handdator

Visa fullständig version : Dålig tv signal i bostadsrätt - vem ansvarar?

pink
2010-12-07, 11:06
Vi är sju bostäder i min byggnad och min lägenhetens tv-signal är mycket dålig. Ibland har jag ingen bild alls. Vägen från samfällighetsantennen till min bostad (jag bor i bottenvåningen) är så lång att signalen försvagas nämnvärt. Det finns två lägenheter som har detta problem (bottenvåningslägenheter). Förening vill inte investera pengar att fixa antennen. Hur kan jag lösa detta problem?

Vår TV får signal via en samfällighetsantenn (analoga antenn). Antennen har inte anpassats till den digitala signalen och är från istiden.

Företagets ordförande har jättedåligt attityd. Han har själv IP TV som fungerar utmärkt. Vi två som har problem har tecknad boxer-avtal med bindningstid. Vi vill inte byta till intenet tv.

/Pink

totiki
2010-12-07, 11:47
Själv använder jag en signalförstärkare som jag köpte på elgiganten. Den heter Hama 44270. Kostade 300:-. Kan det vara till någon hjälp?

Annars vet jag någon som har ComHem och för att de skulle få bild i det rum som ligger längst bort i lgh, blev de tvungna att låta ComHem byta ut ledningen hela vägen till det rummet. Kanske satte ComHem in sin egen signalförstärkare också? Vet ej.
Vet ej heller vem som fick stå för den kostnaden.
Kan hända att detta regleras i era stadgar? Kolla dessa.

Fyll i din profil.

MikHo
2010-12-07, 14:50
Fram till uttaget i din lägenhet är det föreningen som ansvarar för "underhållet".

Så om en signalförstärkare behövs och den placeras innan din lägenhet skall föreningen stå för kostnaden.

Vi var tvungna att koppla in en förstärkare för flera år sedan, denna kostnad stog föreningen. Det gällde i och för sig alla lägenheterna.

Att "företagets" (antar att du menar föreningens) ordförande inte vill spelar mindre roll i det teoretiska. Finns det ett problem som föreningen har ansvar för är föreningen skyldig att lösa det.