Jag skall villigt erkänna att detta var bra för min del då jag kom till dukat bord som ordförande några år efter höjningarna. Men det var först i slutet av mina år i styrelsen som sanningen om höjningarna kom fram då HSB "åkte ur förvaltningen på grundav ockerbetalning".

Sandlådan
2010-12-22, 11:39
A) Höjt avgiften

Jag har roat mig med att jämföra konsumentprisindex med avgiften.
Sedan jag köpte min nuvarande bostad i mitten av 1990-talet har KPI ökat med ca 23 % medan avgiften har höjts med ca 60 %. En förklaring till skillnaden mellan dessa siffror är den höga fastighetsskatten som var under en period samt att det gjorts många stora, dyra underhållsåtgärder såsom stambyten, byte av hissmotor osv.

Off topic har jag räknat ut att försäljningspriset på bostaden under samma period skenat med över 600 % :13:.