handdator

Visa fullständig version : Korkad styrelse / Kul meddelande?

Admin
2010-12-18, 16:15
Styrelsen i min brf har den 16/12 gått ut med följande meddelande till medlemmarna;
"Budget.
Just nu ser vi över budgeten för 2011.
Samtidigt ser vi då över underhållningsplanen och medlemsavgiften.
Fr.o.m. jan 2011 kommer vi att höja medlemsavgiften med 2 %. Då vi blivit instämda till hyresnämnden och tingsrätten har kostnaderna för juridiskt ombud ökat markant."

http://hotpot.se/Bild4/hsb-brf-klander-budget-krankning.jpg

Styrelsen är väl inte den mest skärpta och därför blir det som regel fel i nästan varje mening de skriver.

Ser du vad som är fel här?

Bakgrunden till ovanstående text är att styrelsen på detta sätt vill lura medlemmarna till att tro att jag orsakat en avgiftshöjning med 2 % i vår brf med 240 medlemmar pga att jag klandrat den felaktigt genomförda årsstämman 2010.

Sandlådan
2010-12-18, 17:01
En lite fråga: Hur många medlemmar är ni i föreningen?

insidern
2010-12-18, 17:26
Detta måste vara i en HSB förening som man har har en underhållningsplan. Undrar hur denna plan ser ut.

Är underhållningen till för medlemmarna eller är det bara styrelsen och HSB ledamoten som ska roas. Detta meddelande är väl egentligen mest att oroa sig för.

Medlemsavgiften betalas väl in till HSB Malmö och den kan inte styrelsen bestämma , eller hur ?

Hur kan en styrelse skriva på detta sätt ? Bedrövligt ! Denna höjning borde styrelsen samtliga medlemmar och HSB ledamoten betala själva. Men det kan kanske bli svårt rent ekonomiskt, för man kan väl inte ha något arvode ?

Trötter
2010-12-18, 17:39
Vi är i ungefär samma situation.

Styrelsen har höjt avgiften med ca 5% för 2011, styrelsen har inte gått ut med någon information om denna avgiftshöjningen överhuvudtaget. Det finns sedan tidigare hot om att avgiften kommer att höjas avsevärt p.g.a, en omfattande granskning som enligt styrelsen är mitt fel. Det framgår inte att en minoritet biföll frågan om granskning vid stämman 2009, detta voterings resultat blev inte fört till protokollet och styrelsen vid tog inte de åtgärder som lagen anger. Det har tagit styrelsen ca 19 månader att sammanställa dokumentationen för granskningen och enligt vissa källor är inte dokumentationen komplett vad gäller bokföringen.

Jag ser fram emot granskningsresultatet och den efterföljande rättsliga process, där styrelsen och HSB kommer att svara för de brister och överträdelser som de har vidtagit i föreningen under en period.

Admin
2010-12-18, 18:19
Insidern, exakt! Vad 17 har en underhållningsplan med en brf att göra, och hur kan styrelsen bestämma att medlemsavgiften till HSB ska höjas med 2 % ?

Undrar om Hasse & Tage ingår i underhållningsplanen.... eller det kanske är lite mer modern underhållning vi ska få, som David Batra kanske?

Vad styrelsen inte berättar är att planen egentligen var att höja månadsavgiften med 3%.... vartannat år !!! Detta hemlighåller de dock för medlemmarna.

Och det är sant, denna desinformation som styrelsen nu delger medlemmarna står även HSB-ledamoten bakom. Bengt Skånhamre kommer att som alltid vägra svara på frågor om detta då han står på styrelsens sida i stället för på medlemmarna sida (trots att det avtal han skrivit under säger att han inte får göra detta).

Trötter, för våra styrelser handlar det tyvärr bara om att dölja, mörka och smutskasta dem som inte håller med styrelsen och som vågar sticka upp med synpunkter.

Sandlådan, 240 medlemmar var det.

Trötter
2010-12-19, 13:37
Admin: Vår styrelse och HSB Göta har samma agenda som i din förening, att dölja, försvåra, smutskasta, desinformera och positivt särbehandla inställsamma medlemmar. Att styrelsen i din förening inte är läs och skrivkunniga är ju inte på något sätt förvånande. Styrelsen i min förening och tillika HSB har exakt samma problem, man har inte förmågan att ta del av den förordning som alla brf lyder under. Informationen som delges medlemmarna är mycket bristfällig och saknar ofta korrekta formuleringar och relevanta fakta. Detta har skapat en mycket otrygg och otrevlig stämning i vår lilla förening, som kommer att eskalera i början på januari när granskningsresultatet ska redovisas.

Jag kommer att delge forumet hela granskningen och alla de eventuella juridiska efterspel som följer.

HSB Göta har som måtto att förvränga allt till sin ekonomiska fördel och att se till att föreningarnas styrelser är så inkompetenta som det bara är möjligt.

Att det inom föreningar finns krafter som inte förespråkar kompetens och förmågan att upprätta rutiner som säkerställer medlemmarnas ekonomiska intressen gynnar enbart HSB. Jag vill påstå att HSB arbetar som dåtida hästhandlare, de gör allt för att försköna och förvränga information för att skapa ett slutet system som gynnar dessa charlataner.

Att en styrelse och dess ledamöter agerar infantilt är en sak, att en bostadsrättsorganisation som HSB agerar på ett sätt som av mig uppfattas som bedrägligt, gör boende formen mycket oattraktiv.

Nu är det inte många veckor kvar tills denna boendeform är över för mig och min fru.

tette
2010-12-19, 16:42
Info från senaste brf Väduren infoblad

"Tvättstugorna
Sedan några veckor finns en begränsning inlagd i tvättbokningssystemet.
Vi har fått in klagomål från grannar
om att det finns de som är i tvättstugan i stort sett varje
dag eller hela dagar och tvättar. Vi har även kunnat se
att vissa maskiner används väldigt flitigt.
Av dessa anledningar så har vi nu lagt in en begränsning
som innebär att det endast går att boka 15 pass
per kalendermånad. Detta överstiger de allra flestas
behov och bör vara fullt tillräckligt för att tvätta varje
familjs smutstvätt."

Genomtänkt begränsning? Eller är det "smarta" Tony Boding förvaltaren som tänkt till?

Kan de vara så att boende i Väduren inte har något roligare för sig i föreningen?